۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85510432
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بکارگیری شیوه‌های نوین اطلاع رسانی راهکار مهم مصرف بهینه آب در همدان

همدان- ایرنا- سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان معتقد است که برای پاسداشت و مصرف بهینه آب این درّ گوهربار باید سطح آگاهی همگان را ارتقا داد و این مهم بر عهده رسانه های گروهی است که با استفاده از شیوه های نوین اطلاع رسانی در قالب های متفاوت از جمله عکس، فیلم و اینفوگرافی باید به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین گام برای اصلاح الگوی مصرف آب، فرهنگ سازی برای مصرف بهینه در بین خانواده ها است که در این راستا باید از تبلیغات رسانه ای و برگزاری دوره های آموزشی برای شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان استفاده کرد.

آب آشامیدنی در همدان طی چند سال اخیر با فراز و نشیب هایی زیادی همراه بوده به طوریکه پس از چند سال کاهش بارندگی در استان و قطعی آب در تابستان سال ۱۴۰۱ در شهر همدان هم اینک با افزایش بارندگی ها در استان تا حدودی مشکلات ناشی از خشکسالی ها کاهش یافته است.

آبرسانی از سد تالوار، یادگار رئیس جمهور شهید برای مردم همدان است و با ورود این سد به مدار بهره برداری ، حدود ۱۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب از آن، برداشت شد که تأثیر مهمی در مدیریت مصرف منابع آب سد اکباتان داشت و اگر طرح آبرسانی از سد تالوار نبود، شاهد سرریز سد اکباتان نبودیم.

با این وجود نهادینه شدن فرهنگ مصرف بهینه آب و حفظ و صیانت از منابع آبی امری انکارناپذیر است و در این راستا رسانه‌ها سهم بسزایی در شفاف‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها و افزایش آگاهی عمومی نسبت به مصرف بهینه آب دارند.

امسال هم با توجه به اهمیت منابع آبی ۲۵ تا ۳۱ خردادماه، هفته‌ صرفه‌جویی در مصرف آب با شعار " آب محور امنیت و ضامن توسعه" نامگذاری شده است که به همین مناسبت بیش از ۲۰ عنوان برنامه برای این هفته در استان همدان، برنامه ریزی شده است.

بکارگیری شیوه‌های نوین اطلاع رسانی راهکار مهم پاسداشت آب در همدان

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه رسانه ها چه نقشی در مدیریت مصرف آب می توانند داشته باشند، گفت: اگر فرهنگ را به مثابه چارچوبی برای شکل گیری ساختارهای انسانی و اجتماعی بدانیم، آنگاه برای رسانه ها به ویژه رسانه های اجتماعی به عنوان مهم ترین ابزار رشد فرهنگ و الگوهای رفتاری در عصر حاضر نقشی ویژه و جایگاهی مهم در ترویج فرهنگ مصرفه بهینه آب قائل خواهیم بود.

حمید عزیزی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم رسانه انتقال میراث گذشتگان در لایه های ملموس فرهنگ در قالب فرهنگ ملی، مذهبی، قومی و محلی است.

کارشناس حوزه آب درباره نقش آب به عنوان هسته اصلی حیات کشاورزی و دیگر صنایع گفت: آب به عنوان مهم ترین نهاده، نقشی بسیار اساسی در تولید محصولات گوناگون در بخش کشاورزی و صنعت دارد و به طور قطع دسترسی پایدار به آب، رکن اصلی تولید بوده و کاهش آن به هر دلیلی تهدیدی جدی برای این چرخه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه در بخش اقتصاد، کشاورزی و صنعت لاجرم باید با مدیریت مصرف آب، استفاده از شیوه های نوین در آبیاری و جایگزین کردن دیگر منابع از جمله پساب ها و ایجاد توسعه پایدار، ضمن حفظ منابع برای آیندگان، جامعه را از رشد رفاه برخوردار کرد.

عزیزی یادآور شد: به اعتقاد کارشناسان هر یک دلار سرمایه گذاری در بخش آب هفت دلار بازده خواهد داشت و یکی از روش های بسیار موثر در توسعه نظام اقتصادی، نرخ گذاری صحیح در بخش تعرفه های آب است که با ایجاد بازار رقابتی در بستر عرضه و تقاضا سبب حفظ و پایداری این کالای راهبردی خواهد بود.

وی با اشاره به مصرف بیش از ۹۰درصد از آب های استحصالی در بخش کشاورزی، افزود: ارزش گذاری صحیح آب در چرخه تولید محصولات کشاورزی و نگاهی عمیق به موضوعاتی همچون آب مجازی، الگوی کشت و آمایش سرزمین محرک اصلی در بهبود راندمان تولید و کاهش مصرف آب خواهد بود.

بکارگیری شیوه‌های نوین اطلاع رسانی راهکار مهم پاسداشت آب در همدان

در ایران باستان آب گوهری مقدس به شمار می رفت

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان در خصوص نقش ایرانیان در مدیریت آب در تاریخ گفت: در ایران باستان، کشوری با اقلیمی عمدتا خشک، آب گوهری مقدس به شمار می رفت.

عزیزی با بیان اینکه با ساخت آب انبارها امکان ذخیره آب در فصول پر بارش برای ماه های گرم سال با رعایت بهداشت فراهم می شد، اضافه کرد: پس از ظهور اسلام نیز آب و آب انبارها همچنان در جایگاهی بسیار ارزشمند قرار داشته است.

سرپرست دفتر توسعه پایدار، مدیریت مصرف و مطالعات اجتماعی آبفای همدان، با اشاره به اینکه در قرآن از آب به عنوان سرچشمه حیات نام برده شده است گفت: در احادیث و روایات بسیاری نیز از ائمه اطهار (ع) به موضوع آب اشاره شده است.

وی ادامه داد: در اسلام با نگاهی خردمندانه به ارزش آب و توجه جدی به اهمیت ذاتی آب، آموزه های بسیار ارزشمندی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب دارد که غافل بودن از آن نه تنها کفران نعمت محسوب می شود، بلکه خسران زیادی برای اسراف کنندگان دربرخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز، ضرورت استفاده صحیح از منابع آبی کشور و آموزش مردم به عنوان مصرف کنندگان آب شرب را از وظایف این شرکت‌ عنوان کرد.

فرهاد بختیاری‌فر تصریح کرد: این شرکت در انجام و اجرای طرح‌های مختلف برای ایجاد انگیزه بین مصرف‌کنندگان به منظور کاهش مصرف آب، وظایف مهمی بر عهده دارد و از جمله راهکارهای مهمی که هر ساله برای جلب توجه عمومی به مدیریت بهینه مصرف آب و ضرورت صرفه‌جویی اجرا می‌شود، برگزاری برنامه‌های توجیهی در هفته صرفه‌جویی مصرف آب است.

وی با اشاره به روزشمار هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: ۲۵ خردادماه روز «آب، ارزش های دینی و ملی»، ۲۶ خردادماه روز «خانواده، فرهنگ و مدیریت مصرف»، ۲۷ خردادماه روز «آب، رسانه و افکارعمومی»، ۲۸ خردادماه روز «پساب، صنعت و محیط زیست»، ۲۹ خردادماه روز «آب، اقتصاد و بهره وری»، ۳۰ خردادماه روز «آب، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی» و ۳۱ خردادماه روز «آب و آموزش شهروندی» نام‌گذاری شده و برنامه‌های ما نیز بر اساس این روزشمار است.

بکارگیری شیوه‌های نوین اطلاع رسانی راهکار مهم پاسداشت آب در همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه اقدامات متنوعی برای این هفته در استان همدان، برنامه‌ریزی شده است، افزود: برنامه‌های متنوعی برای همه اقشار جامعه از جمله بانوان شاغل و خانه‌دار، کودکان، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و اصحاب رسانه پیش بینی شده است.

منابع آب محدود است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکلی برای تامین آب در این استان وجود ندارد اما منابع آبی، محدود است و نمی‌دانیم سال آینده با چه وضعیتی مواجه می‌شویم.

بختیاری‌فر ادامه داد: میزان بارش در سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته و سد اکباتان در شهر همدان، سرریز شده است که بیانگر لطف خداوند، مدیریت مصرف در شبکه، مدیریت مصرف منابع آب در بالادست سد "اکباتان" و هدایت این آب‌ها به سمت سد است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب برای یک خانواده‌ چهار نفره ۱۵ متر مکعب در ماه است توضیح داد: مشترکان کم‌مصرف، کمتر از پنج متر مکعب در ماه از آب استفاده می‌کنند که این موضوع به اقتصاد خانواده و حفظ منابع آب، کمک می کند.

بکارگیری شیوه‌های نوین اطلاع رسانی راهکار مهم پاسداشت آب در همدان

بختیاری فر گفت: مشترکانی که از پنج تا ۱۵ متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند مشترکان خوش مصرف محسوب می شوند و خانوارهایی که بیش از ۳۰ متر مکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، بد مصرف هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر محدودیت منابع آب در استان همدان گفت: پس از افزایش دما در شهر همدان، مصرف آب در این شهر به دلیل استفاده از کولرهای آبی ۳۰۰ لیتر در ثانیه، افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر محدودیت منابع آب در استان همدان گفت: پس از افزایش دما در شهر همدان، مصرف آب در این شهر به دلیل استفاده از کولرهای آبی ۳۰۰ لیتر در ثانیه، افزایش پیدا کرده است.وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب برای هر نفر روزانه ۱۵۰ لیتر است ادامه داد: ۸۰ درصد مصرف آب در بخش شست‌ و شو است بنابراین اگر به این نکته توجه شود که برای مصارفی مانند شستن خودرو و فرش از آب غیر شرب استفاده شود صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب را شاهد هستیم.

بختیاری‌فر افزود: با توجه به اهمیت آب‌رسانی به روستاها به دستور استاندار همدان ۳۳۰ روستا نیز در دستور کار قرار گرفت و تا سه سال آینده به ۴۹۰ روستا در استان همدان، آبرسانی می‌شود.

رهاورد: محدود بودن منابع آب و افزایش مصارف خانگی آب شهری به دلیل رشد جمعیت شهرنشینی و کاهش بارش ها در سال های اخیر تامین آب مورد نیاز شهروندان در مناطق مختلف را با مشکلاتی روبرو کرده است بنابراین برای حفظ و صیانت از این نعمت خدادادی باید با استفاده از راهکارهای مدیریت و کنترل مصرف، میزان مصارف خانگی را کاهش داد که در این راستا می توان از نقش رسانه ها به عنوان مهمترین ابزار استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha