افزایش مبادلات تجاری با همسایگان از اهداف راهبردی است

آستارا - ایرنا - رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: مهمترین برنامه و هدف راهبردی کشور طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب افزایش ترانزیت و تجارت با همسایگان است و ما نیز در برنامه‌ریزی ها و اقدامات خود این رویکرد را دنبال می کنیم.

داریوش امانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرزهای آستارا در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: شهرستان آستارا به دلیل وجود مرزهای زمینی، دریایی و ریلی یکی از مهمترین مرزهای راهبردی ما با کشور دوست و همسایه آذربایجان است؛ لذا باید به سبب افزایش تجارت تمامی مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، بررسی و مرتفع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته در سال گذشته مبادلات تجاری ایران ۵۸ درصد رشد یافت و به بیش از ۱۴ میلیون تن رسید.

امانی بیان کرد: در ۲ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد صادرات به ۷۸ درصد رسید که رقم خوبی در امر تجارت و بازرگانی به شمار می رود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۴۲ هزار تن کالا صادرات از مرز آستارا انجام شده که در پی آن هستیم تا با از بین بردن مشکلات و تامین زیرساخت های شهرستان و ارتقا ء مرز آستارا این رقم را افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: با افتتاح مرز زمینی جدید که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد توانستیم تردد کامیون ها را تسهیل نماییم زیرا مرز قدیمی دیگر توان جابجایی و تردد این حجم از کامیون را نداشت.

امانی تاکید کرد: فاز نخست عملیات اجرایی ۶ هکتار از سایت ۱۱ هکتاری جدید باری و ترددی شهرستان آستارا تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید و بقیه آن نیز تا اسفند ماه تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای کشور ادامه داد:‌ یکی از اقداماتی که در راستای ساماندهی تردد و توقف کامیون ها در شهرستان آستارا پیگیری می شود، پی کرانه آستارا است که در مساحتی بالغ بر ۲ هکتار عملیات اجرایی آن در حال انجام است و در صورت افتتاح آن از توقف کامیون ها در حاشیه جاده های شهرستان جلوگیری خواهد شد و مردم از مشکل رهایی پیدا خواهند کرد.

امانی در خصوص نوبت دهی اینترنتی کامیون‌ها، افزود: این طرح برای نخستین بار در شهرستان آستارا اجرا شد و توانست دپو و توقف بیش از حد کامیون ها را در این شهرستان به حداقل برساند و اقدامات لازم در خصوص محل توقف و افزایش ظرفیت ترددی دیگر شاهد بی نظمی در آستارا نخواهیم بود.

امانی در خصوص پل سیبلی که سال گذشته بر اثر سیل از بین رفت و تردد در مسیر اصلی شهرستان آستارا را تحت شعاع قرار داده است، اظهارکرد: این طرح به دلیل کمبود مصالح و مشکلات بعدی که در جریان اجرای آن پیش آمد مدتی به طول انجامیده است که طبق قولی که پیمانکار داده است تا پایان شهریور برای تردد مردم زیر بار ترافیکی می رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تردد بیش از ۱۳ هزار کامیون از مرز آستارا در سال گذشته، اقدامات لازم برای روکش آسفالت مسیرهای ترددی کامیون ها صورت گرفته و قرار است به میزان اعتباری که از استان در این خصوص تامین شود، قیر مورد نیاز آن نیز از سوی وزارتخانه در اختیار شهرستان قرار گیرد تا روکش آسفالت به سرعت انجام شود ضمن آنکه این اقدام را در خصوص راه های روستایی نیز به جد پیگیری و انجام می شود.

شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha