۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85507936
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای پلاکت در خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافت

۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 85507936
اهدای پلاکت در خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافت

 بیرجند - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فریزس در سه سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته به طوری که سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این عدد به ۷۱۷ نفر رسیده است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا کامبیز مهدی زاده روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس مراکز اهدای خون داریم و در شهرهای بیرجند و طبس پایگاه انتقال خون مستقر است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه در پایگاه‌ها، خون اخذ و تبدیل به فرآورده می‌شود افزود: خون‌های اهدایی از سراسر استان به پایگاه بیرجند منتقل و تبدیل به فرآورده می‌شود.

وی یادآور شد: نیازی به واردات خون نداریم بلکه خون به شبکه ملی صادر می‌کنیم و عمده آن در سیستان و بلوچستان مصرف می‌شود.

مهدی زاده با تاکید براینکه سلامت اهداکننده خط قرمز ما است ادامه داد: در بسیاری از کشورها ۶۰ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌شود اما این رقم در بانوان ایرانی کمتر است.

وی یادآور شد: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان هفت و یک دهم درصد است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای اهدای خون توسط رسانه‌ها عنوان کرد: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده ها را مصرف می‌کند.

وی یادآور شد: تجهیز آزمایشگاه اداره کل و تکمیل مرکز خونگیری شمال شهر از اقدامات مهم در ۲ سال گذشته بوده است.

مهدی زاده با اشاره به عملیات در حال اجرای مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند عنوان کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مرکز نیاز است که ۱۳۰ میلیارد ریال آن ردیف دارد و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.

وی گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در افزایش مشارکت برای اهدای خون دارند و نیاز است که در مناسبت‌ها حضور تدریجی داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از تجلیل حدود ۴۰ اهدا کننده مستمر در استان خبر داد و گفت: پویش حمایت ماندگار از امروز شروع شد که تا ۱۴ آذر ادامه دارد و داوطلبان هلال احمر خون اهدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجمع خیران انتقال خون هم در آینده راه‌اندازی می‌شود ادامه داد: با این وجود خیران کمک‌های خوبی به انتقال خون داشته‌اند.

۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) روز جهانی اهدای خون و تقدیر از اهداکنندگان خون نامگذاری شده و شعار این روز در سال جاری "اهداکنندگان متشکریم" است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha