انتقال خون قشم نیاز به مشارکت همگانی برای تامین ذخایر خونی دارد

قشم - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان گفت: تنها پایگاه انتقال خون بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس برای تامین و افزایش ذخایر خونی مورد نیاز بیماران به مشارکت همگانی و بیشتر قشموندان با همه گروه های خونی نیاز دارد.

دکتر ایمان زارعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: به دلیل گرمای هوا در هرمزگان مراجعه مردم به پایگاه های انتقال خون این استان و جزیره قشم کاهش یافته و این‌ در حالی است که بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت روزانه درخواست خون و یا فرآورده های این هدیه سرخ برای نجات زندگی را دارند.

وی از مردم نوعدوست جزیره قشم نگین خلیج فارس خواست تا به مراجعه به تنها پایگاه انتقال خون این شهرستان مرزی به فکر بیماران باشند و برای نجات جان آنان به نشانه انسانیت و ایثار خون هدیه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان هرمزگان با اشاره به نقش مهم اهداکنندگان برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران ادامه داد: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۵ سال است.

زارعی توضیح داد: فواصل اهدای خون هر هشت هفته، یکبار است مشروط به آنکه شمار مرتبه های آن در طول یک سال بیشتر از چهار بار نشود.

وی با بیان اینکه زنان سه بار در سال و مردان حداکثر چهار بار در سال می توانند خون خود را اهدا کنند، اضافه کرد: همراه داشتن کارت ملی برای داوطلبان بار اول اهدای خون، ضروری است.

مدیر کل انتقال خون استان هرمزگان با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی، همیشگی بوده و محدود به زمان خاصی نیست، گفت: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد؛ از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیم از کم خونی از عوامل بازدارنده مراجعه بسیاری از افراد به مراکز اهدای خون است، بیان کرد: در صورتی که فرد، قبل از اهدای خون توسط پزشک در پایگاه انتقال خون معاینه می شود و سپس با توجه به فشار خون و معاینات لازم اگر فرد دارای شرایط لازم بود، می‌تواند خون اهدا کند.

زارعی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون باید درصورت وجود سابقه آلرژی‌ها(تب یونجه و نظایر آن)، مصرف هر گونه دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، کبدی، تزریق خون و فرآورده های آن، غش، صرع، تشنج، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی، حجامت، تاتو و زردی یا یرقان در خود و خانواده حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و اداره انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۴ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

بیشترین مصرف خون در استان هرمزگان برای بیماران خاص (تالاسمی ماژور) که حدود ۶۰ درصد از کل مصرف این فرآورده حیات بخش است.

به گزارش ایرنا، افرادی که برای انتقال خون به مرکز خدمات دریافت و اهدای خون داوطلبانه می آیند، افرادی هستند که تعهد اجتماعی دارند، در قبال اجتماع احساس مسوولیت می کنند و با اعتقاد به نوع دوستی و ایثارگرانه خون خود را اهدا می کنند.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

همچنین زنان باردار در هنگام زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha