زاکانی: اقتصاد باید از کمند ارز و دلار آزادسازی شود/پاسخ ظریف را می‌دهم

تهران- ایرنا- «علیرضا زاکانی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کشور نیاز به تحول دارد، گفت: اقتصاد باید ابتدا از کمند ارز و دلار آزادسازی شده و سپس ارزش پول ملی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، میزگرد اقتصادی با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل از شبکه یک سیما پخش شد.

علیرضا زاکانی در این میزگرد، ابتدا به تشریح برنامه‌ها و رویکردهای خود در حوزه اقتصادی پرداخت، سپس به سوالات کارشناسان پاسخ داد.

در این میزگرد کارشناسان «یحیی آل اسحاق» وزیر اسبق بازرگانی، «داود دانش جعفری» وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی و حجت‌الاسلام «محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» نماینده ادوار مجلس و مشاوران مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عمادالدین صفایی کارشناس اقتصادی حضور داشتند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نیاز به آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و تقویت ارزش پول ملی داریم، اظهار داشت: شرایط کشور نیاز به تحول در راستای توسعه عدالت و پیشرفت کشور دارد یعنی پول ملی را هم برای قیمت‌گذاری و هم به عنوان سرمایه و هم برای خرید به نحو احسن استفاده کنیم.

زاکانی ادامه داد: در اقتصاد بر ۴ سرفصل تاکید داریم جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش، علم و فناوری برای ارزش افزوده به ویژه در محصولات که تحریم پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد و توجه به خصوصی‌سازی درست و چالاکی دولت و عبرت گرفتن از مشکلاتی که در گذشته اتفاق افتاد و خلق ثروت بر همراه با توزیع عادلانه ثروت.

۴۱ درصد سبد خانوار به مسکن اختصاص دارد

وی بیان کرد: مردم حاکم و شریکند و خودشان مستقیما از این ثروت سود می‌برند امروز داشتن مسکن به یک آرزو تبدیل شده است هر کسی که دایه کار دارد باید با مشکلات آشنا شود. شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم می‌بینم یک اتفاق افتاده است. اکنون ۴۱ درصد سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط به خود اختصاص داده است. درآمدهای ما ریالی است اما هزینه‌کرد ما دلاری است و مناسبات کشور بهم ریخته است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ مردم اعتراض دارند و حق هم دارند. کسری بودجه یک چالش جدی است سال ۹۲، ۲۰۵ همت بدهی دولت بود که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۱۲۰۰ همت بدهی رسید. نقدینگی ما زیاد نیست، بلکه مشکل نقدینگی سرگردان است تحریم دشمنان هم مزید بر علت شده است.

عمده مشکلات کشور ناشی از تجویزهای غلط است

زاکانی افزود: عده ای سر چشمه می نشینند و برای خودشان راه اختصاصی باز می‌کنند. دشمن دست از خباثت خود بر نمی دارد. رشد ۸ درصد سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد و کشور دچار بن بست نیست بلکه عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط است.

وی با بیان اینکه دهه هفتاد فشار برای تحول در عرصه اقتصاد و سرعت تغییر بالا بود، افزود: شهید رئیسی و دولت او با پرکاری خود ترمز دستی وضعیت را کشید ما در بعضی شاخص ها بهترین شدیم اما کار برای تحول بسیار زیاد است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بودجه امروز شهرداری ۵ برابر ۳۰ ماه پیش است، گفت: راه اقتصادی کشور، ایجاد استقلال اقتصادی در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی، دامداری است واسطه‌ها تا ۴۰۰درصد سود می‌برند در حالی که سود کشاورزان و دامداران حداقل است.

زاکانی تولید در کشور را مظلوم دانست و اظهار کرد: هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده و هم فراوری‌کننده‌ها و توزیع و صادرکننده‌ها آسیب می بینند؛ اما عده ای هم سر سفره نشسته‌اند و آسیب می‌زنند.

دهه ۹۰ دهه سیاهی برای نرخ سرمایه‌گذاری بود

وی تصریح کرد: دهه ۹۰، دهه سیاهی برای نرخ سرمایه گذاری بود که منفی شد در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید اولا به مردم اعتماد کنیم. باید بخش خصوصی را درگیر کار کنیم. قاعده حکم می کند تا ۲۵ درصد تعاونی ها را درگیر کار کنیم. نیازمند به مشارکت و سرمایه گذاری هستیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دهه ۹۰ ما از جیب مردم خوردیم و بانک ها دست اندازی کردند و سفره مردم تنگ تر شد. از بورس هزینه شد و مردم در بورس بیچاره شدند؛ سال ۹۹ یادمان نرفته است ۲ هزار همت قیمت اسمی بود و با ۱۰۰ همت وارد کردن نابجا و یک حباب ۶۰ برابری و دعوت نادرست از مردم برای ورود به بورس؛ کمر مردم را شکستند. ناظر به گرانی ارز در دولت روحانی تقریبا ۱۰ برابری شد و این هم حکایت از کار کارشناسی دارد.

زاکانی بیان داشت: راه حل اصلی تامین از منابع داخلی و استفاده از توان ایرانیان خارج از کشور است و اساس آن هدایت نقدینگی است.

۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در تهران معادل هفت درصد

وی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد از سبد هزینه خانوار به مسکن مربوط می‌شود که این آمار در تهران بیشتر است، یادآورشد: ما قائلیم این مشکل را به کمک خود مردم می‌شود حل کرد. دولت می‌تواند راجع به بافت فرسوده مشوق بدهد تا مردم خودشان بسازند و نقدینگی هدایت شود و تولید و اشتغال هم راه می‌افتد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: تهران ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. هفت درصد تهران بافت فرسوده است  قم ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. من در جلسه هیات دولت گفتم این ها طلاست. چرا سمت مردم نمی‌رویم؟ شهید رئیسی از پیشنهاد من استقبال کردند.

زاکانی بیان داشت: ما در تهران ساخت ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را شروع کردیم. در تاریخ ایران این کار سابقه ندارد. تلاش این است بافت فرسوده و ناپایدار را متحول کنیم. ۵۰۰ همت می‌تواند به این بخش منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح یارانه ها در زنجیره تولید موضوع بحث دیگری است و اقتصاد مقاومتی حکایت از این می‌کند که این مسیر باید دنبال شود و سهم بری عادلانه از این ثروت شکل بگیرد، گفت: تجربه موفق دولت شهید رئیسی در موضوع نان به اتمام نرسیده است باید در زنجیره ادامه پیدا کند و کامل شود.

به دنبال مبارزه با فساد و برخورد با دانه‌درشت‌ها ۱۳۰ همت امکانات شهرداری را بازگرداندیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مبارزه با فساد، شفافیت هوشمند و برخورد با دانه درشت‌ها گفت: ۱۳۰ همت از امکانات شهرداری را سال قبل و ماقبل برگرداندیم. بدون سر و صدا با دانه درشت‌ها برخورد کردیم و مولدسازی را در دستور کارمان قرار دادیم.

زاکانی درباره خنثی سازی تحریم‌ها هم اظهار داشت: بدون خنثی‌سازی نمی توان تحریم را ملغی کرد. در چین که رفتیم بسته‌ای را دنبال کردیم هم مطالبات بلوکه شده گذشته را نقد کردیم و هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را انجام دادیم و هم تحریم‌ها را خنثی کردیم.

وی یادآورشد: بانک‌ها ۱۷۰ همت از شهرداری طلب داشتند که ۸۹ همت آن را تسویه کردیم با کاری که ما کردیم ۵ - ۴ بانک نجات پیدا کردند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۰ میلیون از یارانه بنزین استفاده نمی کنند، بیان کرد: در بودجه سال ۹۹، ۳۰ همت بودجه شهرداری بوده که ۲۷ همت محقق شده است. سال ۱۴۰۱ از ۵۰.۳ دهم همت بودجه ۶۹.۹ دهم بودجه را کسب کردیم که ۱۳۷ درصد برای اولین بار در تاریخ بلدیه است.

زاکانی اضافه کرد: سال گذشته که ۷۵.۹ دهم بودجه شهرداری بود ۱۰۷ همت کسب کردیم یعنی حدود ۱۵۰ درصد و امسال ۱۶۹ همت یک روند ۲۷۰ همت خود را هماهنگ کردیم.

وی با بیان این نکته که بانک ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می کنند، اظهار داشت: چرا یک بانک سال ۱۴۰۱، ۶.۵ درصد و در سال ۱۴۰۲، ۷.۵ درصد تورم را به خود اختصاص دهد و دست مردم را در جیب مردم بکند.

بانک ها نباید بنگاهداری کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر شفاف سازی دارایی بانک ها و مسایل مختلف و کوتاه کردن دست آنها از بازار سرمایه گذاری و کار نادرست، گفت: بانک نباید بنگاهداری کند و غلط است و از کارکرد خود می افتد بانک باید به سمت اختصاصی شدن خاص برود. دخالت های دولت و حرکت های دستوری برای بورس پدر بورس را درآورده است.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی انرژی باید توسط توزیع عادلانه همه از یارانه آن بهره بگیرند. در استفاده از بنزین ۱۱.۸ دهم خانوارهای ما خودرو دارند و ۱۲.۱ دهم خانوارهای ما خودرو ندارند یعنی ۴۰ میلیون از این یارانه استفاده نمی کنند.

در مناظره بعدی پاسخ ظریف را می‌دهم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ناظر به حوزه انرژی و خانوار طرح اصلاحی داریم که برق، گاز و بنزین شامل را می شود و قیمت ها تغییر نمی کند و حتی قیمت بنزین از ۳ هزار به هزار و ۵۰۰ تومان تغییر می کند. مابه‌ازای آن با طرح و ایده ما، عمده مردم سود می‌کنند که این سود هم توسط سرمایه خارج از حوزه اثرپذیری از تورم یعنی اعتبار طلا با مردم تسویه می‌شود.

زاکانی بیان داشت: به این معنا که کسی که خودروی برقی استفاده می کند، می تواند ۱۰.۸ گرم طلا در طول سال به ازای یارانه، دریافت کند. کسی که خودروی بنزینی دارد کمتر از این مقدار می گیرد و کسی که خودرو ندارد، بیشتر. مردم را شریک می کنیم و تبعیض را حذف و مردم را ثروتمند می کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌من از مسافرت امروز که برگشتم دیدم که در میزگرد آقای پزشکیان نکاتی مطرح شد و کارشناس عزیزی که سابقه وزارت خارجه دارد نکاتی گفتند که به اعتقاد من جفای بزرگی در حق شهید رییسی و حرکت ایشان بود. بنده علاقه ندارم در غیاب افراد حرف بزنم پس فردا در مناظره حق این شهید را ادا خواهم کرد و نشان می دهم که چگونه چه سیاهی بزرگی در زمان این آقایان نشست و اقتصاد را نابود کردند و اعتماد مردم را به تاراج دادند لذا پاسخ های معتبری به آنها خواهم داد.

تیم اقتصادی باید فهم سیاسی داشته باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید شرایط اقتصادی را منطقی کنیم تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد و فهم سیاسی داشته باشد. یک مسئول در کشور باید شناخت، تخصص، تجربه سلامت، پاکی و عرضه و توان داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه سیاسی و ارتباط با اقتصاد تلاش داریم دستوری کردن را نفی کنیم باید به سمتی رفت که شرایط منطقی در اقتصاد ایجاد کنیم و آن را در مسیر درست قرار دهیم دولت باید دست و پای خود را از اقتصاد جمع کند و تبدیل به یک دولت چالاک، حامی و تسهیلگر شود.

وی در مقایسه درآمدهای شهرداری در دوره‌های مختلف گفت: در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف فقط یک سال بودجه ۱۲۳ درصد محقق شده، بقیه کمتر بوده و ۷ سال هم زیر ۱۰۰ درصد است در۴ سال قبل از ما هم کمتر از این بوده است میانگین تحقق بودجه ۹۰ درصد و میانگین تحقق بودجه در دوره ما ۱۴۰ درصد است در گذشته فروش تراکم بوده است، الان چیزی به نام فروش تراکم نداریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: اساس بودجه شهرداری انضباط و مولدسازی است در سفر چین که برای خودرو رفتیم دیدیم، سلیقه سیاسی غلط حاکم بر خودروسازی کشور خیلی دارند کلاه می‌گذارند. منظورم کارگران و مهندسان نیستند. در برخورد با مفاسد اقتصادی در دهه هشتاد خودروسازان از من شکایت کردند. حاضر نشدند به دادگاه بیایند. شکایت‌شان را پس گرفتند. معاون وزیر صنعت می‌گفت ما ۱۸۰۰ گلوگاه در خودروسازی داریم و برای همین قیمتش گران درمی‌آید.

زاکانی بیان کرد: حوزه سیاست نباید در اقتصاد دخالت بیجا کند. دست و پای دولت در اقتصاد زیادی بلند شده است. کار را باید به کاردان سپرد و گلوگاه‌ها را برداشت. عمده شرکت های دولتی قابل واگذاری است. تا قبل از عید یک تحول جهشی در حمل و نقل تهران اتفاق می‌افتد.

۵۵ هزار خودروی برقی وارد حمل و نقل می شود

وی یادآورشد: هزار ماشین برقی تبدیل به ۵۵ هزار ماشین برقی می‌شود. اقتصاد با حکم و دستور التیام پیدا نمی‌کند.

زاکانی درباره طلب مردم از شهرداری گفت: به تعبیر رهبری تهران یک کشور است و شهرداری تهران هم متفاوت از شهرداری های دیگر است. تامین بودجه خیلی سخت است قبل از ما در دهه ۸۰ یا ۹۰ بودجه رشد چند درصدی افزایش دارد. قبل از ما سال ۹۹ توانستند ۲۷ همت از ۳۰ همت را کسب کنند و سه ماه برای پرداخت حقوقشان از بانک قرض گرفتند و گفتند نمی‌شود کار کرد که اتفاقا ما کار کردیم و شد.

وی یادآورشد: بودجه را به سمتی بردیم که سهم اعتبارات عمرانی ما الان ۶۳ درصد است. هم بودجه بزرگ شد و هم در تهران الان حدود ۶۰۰ عملیاتی عمرانی انجام می شود ما همیشه سمت مردم هستیم. طلب پیمانکاران از سال ۸۹ را تسویه کردیم. دیون بانکی مال دهه هشتاد و نود بود که ما پس دادیم. ما ادبیات شهرداری را عوض کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: افطاری دادن جزو وظایف شهرداری است. با همکاری گروه‌های جهادی این کار را کردیم. جشن غدیر با کمک شهرداری و ۱۰ مجموعه دیگر و مشارکت اجتماعی برگزار می‌شود. این کار به رشد و آگاهی و نشاط اجتماعی کمک می‌کند عوارض شهرداری را امسال کاهش دادیم و شهرفروشی نداریم؛ برج اگر یک الگو در نظر بگیریم در ۱۰ ساله قبل از ما شاید قریب ۶۰ برج در سال در تهران می دادند، یک سوم تا یک چهارم این عدد هم نیست.

زاکانی عنوان کرد: در زمینه فروش دارایی ها یک چیزی وجود دارد به نام مولدزایی؛ ما در هر پروژه ای مولدسازی آن را انجام می دهیم و پول پروژه را از کنار آن به دست می آوریم. یک پروژه زیر پارک داریم و ۵۰ همت درآمدزایی برای شهر دارد؛ تعقل لازم است تا شهر گلستان شود. تمام خطوط مترو فعال است و حدود ۴۰۰ همت در حوزه توسعه خطوط  مترو داریم‌ که پول آن را از خودش به دست می آوریم.

وی خاطرنشان کرد: ما احساس کردیم شهر مال خودمان است و نیامده ایم سوار آن شویم یا از سر بیکاری نیامده ایم تا جایی بزرگتر برویم. پارسال ۲۸۰ درصد رشد در حوزه بافت فرسوده داشتیم و صفر درصد عوارض گرفتیم. در حوزه پسماند هم مجموعه ها را به سمت شرکت سهامی عام و بورس می بریم.

یارانه طلا از بودجه به مردم داده نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یارانه طلا از بودجه به مردم داده نمی‌شود، بیان داشت:‌ بنزین ۱۵۰۰ تومان می‌شود یارانه طلا به مردم از بودجه داده نمی‌شود حامل‌ها گران نمی‌شود؛ زیرا هرعددی که به حامل‌ها اضافه شود، بین ۵ تا ۲۵ درصد حاصل سوء در اقتصاد دارد ۳ هزار تومان بنزین را ۱۵۰۰ تومان می کنیم.

زاکانی افزود: میزان مصرف خانوار را امروز در حوزه بنزین، گاز و برق پر نظر می‌گیریم و این را به یک معادله در حوزه آلایندگی عرضه می کنیم بنزین ۸، گاز ۳، برق ۱ و اینها را تجمیع می‌کنیم یک عدد کلانی برای کل خانوارهای کشور به دست می‌آید بعد این را بین خانوارهای کشور تقسیم می کنیم.

وی ادامه داد: دولت هر واحد طلا را نصف بازار جهانی می خرد کسی اگر فراتر از آن بخواهد مصرف کند در بازار مبادله ای از دیگران بخرد یا از دولت به اقتضایی که قیمت گذاری می کند بخرد واحدی که دولت می خرد ۲۵۰۰ تومان است و هر ۱۲۰۰ واحد یک گرم طلا می شود دولت اینجا مداخله نمی کند و مردم را صاحب اقتصاد می کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ مردم مشارکت کرده اند هرچه صرفه جویی کنند به نفعشان است و سرمایه‌ای بدور از تحمیل تورم است ۶ میلیارد دلار برای واردات گذاشته ایم در این مشارکت دهک اول جامعه ۱۲۰ درصد و دهک دهم ۴ درصد سود می‌برند.

قاچاق را با بسته اقتصادی خود ریشه‌کن می‌کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بسته‌ای که ما در نظر گرفته ایم جامع است و امکان آن را فراهم می کند که اقتصاد کشور را نجات بدهیم. براین اساس قاچاق را ریشه کن و مردم را در اقتصاد شریک می کنیم؛ اساس کشور به سمت صرفه جویی و از سمت سوخت فسیلی به سمت سوخت پاک و برقی می‌بریم.

زاکانی ادامه داد: یک واحد حوزه برقی کسی مصرف کند با سوخت فسیلی ۸ برابر آن حساب می شود. ۹۵ درصد مردم در بسته اقتصادی ما سود می کنند و پنج درصد دوست دارد شاید اسکناس آتش بزند و خود را گرم کند. به تولید کنندگان خدمت ارایه و کمک می کنیم به سمت اصلاح نحوه مصرف سوخت به سمت سوخت های پاک حرکت کنند. کشاورزی ما بخاطر قطعی برق به سمت نابودی حرکت می کند و ما همه چیز را به سمت کمک به تولید در کشور قرار می دهیم.

آل اسحاق از کارشناسان حاضر در این میزگرد سوال کرد که چگونه می‌خواهید مردم را در حوزه نفت و گاز در اقتصاد دخالت دهید؟ که زاکانی در پاسخ گفت: همانگونه که در حوزه نفت و گاز مشارکت خارجی می‌گیرم، از مشارکت مردم به شیوه نوین استفاده می کنیم. هم تکلیف قانونی داریم، هم خودمان ۱۳-۱۴ بسته اصلاحی برای اقتصاد داریم که توزیع عادلانه یارانه انرژی هم جزء آنهاست.

وی یادآورشد: ماده ۱۵ قانون برنامه ما را مکلف کرده که به سمت مشارکت مردم حرکت کنیم یاد گرفتیم در بورس صنایعی را به مردم بدهیم که خودمان از آنها متضرر شده‌ایم! اما دولت خدمت طرف مردم است و در بازار اولیه بسته‌هایی را می‌آورد که مردم هم صاحب امکان شوند، هم اداره امکان را در چگونه در حوزه نفت و گاز مشارکت خارجی می‌گیریم، چرا نمی توانیم از مشارکت مردم با شیوه نوین استفاده کنیم؟ مردم ما طرف شما هستیم و حق مردم را از گردن کلفت ها میگیرم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره قرارداد با چین هم توضیح داد: اطلاعاتی که به شما داده اند غلط است در این بسته خرید از چین ۲۵۰۰ اتوبوس، ۱۰ هزار ون، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی از طرف دیگر از داخل کشور ۳۲۵۵ اتوبوس خریدیم که ۵۰۰ اتوبوس را پول گرفتند و ندادند و ۲۷۵۵ قرارداد بستیم از داخل می خریم پول خرید از چین یوزانس است چین مکلف شده است که داخل کشور سرمایه گذاری کند و شریک ما شود و ایران را هاب منطقه کند.

زاکانی درباره شعار گرفتن حقوق مردم از گردن‌کلفت ها گفت: تابلوهای شهری را بین ۶ نامزد تقسیم کرده‌ایم. هر کسی می‌تواند شعار خودش را بنویسد. تخصص بنده گردن‌کلفت‌ها هستند. در کشور متخصص‌تر از بنده نداریم. سال ۸۳ یقه وزیر اطلاعات خاطی را در مجلس گرفتم. برای اولین بار و آخرین بار محکوم شد.

وی ادامه داد: من سراغ دادستان تهران و وزیر نفت هم رفتم وقتی که خطا کردند. سراغ برادر رئیس جمهور و دو معاون اول رئیس جمهور هم رفتم. یک‌موقعی نماینده نبودم و روی موضوعی که ۹۶۰ میلیون دلار بود دست گذاشتم. آن موقع من هیأت علمی دانشگاه بودم. گفتم زمانی که نماینده مردم بودم وزیران را به مجلس آوردم و محکومش کردم. الان خود مردم هستم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: مبارزه با فساد چیزی است که رهبری سال ۸۰ از ما خواسته اند. ماده ۲۰ رفع موانع تولید به دولت گفته ظرف ۶ ماه آیین‌نامه بنویس و ارزها را برگردان. دولت روحانی سه ماهه آیین نامه نوشته است. ولی تا امروز کسی یک دلار برگردانده است؟ ما ۵۵ نفر را بررسی کردیم که هر کدام حداقل ۵۰ میلیون دلار گرفته بودند. ۴۴ نفرشان یارانه بگیر بودند. این ها گردن کلفت هستند. با قیمت ارز امروز باید پول مردم را پس بدهند. با یک گردن کلفت برخورد کنی دیگران حساب کار دستشان می‌آید.

زاکانی افزود: من ارز را دست بازار نمی دهم که هرچی تعیین کرد دنبالش بدوم. ارز را چند نرخی نمی کنم چراکه غلط است؛ بلکه از عنصر کارشناس می پرسم ارز چه قیمتی باشد که برای تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده و واردکننده بیارزد. مکانیزم را درمی آوریم و می بینیم که ارز ۲۰ هزار  تومان باشد، می صرفد یا ۴۰ هزار تومان. عمده ارز دست دولت و عمده مصرف کننده هم دولت است؛ بنابراین دولت روی یک نقطه ای می ایستد و می گوید این نقطه درست است و اقتصادمان روی ارز شرطی نمی کنم چراکه دولت اقتدار دارد.

مخاطبان می توانند فیلم کامل میزگرد اقتصادی با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در ادامه مشاهده کنند.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha