۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 85506642
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امور معیشتی و حمایتی نیازمندان در اولویت هزینه کرد زکات است

زنجان - ایرنا - مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد با تاکید بر پرداختن به امور معیشتی و حمایتی نیازمندان، گفت: ۹۰ درصد زکات جمع‌آوری شده برای امور معیشتی و توانمندسازی گروه‌های هدف هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حسن هرمز روز چهارشنبه در جلسه شورای زکات ابهر،افزود: ۱۰ درصد زکات جمع‌آوری شده هم در بخش‌های عمرانی روستاها هزینه می‌شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور تاکید کرد: کمک به درمان، کمک‌ هزینه تحصیل، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، تهیه جهیزیه و کمک به ساخت طرح های عام‌المنفعه از جمله مواردی است که زکات در آن هزینه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روایات نقل شده در ارتباط با پرداخت زکات، اظهار داشت: شرط قبولی نماز، پرداخت زکات بوده و در قرآن هیچیک از واجبات الهی به اندازه زکات همراه با اقامه نماز ذکر نشده است.

هرمز، نتیجه پرداخت زکات را تزکیه نفس و تعالی معنوی انسان‌ها عنوان کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن و در توصیف نمازگزاران واقعی می‌فرماید آنها کسانی هستند که از اموالشان برای فقرا حقی قائل شده‌اند.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد کشور با تاکید بر داشتن نگاه کاربردی به زکات، افزود: آیین‌نامه اجرایی زکات مصوب مجلس شورای اسلامی یک شبکه ملی در کشور است که ۱۱ دستگاه اجرایی و فرهنگی و این شبکه در تمام استان ها، شهرها و روستاها نقش ایفا می‌کند و فرصت بسیار مهمی بوده که نظام جمهوری اسلامی در اختیار این فریضه الهی قرار داده است.

مدیرکل اجرایی زکات کمیته امداد کشور ادامه داد: باید در زمینه این فریضه الهی نقش‌آفرینی کرده و براساس آیین نامه‌های قانون‌گذاری، آن را در میان مردم تبیین کنیم تا آگاهی‌رسانی شود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوری زکات و هزینه کردن آن در استان زنجان، اظهار داشت: در حوزه ترویج و فرهنگ سازی ۷۶۸ جلسه در چهار سطح استان، شهرستان، بخش و روستا برگزار شد تا انسجام و گفتمان مشترک در حوزه زکات نهادینه شود.

روح اله صالحی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های تکریمی و ترویجی زکات از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بوده است.

وی با اشاره به نامگذاری برخی از میادین با عنوان زکات به منظور ترویج این فریضه دینی، گفت: از آثار مثبت پرداخت زکات در جامعه ارائه ۷۸ هزار قلم خدمت به نیازمندان استان بوده است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: بر اساس آمار زکات جمع آوری شده استان، ۹۳ درصد در حوزه محرومین و هفت درصد در امور عام المنفعه هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال ۳۶۳ میلیارد ریال زکات جمع آوری شده است که نسبت به سال قبل تحقق ۲۴۰ درصدی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha