ظرفیت‌سازی یک‌هزار و ۳۷۵ مگاوات انرژی خورشیدی در آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا - مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه دولت از تولید انرژی خورشیدی حمایت می‌کند، گفت: در آذربایجان‌شرقی برای تولید یکهزار و ۳۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی ظرفیت‌سازی شده است.

به گزارش ایرنا، «رسول اسماعیل زاده»، روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: منطقه آذربایجان کوهستانی بوده و مستعدترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی است و دمای معتدل منطقه موجب افزایش بازدهی تولید این انرژی می شود.

وی با بیان اینکه مکان های تولید انرژی خورشیدی مشخص شده است، اظهار کرد: بر اساس مصوبه ایجاد شهرک های خورشیدی در کشور، اکنون در مناطقی از استان از جمله هریس و مرند نیروگاه های خورشیدی ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان گفت: با توجه به اینکه دولت اجازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی ندارد، با ارایه مشوق های لازم از بخش خصوصی و صنایع برای تولید این انرژی حمایت می کند.

اسماعیل زاده، با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق در منطقه، ادامه داد: این ناترازی ناشی از افزایش مصرف و استفاده از کولرهای گازی و توسعه صنایع است.

ظرفیت‌سازی یک‌هزار و ۳۷۵ مگاوات انرژی خورشیدی در آذربایجان‌شرقی
رسول اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان

یک هزار و ۲۰۰ مگاوات با اجرای طرح «ریپاورینگ» در نیروگاه تبریز به شبکه برق منطقه اضافه می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه تکنولوژی نیروگاه حرارتی تبریز فرسوده شده است، گفت: در زمان کنونی اولین طرح «ریپاورینگ» (بازتوانی) کشور در این نیروگاه اجرا می شود و با ساخت واحدهای گازی در جوار این نیروگاه، سوخت این نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل و راندمان تولید آن افزایش می یابد.

اسماعیل زاده، افزود: با اجرای این طرح در ۲ فاز ۶۰۰ مگاواتی در مجموع یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به شبکه برق منطقه اضافه و مشکل سوخت مازوت این نیروگاه رفع می شود.

وی یادآور شد: اکنون زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح مشخص شده و برای ایجاد زیرساخت انتقال برنامه ریزی شده و با بهره برداری از آن کل ناترازی تولید و مصرف برق استان برطرف می شود.

خاموشی برق خانگی خط قرمز دولت است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه خاموشی با برنامه در بخش خانگی به هیچ وجه وجود ندارد، گفت: خاموشی برق خانگی جزو خط قرمز دولت و برق منطقه ای آذربایجان است.

اسماعیل زاده، ادامه داد: این شرکت برنامه ای برای خاموشی برق در بخش خانگی ندارد و قطعی های کوتاه مدت نیز در اثر شرایط جوی و اتفاقات روی می دهد که نیروهای شرکت در اسرع وقت اقدام به برطرف کردن مشکل می کنند.

وی با بیان اینکه عمده مصرف برق در این استان در بخش صنعت است، اظهار کرد: صنایع باید به سمت تولید تکنولوژی که مصرف برق کمتری دارد، بروند و صنایع تولید فولاد انرژی زیادی مصرف می کنند.

وی یادآور شد: در زمان کنونی چهار صنعت بزرگ استان بیشترین بدهی به میزان حدود هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به شرکت برق منطقه آذربایجان دارند.

تونل انرژی، برق مورد نیاز بخش مرکزی تبریز را برای ۶۰ سال تامین می کند

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه طرح تونل انرژی در مراحل نهایی برای بهره برداری است، گفت: با بهره برداری از این تونل، برق مورد نیاز بخش مرکزی تبریز برای مدت ۶۰ سال تامین می شود.

اسماعیل زاده، با اشاره به اینکه این تونل به صورت نعل اسبی به طول ۳.۷ کیلومتر اجرا شده است، افزود: کارهای اساسی و عمرانی تونل انرژی تمام شده و کابل کشی آن در مراحل نهایی است و به زودی به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: عمده علت عقب ماندگی در بهره برداری از تونل انرژی مربوط به مسایل نقدینگی سال های گذشته این شرکت، بروز مشکل در مراحل حفاری و ورود آب های زیرزمینی به تونل است.

۱۵ پروژه با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال در حوزه برق در دور اول سفر رییس جمهوری شهید مصوب شد

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان گفت: در دور اول سفر رییس جمهوری شهید به آذربایجان شرقی، ۱۵ پروژه در حوزه برق استان با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوب شد.

اسماعیل زاده، با بیان اینکه ارزش روز این پروژه ها ۱۶ هزار میلیارد ریال است، افزود: در زمان کنونی سه پروژه به بهره برداری رسیده و هشت پروژه نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۲۲ درصد است، یادآور شد: این پروژه ها در ۱۱ شهرک صنعتی استان اجرا می شود و ۶۰ درصد اعتبار این پروژه ها را وزارت نیرو پرداخت می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha