مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

سنندج- ایرنا- نمایندگان و دبیران احزاب سیاسی استان کردستان در میزگرد ایرنا، از مردم خواستند پای صندوق‌های رای حاضر شوند؛ چرا که بستر برای انتخاب فرد اصلح از میان نامزدهای با سلایق مختلف فراهم است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، بالگرد حامل وی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، به مقام رفیع شهادت نایل شد.

این حادثه ناگوار، برای مردم باورکردنی نبود و همه را داغدار کرد اما طبق اصول قانون اساسی و توصیه رهبر معظم انقلاب، کار و خدمت به مردم نباید متوقف می‌شد، بنابراین در کمترین زمان، تصمیم بر این شد که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه برگزار شود.

انتخابات بستری برای دخالت اراده مردم در مدیریت کلان کشور است و این بار نیز ملت ایران در معرض آزمونی مهم قرار گرفته است.

در همین راستا و با هدف تحلیل اهمیت مشارکت در انتخابات این دوره و معیارهای انتخاب فرد اصلح، میزگردی با حضور"مسعود الماسی" دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان، "حجت الاسلام سید محمد سادات" رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان، "منصور نصرتی شعار" دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان و "سید عباس احمدی" دبیر مجمع ایثارگران کردستان در ایرنا سنندج برگزار شد که مشروح آن در ادامه می آید.

مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

انتخابات آبروی جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی است

سید محمد سادات رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان در مورد اهمیت شرکت در انتخابات به ویژه این دوره اظهار کرد: انتخابات در واقع نشانه اقتدار نظام و پشتیبانی مردمی از انقلاب اسلامی و از سویی آبروی جمهوری اسلامی در سطح بین المللی است.

وی با بیان اینکه نظام ما براساس مردم سالاری دینی بنا شده و انتخابات مظهر این مردم سالاری و دموکراسی اسلامی است افزود: انتخابات همیشه در طول ادوار مختلف انقلاب اسلامی حائز اهمیت بوده، اما در این مقطع با توجه به شرایط داخلی و بین المللی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: از بعد داخلی با شهادت آیت الله رئیسی در سانحه هوایی، با انتخابات زودرس مواجه شدیم از سوی دیگر شرایط بین المللی بسیار خاص است و اتفاقاتی که در غرب افتاده و خیزشی که بین جامعه نخگبانی روی داده، باعث شده اساتید و دانشجویان در مقابل فرهنگ لیبرال دموکراسی که چهره واقعی اش برای جامعه غربی عیان شده است، قرار گیرند و این شرایط بسیار اهمیت دارد و به گفتمان مقاومت در داخل کشور کمک می کند.

حجت الاسلام سادات اظهار کرد: از سوی دیگر شرایط غزه بسیار خاص و مسئله اول جهان اسلام است و شاهد تلخ ترین تراژدی تاریخ و نسل کشی مردم مظلوم فلسطین هستیم که بر تنش های سیاسی به ویژه در داخل کشور تاثیر زیادی دارد.

به گفته وی شهادت دکتر رئیسی معیاری جدید در ریاست جمهوری ایجاد کرد و شاخصی برای رئیس جمهورهای آینده شد و ریل گذاری جدیدی در عرصه ریاست جمهوری و قوه مجریه ایجاد کرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان اظهار کرد: ویژگی های فردی رئیس جمهور شهید از جمله مردم داری، کار جهادی و روحیه عزت مندی و دشمن شناسی و ولایمتداری وی، کار را برای رئیس جمهور آینده سخت و اهمیت این دوره از انتخابات را بیشتر کرده است.

مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

به مشارکت مردم در انتخابات خوشبینم

سیدعباس احمدی دبیر مجمع ایثارگران کردستان هم گفت: جامعه ما مدتی است با صندوق رای قهر کرده است و انتخابات مجلس سال گذشته موید این قضیه است ولی ملت ما هر وقت زمینه برای مشارکت حداکثری فراهم شده، حضور پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۱۳۷۶ حدود ۸۰ درصد مشارکت ثبت شد بعد از انتخابات ۹۶، حضور مردم افول پیدا کرد هر وقت حضور مردم پای صندوق های رای را تجربه کردیم، نتایج آن را مشاهده کردیم؛ همچنانکه امنیت ملی ارتقا یافت و مردم احساس کردند در مسائل سیاسی بازیگر هستند در این دوره تعداد زیادی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند ولی بهرحال به نسبت گذشته وضعیت بهتر است و یک نامزد در مقابل پنج نامزد قرار گرفته است.

احمدی اظهار امیدواری کرد: مردم دوباره پای صندوق‌ها بیایند، ضمن اینکه اصلاح طلبان هیچگاه با صندوق های رای قهر نکرده اند و هر زمان زمینه فراهم بوده، مشارکت داشته اند خوشبین هستم که مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.

مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

مردم از وضعیت ناراضی هستند اما در انتخابات شرکت می کنند

مسعود الماسی دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان هم اظهار کرد: اهمیت انتخابات برکسی پوشیده نیست و انتخابات نماد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و اتفاق بسیار مبارک و شاید تعیین کننده میزان دموکراسی در جامعه است. هر میزان که مردم را بیشتر در تعیین سرنوشت دخالت دهیم، نسبت و ارتباط آنها با دموکراسی و نوع حکومت کم یا پر رنگ می شود.

وی ادامه داد: دموکراسی فرآیندی است که در دوره های زمانی کمرنگ و پررنگ می شود؛ گاهی اوقات به دموکراسی نزدیک و گاهی دور می شویم.

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان اضافه کرد: به هر میزان بتوانیم شایستگان را در نهادها مستقر کنیم و نهادها در جای درست باشند و مزاحم هم نشوند، به همان میزان می توانیم به توسعه دست یابیم.

الماسی افزود: باید به سمت تشکیلاتی شدن جامعه برویم؛ منظور تشکیلات غیردولتی، مثل احزاب و سمن ها و نهادهای مدنی است که مردم در آن نقش دارند. به هر میزان این تشکیلات را تقویت کنیم، به همان میزان می توانیم در عرصه اجتماعی و به ویژه انتخابات خوب عمل کنیم.

وی یادآور شد: در انتخابات هشت تیرماه، تعیین می کنیم چه گفتمان و سلیقه ای و چه طیفی با چه روشی اقدام کند.

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان بیان کرد: باورمان این است مردم ناراضی هستند و احساس فشار می کنند در واقع مردم احساس ناآکارمدی در سیستم اجرایی و سازمانی می کنند بنابراین مردم باید تصمیمی بگیرند که وضعیت موجود مناسب است یا باید آن را تغییر داد، بنابراین سبد رای می تواند کمک کند رویه را انتخاب کنیم که فردی در مسیر منافع عمومی حرکت کند یا نکند.

مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

افراد دلسوز برای افزایش مشارکت مردم تلاش کنند

منصور نصرتی شعار دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان هم گفت: ابتدا باید عرض کنم با هر دیدگاهی به حادثه شهادت رئیس جمهور، نگاه کنیم، تلخ و دردناک بود اما راجع به انتخابات باید بگویم که انتظار داشتیم افراد توانمند دیگری نیز تایید صلاحیت شوند که اگر می شد انتخابات داغ تر می شد.

وی افزود: فرصت کمی برای بیان دیدگاه ها و تبلیغات نامزدها وجود دارد و این خود می طلبد افراد دلسوز نظام و جامعه با هر دیدگاه سیاسی، هر چه در توان دارند برای افزایش مشارکت مردم بکار گیرند چون موقعیت بسیار حساس است و فرصت خیلی کم است و همه ما باید احساس مسئولیت کنیم و برای ایجاد انگیزه در مردم برای مشارکت در انتخابات باید تلاش کنیم.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان در کردستان ادامه داد: این مشارکت از لحاظ بین المللی و داخلی مهم است و هر چه مشارکت بیشتر باشد، نشانه تایید نظام از سوی مردم است.

نصرتی شعار با بیان اینکه مردم در انتخابات سرنوشت خودشان را تعیین می کنند و مردم نباید امید را در انتخابات نسبت به اصلاح امور، از دست بدهند، اضافه کرد: این تغییر باید توسط دولتی توانمند، دلسوز و دست پاک و دید باز نسبت به مسائل داخلی و خارجی و هماهنگ با همه نهادها ایجاد شود.

وی یادآور شد: معتقدم ای کاش بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی در کشور نبود؛ البته شاید از بنده انتقاد کنند که در این صورت بحث دموکراسی زیر سوال می رود ولی به نظرم این تعدد احزاب مشکلی برای کشور شده است؛ چرا که هدف همه ما باید خدمت به مردم باشد نه به دنبال منافع گروهی و حزبی.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان در کردستان به امکان عدم مشارکت قشر خاکستری هم اشاره کرد و گفت: قشر خاکستری امروز با قشر خاکستری ۳۰ سال قبل فرق دارد؛ قشر خاکستری به معنای نادانی مردم نیست، به این معناست که چقدر نسبت به وضعیت موجود به ویژه مسائل اقتصادی رنجیده شده اند در مسائل سیاسی هم آزردگی داریم اما اغلب به واسطه مشکلات اقتصادی است؛ کشوری که قشر خاکستری در بحث مسائل سیاسی باشد، مدیریتش خیلی سخت می شود ولی اگر در بخش اقتصادی باشد، چندان مشکل نیست و قابل حل است.

نصرتی شعار افزود: در زمان جنگ با وجود همه مشکلات، توانستیم کشور را از همه لحاظ به ویژه اقتصادی مدیریت کنیم چون مدیران آن با مردم چندان تفاوتی نداشتند.

وی تاکید کرد: از رسانه ها انتقاد دارم، چرا که فقط موقع انتخابات سراغ احزاب می آیند این موضوع باعث شده است احزاب دلسرد شوند؛ رسانه ها باید در غیر این زمان ها نیز میزگرد بگذارند و انتقادها را منتشر کنند مردم را ترغیب به مشارکت کنیم که باعث نامید کردن دشمن می شود.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان در کردستان ادامه داد: احزاب اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و برای افزایش مشارکت مردم و تایید بیشتر نظام تلاش کنند یکی از نگرانی های بنده این است که کردستان مشارکت بالا باشد تا بهانه ای برای ضدانقلاب نباشد.

عذرخواهی از مردم و مبارزه با فساد اقتصادی موجب اعتمادسازی و افزایش مشارکت می شود

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان اظهار کرد: اجازه دهید ابتدا نقدی به صحبت های یکی از مهمانان داشته باشم که از قهر مردم با صندوق های رای گفت باید بگویم مردم با صندوق‌ها قهر نکرده اند و تشییع جنازه شهید رئیسی، خودش یک نوع رفراندوم بود؛ خروش میلیونی در تشییع جنازه وی معنادار بود و قاطبه مردم نشان دادند دل در گرو رهبری و نظام دارند.

سادات یادآور شد: اما راجع به بحث مشارکت معتقدم برخی عوامل باعث کاهش یا افزایش مشارکت در انتخابات می شود؛ اینکه بخشی در انتخابات شرکت نمی کنند، به معنی قهر با صندوق ها و نظام نیست یا اینکه جزو مخالفان نظام باشند؛ شاید برخی تلقی شان این باشد رای شان تاثیری در سرنوشت شان ندارد و برخی هم صحبت از مهندسی آرا و دست های نامرئی پشت صحنه می کنند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی خیلی در عدم مشارکت تاثیر دارد و مردمی که غرق در مشکلات اقتصادی و تورم و بیکاری و اجاره شده اند، شاید مسئله انتخابات اولویت دهم آنان نیز نباشد، بخشی از جامعه ممکن است با عدم شرکت در انتخابات، نارضایتی شان را از سیستم نشان دهند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان اضافه کرد: موانع فیزیکی و بدی آب و هوا و کهولت سن یا حتی تنبلی هم در کاهش مشارکت نقش دارد شبهاتی هم دشمن در مقوله انتخابات وارد می کند بی تاثیر نیست؛ بهرحال با نسلی روبرو هستیم که بخشی از آنان در برابر فضای مجازی مسخ شده اند و حاکمیت این فضا هم دست ما نیست.

به گفته سادات، بخشی از جامعه به اهمیت موضوع انتخابات واقف نیستند، که تک تک آرا در سرنوشت کشور موثر است.

وی بیان کرد: رئیس جمهور شخص شماره ۲ کشور است و با آن حجم اختیاراتی که در دست دارد و اگر از قدرت رئیس قوه مجریه آگاه باشند، قطعا مشارکت خواهند کرد؛ پس آگاه سازی جامعه در افزایش میزان مشارکت موثر است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان افزود: بحث دیگر اعتمادسازی در جامعه است؛ بخشی از سرمایه اجتماعی ما ریزش کرده است و به خاطر مسائل مختلف از جمله مفاسد اقنصادی، ناکارآمدی، تبعیض و مدیران نالایق و اعتماد اجتماعی دستخوش تغییر شده است.

سادات تاکید کرد: در این مقطع کوتاه، دولتمردان از مردم نسبت به بخشی که ناکارآمد بوده اند، عذرخواهی کنند؛ چرا که برخورد با مفسدان اقتصادی مردم، باعث امیدوار شدن مردم شده و اعتماد از دست رفته ترمیم می شود.

وی ادامه داد: رضایت مندسازی جامعه هم خیلی موثر است، بروکراسی اداری جامعه را اذیت می کند که اگر رفع شود، کمک به رضایت مردم و افزایش مشارکت می شود.

مردم پای صندوق‌ها بیایند؛ وجود سلایق مختلف در میان نامزدها

توجه به احزاب و نهادهای مدنی در افزایش مشارکت تاثیرگذار است

دبیر مجمع ایثارگران کردستان هم در پاسخ به سوال راهکارهای افزایش مشارکت، گفت: فضای مجازی یک فرصت است و نباید آن را محدود کرد.

احمدی ادامه داد: عدم شرکت در انتخابات بخاطر عدم آگاهی نیست، چراکه میانگین آگاهی مردم ما بسیار بالاست و انقلابی کردیم که مردمی ترین انقلاب در طول تاریخ بوده است؛ مردم با ۹۸.۲ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند که نشانه آگاهی است و این آگاهی افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: باید بیینیم چرا مردم برخی اوقات در انتخابات مشارکت بالا و گاهی شرکت پایین داشته اند؛ مردم ما قدرشناس و در عین حال عاطفی هستند؛ بنابراین در هر کشوری رئیس جمهور فوت کند، از همه سلایق ناراحت می شوند و این به معنای رضایت از عملکرد دولت نیست. مردم ما در طول این ۴۵ سال، این دوره را گرانترین دوره دیده اند، چرا که قیمت ها به صورت ساعتی تغییر می کند.

دبیر مجمع ایثارگران کردستان یادآور شد: توسعه سیاسی اساس توسعه اقتصادی است وقتی احزاب، سمن ها و مطبوعات و فضای مجازی را داشته باشیم، احزاب نقد کنند و هزینه مسائل سیاسی بالا نباشد، توسعه سیاسی اتفاق می افتد.

احمدی اضافه کرد: باید از تک صدایی خارج شده و تنش زدایی با خارج داشته باشیم و تلاش کنیم مردم را پای صندوق بیاوریم که این دوره بستر برای مشارکت فراهم شده است که اثر آن این است که جامعه جهانی دید دیگری به ایران خواهد داشت.

وی گفت: انقلاب ما تثبیت شده و باید به مردم اعتماد داشته باشیم. اگر فضای مجازی و احزاب قوی داشته باشیم دیگر شاهد اختلاس نخواهیم بود، پس از آزادی فعالیت رسانه ای و مطبوعاتی هراس نداشته باشیم.

نامزدها از مشکلات و خواسته های اصلی مردم صحبت کنند

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان در ادامه بحث گفت: تایید صلاحیت ها تا حدودی قابل قبول است اما افراد توانمندتری هم بودند که می توانستند به سیر توسعه در کشور کمک کنند.

الماسی افزود: در میان نامزدها تقریبا تمام سلایق کلی کشور دخیل هستند و فضای خوبی ایجاد شده اما این کافی نیست؛ فضای گفت و گو تعیین کننده میزان مشارکت است.

وی یادآور شد: اگر گفتمان و مناظرات نامزدهای اصولگرا یا اصلاح طلب روی مسائل اصلی کشور نباشد، در واقع تولید مشارکت نمی کند.

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان تاکید کرد: اگر راجع به موضوعات مبتلابه اجتماعی حرف نزنند، مشارکتی نخواهد بود؛ باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و حق باشد که در این صورت مشارکت پای صندوق های خواهند آمد.

الماسی گفت: نامزدها باید جواب دهند اگر رئیس جمهور شدند، نظرشان راجع به خالص سازی چیست؟ آیا طیفی نگر هستند و به بخش خاصی از مردم توجه می کنند؟ در بحث روابط خارجی به موضوع نه شرقی نه غربی تا چه حد توجه دارند؟ این موارد روی اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: وقتی که در مورد مسائل اصلی و خواسته های اصلی مردم حرف نزنیم مشارکت اتفاق نخواهد افتاد؛ باید نامزدها موضع خود را مشخص کنند، اجرای قانون اساسی نیز مد نظر باشد؛ گاهی اوقات باید رئیس جمهور را مجاب کنیم و بگوییم که آقای رئیس جمهور نظرتان راجع به اجرای بی کم و کاست قانون اساسی چیست؟ آیا سلیقه ای یا کامل اجرا می شود؟ منشور حقوق شهروندی که دولت دوازدهم خیلی روی آن کار کرد که بسیاری منطبق بر قانون اساسی است باید به آن توجه شود. باید قانون مشخصی مثلا در بحث تجمعات قانونی مشخص کنند.

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان اضافه کرد: طبق فرموده رهبری، کرسی های آزاد اندیشی برگزار شود تا نخبگان و دانشگاهیان بتوانند با فراغ بال، دیدگاه های خود را بیان کنند.

تجربه و علم از معیارهای انتخاب اصلح است

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان در کردستان در مورد معیارهای انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری ابتدا گفت: در جامعه اگر قهری وجود دارد، قهر نابرابری و ناعدالتی هاست.

نصرتی شعار ادامه داد: اما در زمینه معیار انتخاب فرد اصلح، در بحث مدیریت، ذاتی بودن مهم است؛ تجربه و علم در کار، برای نامزد ریاست جمهوری مهم است.

وی یادآور شد: ما باید در ایجاد مشارکت مردم و معرفی گزینه اصلح، از خانواده خود شروع کنیم؛ من این کار را تا حد توانم کرده ام و باید معیارهای یک انتخاب اصلح را برای مردم تبیین کنیم.

برون رفت از مشکلات نیازمند تیم کارآمد و برنامه است

سادات در مورد مشکلات و چالش های پیش روی رئیس جمهور آینده اظهار کرد: فساد معضل است باید تلاش کنیم در جامعه آگاهی ایجاد کنیم؛ جهاد تبیین که رهبری تاکید دارد باید آگاهی در جامعه افزایش یابد.

وی یادآور شد: کشور ما از مشکلات اقتصادی رنج می برد و شعارهای سال رهبری هم ناظر بر همین موضوع است؛ تورم و گرانی و بیکاری جوانان و ازدواج، کاهش ارزش پول ملی، مشکلاتی است که رئیس جمهور آینده با آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان افزود: برای برون رفت از این مشکلات برنامه داشته باشد و صرف فقط ادعا کافی نیست و قدرت اجرایی و تیم کارآمدی داشته باشد.

سادات افزود: مشکلات را هم باید در داخل چاره کرد و نباید به مسائل بین المللی گره داد و روحیه "ما می توانیم" را در جامعه زنده کنیم.

وی با بیان اینکه دیپلماسی عزت مندانه خیلی باارزش است، ادامه داد: معتقدم هر جا حرف رهبری را گوش کردیم عزیز شدیم؛ عزت مداری جامعه در سایه ولایتمداری نامزدهاست.

مردم نباید احساس تبعیض کنند

دبیر مجمع ایثارگران کردستان در مورد مشکلات پیش روی رئیس جمهور آینده اظهار کرد: در بحث مشارکت همه دغدغه داریم. وقتی ناکارآمدی و تبعیض وجود دارد، مشارکت کاهش می یابد. باید از شعار عبور کرد، چرا که مردم از ما عمل می خواهند.

احمدی تاکید کرد: تاکنون از اهل سنت در مسئولیت های استانداری و وزرا بکار گرفته نشده که در کاهش مشارکت تاثیرگذار است؛ در کردستان اصول ۱۲، ۱۵ و ۱۹ باید رعایت شود و نباید فقط در حد نوشتار باقی بماند بنده به رئیس جمهوری رای می دهم اصل ها را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب اصول پیاده نشده قانون اساسی مخصوصا در رابطه با قومیت ها و مذاهب را البته در چارچوب وحدت ملی کشور پیاده کند.

به گفته احمدی، زمانی امنیت ملی ما پایدار است که همه اقوام و مذاهب در عرصه سیاست بازیگر باشند؛ ضمن اینکه مردم کردستان به ایران و ایرانی بودن افتخار می کنند و نباید احساس تبعیض کنند.

بی تفاوتی مهمترین مشکل جامعه است

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان هم در این زمینه با بیان اینکه مشکلاتی در سطح ملی وجود دارد، افزود: ضمن تایید توسعه و پیشرفت در کشور، مشکلات را باید سنجش کنیم و آن رفع کنیم.

الماسی با اشاره به اینکه جوانان به شدت به فضاها و امکانات ورزشی کشورهای پیرامون حسادت می کنند، اضافه کرد: این وضعیت نسل جوان را بی تفاوت و ناراحت می کند و به نظرم بی تفاوتی مشکل اصلی جامعه ماست.

وی تورم اقتصاد را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: نامزدها باید بگویند که می خواهند با مالیات نهادها چکار کنند؛ در حوزه کشاورزی می خواهیم چکار کنیم؟

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان ادامه داد: در کردستان منابع آب زیرزمینی در حال نابودی است ضمن اینکه در زمینه آبخیزداری اقدامات خوبی صورت گرفته است اما کافی نیست و باید رونق یابد.

الماسی یادآور شد: در بحث منابع آب شرب هم در کشور و استان با مشکل مواجه هستیم و خروح آب های سطحی از کردستان مشکل جدی است و باید مدیریت شود.

وی تاکید کرد: در حوزه برق نیز با توجه به اینکه استفاده از خودروهای برقی در دنیا در حال گسترش است، بنابراین در این حوزه نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

دبیر حزب اعتماد و توسعه در کردستان ادامه داد: در حوزه مسکن ابربحران جدی در کشور راه افتاده که با مشارکت مردمی قابل حل است و اگر مردم را به صورت واقعی پای کار نیاوریم، قادر به رفع مشکل مسکن نخواهیم بود.

الماسی افزود: ما اگر ارتباطات و موضوعات بین المللی را سامان ندهیم، باید کسری بودجه کشور را از محل گران کردن ارز تامین کنیم؛ تورم چند ساله ۴۰ درصد غیرقابل تحمل است و مردم در این حوزه گله مند هستند.

وی با بیان اینکه فکر می کنم تغییر ریل در حال انجام و آینده روبه بهبود است، افزود: لازم است به این هم اشاره کنم حذف بومی گزینی از انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده است.

ضمن بیان مشکلات، راه حل ارائه شود

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان هم در مورد مشکلات پیش روی رئیس جمهور آینده اظهار کرد: ما گاهی لاپوشانی می کنیم در حالیکه باید مشکلات را بیان و راه حل هم ارائه کرد.

نصرتی شعار ادامه داد: بازنشسته های ۱۰ سال پیش تحت فشارند به صورت عملیاتی وارد بحث مشکلات شویم و آن را برطرف کنیم.

فرد اصلح در کنار تعهد دارای تخصص است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان به معیارهای فرد اصلح برای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: فردی برای ریاست جمهوری مناسب است که تعهد، ایمان و تقوا و در کنار آن تخصص و توان اجرای قانون و مدیریت کلان جامعه را داشته باشد.

سادات با بیان اینکه رئیس جمهور دارای برنامه برای برون رفت از مشکلات کشور تیم و کابینه منسجم داشته باشد، افزود: ویژگی هایی که رئیس جمهور شهید داشت حجتی برای نامزدها است؛ چرا که دارای روحیه خستگی ناپذیری و دوری از حواشی بود و جامعه هم آرامش داشت.

رئیس جمهور منتخب به اقتصاد سامان دهد

دبیر مجمع ایثارگران کردستان در مورد انتخاب اصلاح اظهار کرد: نامزدی اصلح است که در رفع تبعیض، سامان بخشی به اقتصاد و گرانی و ایجاد شغل برای جوانان توانمند باشد.

احمدی افزود: کنترل تورم، دیپلماسی فعال، آزادی در چاچوب قانون، ایجاد بستر برای فعالیت های سیاسی نقد کننده با هدف جلوگیری از اختلاس و فساد اقتصادی، باید در دستور کار رئیس جمهور آینده باشد.

تجربه، سلامت مالی و اعتقاد به احزاب از ویژگی های فرد اصلح است

الماسی هم معتقد است نامزد اصلح باتجربه، آشنا به قانون و دارای سلامت مالی و اخلاقی است و باید دارای اطرافیان شایسته و دنیا دیده باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید به زبان های خارجی و زبان های منطقه ای برای ارتباط بهتر تسلط داشته و در عین حال فردی معنوی باشد.

دبیر مجمع ایثارگران کردستان با بیان اینکه شناخت حساسیت های قومی و مذهبی، اعتقاد به تکثر، تسامح و تساهل از دیگر ویژگی های نامزد اصلح است، افزود: وی باید معتقد به جامعه متشکل باشد؛ چون احزاب و نهادهای مدنی و سمن ها مهم اند.

لزوم دوری از اشرافی گری و معتقد به استفاده از افراد شایسته

نصرتی شعار هم گفت: فردی باید رئیس جمهور شود که اعتقاد قلبی به نظام و مدیریت در ذاتش وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: تیزهوشی، دوری از اشرافی گری، توانمندی، دارای علم، دست پاکی، دوری از دیدگاه سیاسی و قومیتی و استفاده از افراد لایق و شایسته برای مدیریت، ویژگی هایی است که فرد منتخب باید داشته باشد.

براساس گفته رئیس ستاد انتخابات کردستان، هزار و ۲۹۶ شعبه اخذ رای برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان تعیین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha