سازمان ملل: اسرائیل احتمالا قوانین جنگی در غزه را نقض کرده است

تهران- ایرنا- دفتر حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی با ارزیابی ۶ حمله رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به تلفات جانی گسترده شده، از امکان نقض قوانین جنگی از سوی این رژیم خبر داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی احتمالا به طور مداوم اصول اساسی قوانین جنگ را نقض کرده و در عملیات نظامی خود در نوار غزه بین غیرنظامیان و مبارزان تمایزی قائل نشده اند.

این دفتر در ارزیابی ۶ حمله اسرائیل که منجر به تلفات گسترده و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی شد، اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی احتمالا به صورت نظام‌مند اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی را در حمله نقض کرده باشند.

فولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد ضرورت انتخاب ابزار و روش‌های جنگی که از آسیب غیرنظامیان تا حدی جلوگیری می‌کند و یا آن را به حداقل می‌رساند، به طور مداوم در عملیات بمباران اسرائیل نقض شده است.

هیات دائمی اسرائیل در سازمان ملل متحد در ژنو در واکنش به این ارزیابی آن را از لحاظ قانونی و روش شناختی «ناقص» توصیف کرد.

این هیات افزود: «از آنجایی که دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بهترین حالت، تصویری اندک از حقایق دارد، هرگونه تلاش برای رسیدن به نتایج حقوقی ناقص است».

در گزارش یاد شده دفتر حقوق بشر سازمان ملل، ۶ حمله از تاریخ ۷ اکتبر تا ۲ دسامبر (۱۵ مهر و زمان آغاز حملات حماس تا ۱۲ آذر) مورد بررسی قرار گرفته است.

راوینا شمدثانی سخنگوی این سازمان در خصوص ارزیابی ارائه شده از سوی نهاد متبوعش گفت: «احساس کردیم که انتشار این گزارش در حال حاضر اهمیت دارد، به ویژه که از برخی از این حملات، حدود هشت ماه گذشته و ما هنوز تحقیقات معتبر و شفافی را شاهد نبوده ایم. ما نخست از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای اطمینان از انجام تحقیقات مناسب و شفاف انجام دهند. در صورت نبود تحقیقات شفاف، اقدام بین المللی لازم در این زمینه ضرورت پیدا می کند».

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز حملات جنایتکارانه اسرائیل به این باریکه تاکنون بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر فلسطینی به شهادت رسیده اند.

هفته گذشته نیز دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که کشتار غیرنظامیان فلسطینی در اردوگاه النصیرات در جریان عملیات اسرائیل برای آزادی چهار اسیر می‌تواند «جنایت جنگی» بشمار رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha