طرح جهش تولید ۲۳ برابرِ هزینه برای دیمکاران عایدی دارد

مراغه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور که اجرای آن از سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ آغاز شد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این طرح ۲۳ برابر برای دیمکاران استان عایدی در پی دارد.

«اکبر فتحی» روز پنج‌شنبه در حاشیه سفر یکروزه‌اش به مراغه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این طرح با سطح زیر کشت ۱۵۴ هزار هکتار در آذربایجان‌شرقی شروع شد و اکنون سطح زیر کشت به ۶۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین مساحت از طرح جهش تولید در دیم‌زارها را به خودش اختصاص داده و خوشبختانه اجرای این طرح، اقدام بسیار موثری در عرصه‌های دیم داشته است.

«فتحی» ادامه داد: اجرای این طرح ملی در برخی از استان‌ها همچون آذربایجان‌شرقی که بیشترین تولیدات گندم و جو آنها به عرصه‌های دیم اختصاص دارد، بسیار نتایج مطلوبی در پی دارد.

وی تصریح کرد: به ازای هر هکتار، حدود ۱۵۰ کیلوگرم افزایش محصول در مزارع تحت پوشش ثبت شده و به ازای هر یک میلیارد هزینه برای این طرح، ۲۳ میلیارد تومان به کشاورز عایدی رسیده است.

«فتحی» افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها از لحاظ اجتماعی و اشتغال هم موثر بوده و ۱۰۰ نفر از کارشناسان دولتی و ۲۰۰ نفر از کارشناسان بخش خصوصی در استان مشغول به کار هستتند.

وی ادامه داد: این کارشناسان همراه با کشاورزان، اقداماتی در راستای تغذیه مناسب، به‌زراعی و به‌نژادی انجام می‌دهند و بذر مناسب نیز در اختیار دیم‌کاران قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده فاصله بین کشاورزان متوسطِ تولید و کشاورزان شاخص کاهش یابد و عملکرد در واحد سطح افزایش داشته باشد.

کارشناسان در مورد طرح جهش تولید در استان‌های همدان، خراسان و چهار محال و بختیاری چه می‌گویند؟

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha