۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۳۲
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85507432
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پاشینیان: ارمنستان از پیمان امنیت جمعی خارج می‌شود

تهران-ایرنا- «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خارج خواهد شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، نیکول پاشینیان در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مخالف در پارلمان ارمنستان گفت: «ما [سازمان پیمان امنیت جمعی را] ترک خواهیم کرد، مرا از این می‌ترسانی؟»

نخست وزیر ارمنستان افزود که دولت او در آینده تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شود.

ائتلاف سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) متشکل از ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

پیشتر نیز در میانه انتقادها و تهدید به خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی، این کشور در نشست وزیران دفاع این سازمان در آلماتی قزاقستان حضور پیدا نکرد.

حضور نیافتن ارمنستان در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در حالی است که این کشور پیشتر تهدید به خروج از این سازمان کرده بود. ارمنستان از سال ۲۰۲۰ و جنگ دوم قره‌باغ، انتقادهایی به عملکرد این سازمان دارد.

ایروان دلایل انتقاد از عملکرد سازمان پیمان امنیت جمعی را در نوع واکنش آن به «نقض تمامیت ارضی» ارمنستان طی حملات جمهوری آذربایجان عنوان کرده است.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.

این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.

هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha