دیدگاه استاد دانشگاه‌های روسیه درباره جنبش دانشجویان آمریکا و نامه رهبر ایران

مسکو- ایرنا- دانشیار گروه شرق معاصر و آفریقا دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه معتقد است: نامه آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران در حمایت از جوانان آمریکایی حامی فلسطین به این معناست که صدای معترضان نسبت به سیاست‌های ایالات متحده امریکا و اسرائیل شنیده می‌شود.

لانا راوندی فدوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ این نامه همچنین به این معناست که باید حساب دولت آمریکا را از مردم آن جدا کرد، به ویژه قشر جوان که بسیاری از آنان حامی فلسطین هستند و اقدامات اسرائیل را تقبیح می‌کنند.

دولت آمریکا به دولت پلیسی تبدیل شده است
کارشناس ارشد انستیتو شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه ر ادامه یادآور شد:‌ در دانشگاه‌های آمریکا، اعتراض‌های گسترده ای در حمایت از فلسطین و مخالفت با اقدامات اسرائیل نسبت به فلسطینیان صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌ها،‌ افزون بر هشت درصد دانشجویان در این اعتراض‌ها شرکت کرده‌اند و به دنبال آن، نزدیک به سه هزار دانشجو بازداشت شده‌اند و در برخی موارد نیروهای پلیس، معترضان را به روش‌های مختلف پراکنده کرده‌اند.
راوندی فدوی با تأیید سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا تبدیل به حکومت پلیسی شده است، گفت: ما شاهد تخلفات جدی از اصول دموکراسی یعنی آزادی بیان و تجمع اعتراض آمیز در آمریکا هستیم.
وی گفت:‌ به اعتقاد من می توان تبلیغات ضد روسی که هیچ سنخیتی با واقعیت ندارند و بخشی از آن در آمریکا به ویژه در رسانه‌های دولتی به گوش می‌رسند را نیز به کارنامه دولت پلیسی آمریکا افزود.
این صاحب‌نظر افزود: هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که آمریکا همچنان حکومتی نسبتا آزاد است، اما در بیشتر موارد، رفتار آن به مثابه یک پلیس است. باید امیدوار باشیم که این روند متوقف شود اما فعلا طیف حوادث هنوز چندان امیدوارکننده نیست.
راوندی فدوی گفت: در چند سال گذشته روزنامه نگاران تلاش های متعدد سازمان های جاسوسی آمریکا را برای سرکوب کردن مخالفان به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی افشا کرده اند.

تغییرات در جامعه آمریکا به نفع فلسطین، خوشایند واشنگتن نیست

رئیس مرکز فرهنگی انستیتو شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه همچنین گفت: در یک دهه گذشته مناظرات آزاد در خصوص مناقشه خاورمیانه در دانشگاه‌های آمریکا به شدت محدود شده است و اذهان عمومی با فشارهای اجتماعی به این سمت و سو هدایت شده است که اسرائیل حق دارد که هر کاری را انجام دهد اما فلسطینیان، هیچ حقی ندارند.

وی افزود: این روند رو به تغییر است؛ امروز دیگر انتقاد از اسرائیل در میان مردم آمریکا عادی شده است. طبیعی است که این تغییرات چندان خوشایند طرفداران سیاست های تجاوزکارانه اسرائیل در میان طیف‌های رادیکال و محافظه‌کار آمریکا نیست.
این صاحب نظر روس اظهار داشت: این نیروهای خشمگین طرفدار اسرائیل سعی می‌کنند راهپیمایی‌های دانشجویان را با شیوه‌هایی همچون پرداخت پول به گروهی دیگر از دانشجویان بی‌اعتبار کنند؛ پولی که سرمنشأ آن بنیاد سوروس است.

یهودیان جوان از سیاست‌های تجاوزکارانه نتانیاهو حمایت نمی‌کنند
راوندی فدایی ادامه داد: با این وجود، بسیاری از یهودیان جوان در ایالت‌های آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه نتانیاهو در رابطه با فلسطین حمایت نمی کنند.

اعتراض‌ها در حال گذار به مرکز و بطن جامعه آمریکا
دانشیار گروه شرق معاصر و آفریقا دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در ادامه گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در مسکو یادآور شد: اگر در نظر بگیریم که در گذشته، فقط از حواشی جامعه آمریکا، اسرائیل را محکوم می‌کردند، اکنون این صداها به مرکز و بطن این جامعه در حال گذار هستند.
وی ادامه داد: این وضعیت، بیانگر تغییر جدی در صحنه سیاسی آمریکا است که بسیاری را در هیأت حاکمه آمریکا نگران می‌کند زیرا اگر اسرائیل، حمایت های واشنگتن را از دست بدهد، در حکم فاجعه برای آن است.
راوندی فدایی گفت: بعید است که این اتفاق در آینده نزدیک رخ بدهد، اما هم اکنون ترک‌هایی مشاهده می‌شوند و راهپیمایی دانشجویان یکی از شاخص‌ها به حساب می آید.
این استاد دانشگاه‌های روسیه در پایان گفت: به اعتقاد من، مهم ترین موضوع در مقطع کنونی برای حکومت های حامی فلسطین، اتحاد و اقدام جمعی است.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به دانشجویان با وجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند. (متن کامل این نامه را اینجا بخوانید.)

از آغاز حملات وحشیانه اسرائیل به باریکه غزه، شهرهای مختلف آمریکا شاهد تجمع‌ها، تظاهرات و پویش‌های مختلف علیه حمله اسرائیل به غزه و مخالفت با سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی بود. با این حال نقطه عطف این اعتراض‌ها در آمریکا از ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در دانشگاه کلمبیا کلید خورد و گستره آن در اندک زمانی به دیگر دانشگاه‌های در آمریکا مراکز دانشگاهی در جهان رسید.
اعتراض‌های ضد اسرائیلی دانشجویی در آمریکا،‌ با تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه کلمبیا که خواستار پایان جنگ در غزه هستند آغاز و با ورود نیروی پلیس شهر نیویورک به اردوگاه دانشجویان برای دستگیری‌های دسته‌جمعی شدت گرفت. این اعتراض‌ها در ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) زمانی که دانشجویان چند دانشگاه در ساحل شرقی آمریکا_از جمله دانشگاه نیویورک، دانشگاه ییل، کالج امرسون، موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه تافتس_ شروع به برپایی تجمع‌های مشابه کردند، گسترش یافت و به دستگیری‌های دسته‌جمعی از جمله در دانشگاه‌های نیویورک و ییل منجر شد.
این اعتراض‌ها در روزهای بعد در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و دامنه آن به دانشگاه‌های مختلف بیش از ۴۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا رسید.گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ مه ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.
ارتش اسرائیل ۲۶ مه ( ۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

وزارت بهداشت غزه جمعه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳ اعلام کرد که شمار شهدای تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تا این روز به ۳۷ هزار و ۲۶۶ نفر افزایش یافته است. این وزارتخانه همچنین آخرین آمار مجروحان این جنایات را ۸۵ هزار و ۱۰۲ نفر اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha