دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

تهران- ایرنا- روزهای آخر خرداد با وجود تعطیلی پیش‌ از امتحانات دانشگاه‌ها به دلیل انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برای دانشگاهیان شلوغ گذشت؛ برخی نامزدها یا نمایندگان آنها در دانشگاه‌ها حضور یافتند. سازمان ملی سنجش هم اسامی چندبرابر ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ را اعلام کرد و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در نشستی اقدامات این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی به دلیل سانحه هوایی باعث شد تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک به یک سال زودتر از زمان موعد و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در فرصتی ۵۰ روزه برگزار شود.

سران قوا در جلسه‌ای روز ۳۱ اردیبهشت با بررسی زمانبندی فرایند انتخابات، هشتم تیر را زمان انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید تعیین و اعلام کردند: ثبت نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی هم از ۲۳ خرداد تا هفتم تیر خواهد بود. همچنین روز ۸ تیر روز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

با توجه به اعلام اسامی نامزدهای انتخابات‌ ریاست‌جمهوری تبلیغات برای برگزاری این انتخابات از سوی شورای نگهبان در ۲۰ خرداد، آنها با حضور در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و در همایش‌های مختلف حضور برنامه‌های خود را برای رای‌دهندگان تشریح کردند.

نامزدهای این دوره از انتخابات دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی هستند؛ ۳ نفر از آنها در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند. سه نفر دیگر نیز دانش‌آموخته یکی از رشته‌های علوم سیاسی، جغرافیای سیاسی و حوزه علمیه هستند.

گزارشی از سوابق علمی نامزدها را اینجا بخوانید.

نامزدها در دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها طی هفته گذشته میزبان برخی نامزدها بودند؛ مسعود پزشکیان یکشنبه گذشته (۲۷ خرداد) به سالن شهید چمران دانشگاه تهران رفت، سعید جلیلی نیز چهارشنبه گذشته (۳۰ خرداد) میزبان تالار علامه امینی دانشگاه تهران شد.

افزون بر این، نمایندگان ۳ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکشنبه (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) در دانشگاه علوم تحقیقات حضور یافتند و در تشریح برنامه‌های نامزدها مناظره کردند. مصطفی کواکبیان نماینده مسعود پزشکیان، امیر حسین ثابتی نماینده سعید جلیلی و سید موسی پور موسوی نماینده محمد باقر قالیباف در این برنامه بودند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

البته هنوز فرصت باقی است و نامزدها می توانند با حضور در میان قشر نخبه و جوان جامعه برنامه‌های خود را برای آنها توضیح دهند. بر همین اساس هم رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور و معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای به ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از آنها برای حضور در دانشگاه دعوت کرد.

عبدالحسین کلانتری بر هماهنگی دیدار تشکل های دانشجویی و استادی، انجمن‌های علمی و کانون های فرهنگی، زمینه سازی جهت حضور در سطح دانشگاه و دیدار با دانشگاهیان، تشکیل جلسات نقد و بررسی در کرسی های آزاد اندیشی و مناظره و پرسش و پاسخ و معرفی ظرفیت های آموزش عالی تاکید کرد.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در نامه‌ای جداگانه از نامزدهای ریاست جمهوری جهت حضور در این دانشگاه به منظور برگزاری نشست انتخاباتی و ارائه دیدگاه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دعوت کرد.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

بحث داغ انتخابات در گردهمایی بسیج اساتید

آیین روز ملی بسیج اساتید نیز چهارشنبه گذشته با تصویری از رئیس جمهور شهید روی میز و تابلوفرش‌هایی مزین به شهدای خدمت در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در حالی برگزار شد که مهمترین موضوع آن تبیین مکتب آیت‌الله رئیسی و خلق ایجاد حماسه ملی (انتخابات) در ادامه تکمیل حماسه تشییع شهدای خدمت از زبان سخنرانان مراسم بود.

روزملی بسیج اساتید در آستانه سالروز شهادت شهید مصطفی چمران با شعار استاد بسیجی، حضور حماسی و حکمت علوی با حال و هوای متفاوتی نسبت به دوره های گذشته برگزار شد. سالنی که مزین شد به قاب تصاویر شهدای خدمت و عکسی که بر میز سخنرانی سالن همایش دانشگاه جامع انقلاب اسلامی جلوس کرد؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهید جمهور.

همایشی که در آن مقامات لشکری و کشوری توصیف و تبیین مکتب و مرام و خدمات ارزنده رئیس جمهور شهید را به عنوان مقدمه سخنان خود برگزیدند و در میانه و انتهای سخنان خود به ویژگی‌های مسئول بعدی اجرایی کشور و حماسه ۸ ماه تیرماه پرداختند. همچنین در پایان همایش با اهدای تابلو فرش هایی منقش به شهدای خدمت از خانواده های این شهیدان تکریم کردند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین قدیانی، رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی و محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید در این همایش سخنرانی کردند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

گزارشی از این گردهمایی را اینجا بخوانید.

اعلام چندبرابر ظرفیت پذیرفته‌شدگان فرهنگیان و نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز طی هفته گذشته از اعلام اسامی چندبرابر ظرفیت مربوط به متقاضیان پذیرش دانشجو-معلم و نمره‌کل آزمون برای متقاضیان نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم دانشگاه فرهنگیان و نیز نمرۀکل آزمون متقاضیان نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org در دسترس است.

نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ روزهای ۶ و ۷ ردیبهشت برگزار شد. در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر یعنی ۶۳ درصد زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر یعنی ۳۷ درصد مرد بودند. همچنین امسال آزمون دانشجومعلم همزمان با نوبت اول کنکور برگزار شد که در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد بودند.

نوبت اول کنکور امسال برای پذیرش دانشجوی دوره های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه (۶ اردیبهشت)، هنر و زبان‌های خارجی عصر همان روز و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه (۷ اردیبهشت) در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار شد.

اطلاعات بیشتر را در مورد ارزیابی شایستگی معلمی و بررسی صلاحیت‌های عمومی (گزینش) معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ در این پوشه بخوانید.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

رشد ۶۶ درصدی دانش‌بنیان‌ها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز طی هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد. سجاد محمدعلی‌نژاد از رونمایی سامانه طرح رویش هسته‌های فناور دهه اول تیر خبر داد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری طی دولت سیزدهم، ۶۶ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: یکی از اقدامات انجام شده در بخش دانش بنیان رونمایی از سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) بود که راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها یا به اختصار نان وقفه بین دانشگاه و صنعت برطرف و در ادامه توجه سیاستگذار به مقوله بازار و خرید و فروش هم توجه شد.

سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناوری قرار گرفت. در فرایند اولیه ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت مستقر در پارک های علمی و فناوری در سامانه وارد شدند و امروز گردش اقتصادی این سامانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) است.

معاون و علوم توسعه کارگاه های ساخت سریع در پارک های علمی و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و گفت: هدف از راه اندازی آزمایشگاه های ساخت سریع ایجاد یک فرایند تسهیلگری برای ساخت سریع محصول و نهضت ساخت محصولات فناورانه بوده و ۶ فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برای ساخت محصولات فناورانه در حال راه اندازی است.

افزوده شدن جایزه «دانشگاه برتر» به جوایز جشنواره شهید رجائی

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تایید و ابلاغ جایزه موضوعی «دانشگاه برتر» در بین ۱۸ عنوان جوایز نوزدهمین «جشنواره شهید رجائی» توسط سازمان اداری و استخدامی کشور خبر داد که به‌ عنوان بخشی مستقل به رقابت‌های این جشنواره افزوده شده است.

روح‌الله سهرابی با توجه به موفقیت اولین دوره ارزیابی مؤسسات حوزه علم و فناوری در جشنواره شهید رجائی سال ۱۴۰۲ و با اشاره به تفاهم به‌عمل‌آمده با سازمان اداری و استخدامی کشور برای ایجاد بخش مستقل دانشگاهی در دومین سال پیاپی، از تایید و ابلاغ جایزه موضوعی «دانشگاه برتر» در میان ۱۸ جایزۀ موضوعی نوزدهمین جشنواره شهید رجائی خبر داد.

وی گفت: بخش موضوعی «دانشگاه برتر» اولین بار در سال ۱۴۰۲ با معرفی دانشگاه‌های دولتی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف هویت‌بخشی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی به‌عنوان دستگاه ملی در جشنواره شهید رجایی به این جشنواره افزوده شد.

زمینه ورود فعالان دانشجویی به عرصه کارآفرینی فراهم شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر صدور مجوز کسب و کار دانشجویان دارای معافیت تحصیلی، از روسای دانشگاه‌ها خواست زمینه ورود فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی را به عرصه اشتغال و کارآفرینی فراهم کنند.

عبدالحسین کلانتری در این نامه با اشاره به مصوبه نهم خردادماه سال جاری هیات وزیران در خصوص تسهیل موانع کسب و کار و حذف الزام داشتن کارت پایان خدمت جهت صدور مجوز کسب و کار تأکید کرد: یکی از رویکردهای محوری معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره کنونی ایجاد زمینه پیوند فعالان دانشجویی با فضای اشتغال و کارآفرینی بوده است.

وزیر اقتصاد ۹ خرداد گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای دانشجویانی که هنوز سربازی نرفتند و معافیت تحصیلی دارند مصوباتی داشتیم. از این پس این دانشجویان خواهند توانست همه مجوزهای کسب و کاری که منوط به پایان خدمت بود کسب کنند و فضای بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

اسکان خوابگاه‌های متأهلان دانشگاه تهران تمدید شد

اداره کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران از تمدید اسکان در خوابگاه‌های متأهلان دانشگاه تهران خبر داد.

پایان اسکان نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ روز شنبه ۱۶ تیرماه است. دانشجویان مجاز به تمدید سکونت می‌توانند با مراجعه به سامانه خوابگاهی به آدرس dorm.ut.ac.ir نسبت به درخواست اسکان تابستانی اقدام کنند.

متقاضیان مجتمع خوابگاهی جلال آل احمد در تاریخ سوم تا ۶ تیرماه و از ساعت ۱۴ تا ۲۳ می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. همچنین متقاضیان مجتمع خوابگاهی غدیر در همین تاریخ (سوم تا ۶ تیرماه) از ساعت ۱۴ تا ۲۳ نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

طبق این اطلاعیه دانشجویانی مجاز به تمدید برای اسکان تابستان می‌باشند که اجاره بهاء نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را پرداخت کرده باشند.

اجاره بها اسکان تابستان باید براساس تعرفۀ صندوق رفاه دانشجویان به‌صورت برخط در سامانه خوابگاهی پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت اجاره بهاء خوابگاه تا تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ سکونت تمدید شده توسط سیستم به‌طور خودکار لغو خواهد شد.

در صورت هرگونه سئوال افراد می‌توانند در سامانه میز خدمت الکترونیک به آدرس sd.ut.ac.ir پرسش خود را ثبت کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی

با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر در حوزه علوم انسانی و اجتماعی فعال می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از ایجاد شعبه در دانشکده‌های محیط زیست، جغرافیا، علوم ورزشی و تندرستی صحبت کرد و گفت: چگونگی بهره‌مندی از فناوری و نوآوری در توسعه مباحث نرم موضوع بسیار مهمی است و امیدواریم با این تفاهم‌نامه، در دانشکده علوم اجتماعی نیز اقدامات موثری رقم بزنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی ناحیه نوآوری تهران، خاطر نشان کرد: دانشکده علوم اجتماعی در ناحیه نوآوری تهران قرار دارد و این فرصتی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های ناحیه نوآوری و دانشکده علوم اجتماعی بهره ببریم.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

کسب رتبه دانشگاه «علم و فرهنگ» در رتبه‌بندی تایمز برای نخستین بار

در جدیدترین ویرایش رتبه‌بندی جهانی تأثیر مؤسسه آموزش عالی تایمز (Times Higher Education Impact Rankings ۲۰۲۴)، دانشگاه علم و فرهنگ برای نخستین بار موفق به کسب رتبه ۱۵۰۱ جهان و رتبه ۵ ایران شد.

در این رتبه‌بندی که شامل ۲۱۵۲ دانشگاه از ۱۲۵ کشور مختلف است؛ دانشگاه‌ها بر پایه شاخص‌های ۱۷ گانه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در چهار حوزه آموزش، پژوهش، نظارت و انتقال دانش به جامعه ارزیابی شدند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در ویرایش در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز ۲۰۲۴؛ دانشگاه علم و فرهنگ در مقایسه با دانشگاه‌های سراسر جهان، بهترین عملکرد را در برخی اهداف مانند انرژی سبز و دردسترس ۲، رفع گرسنگی ، صنعت، نوآوری و زیرساخت ۹ کسب کرده است و در جایگاه ۸۰۰-۶۰۱ جهانی قرار گرفت. همچنین در مقایسه با دانشگاه‌های ایرانی، بهترین عملکرد برای برخی اهداف دیگر با رتبه ۴ در جمع ۲۹ دانشگاه ایرانی کسب کرد.

دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه کاشان، دانشگاه زنجان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه ایلام، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه مراغه، دانشگاه مازندران و دانشگاه سیستان و بلوچستان از جمله این دانشگاه ها هستند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

آغاز نام‌نویسی دوره جدید طرح دانشجو معلم قرآن

نام نویسی دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار می‌شود تا دهم تیرماه ادامه خواهد داشت. آموزش‌های مربوط به این دوره از روز ۱۵ تیرماه آغاز خواهد شد و در پایان به دانشجویانی که این دوره را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهینامه از سوی جهاددانشگاهی اعطا می‌شود.

از جمله اهداف این دوره آموزشی می‌توان به تربیت مربی آموزش قرآن کریم، حرکت به سمت تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان بالاترین سند فعالیت‌های قرآنی کشور و شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در جهت گسترش و توسعه معرفت قرآنی در میان دانشجویان اشاره کرد.

بر اساس اعلام جهاد دانشگاهی، طرح دانشجومعلم قرآن کریم ویژه دانشجویان ترم یک تا چهار مقطع کارشناسی، دانشجویان ترم یک مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان ترم یک مقطع دکتری و گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است.

تسلط به تجوید مقدماتی، دارا بودن فن بیان و روحیه مربیگری، آشنایی مقدماتی با آموزش مفاهیم قرآن کریم و داشتن معدل بالای ۱۶ در دروس سپری شده از جمله شرایط دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در طرح تربیت دانشجو معلم قرآن است.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره آموزشی می‌توانند به تارنمای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به نشانی http://qurani.jdereg.ir مراجعه و فرایند ثبت نام نهایی خود را انجام دهند.

انتخاب واحد تابستان دانشگاه آزاد از ۱۸ تیر

جدول زمان‌بندی انتخاب واحد دوره تابستان سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد و دانشجویان از ۱۸ تیر می توانند نسبت به انتخاب واحدهای انتخابی دوره تابستان اقدام کنند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

براساس تقویم زمان بندی انتخاب واحد دوره تابستان دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان با مراجعه به سامانه آموزشیار به آدرس edu.iau.ac.ir باید براساس راهنمای انتخاب واحد نسبت به ثبت اخذ دروس انتخابی در دوره تابستان اقدام کنند.

«انصاری»؛ مشاور امور بین‌الملل رئیس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در حکمی امین انصاری را به عنوان مشاور رئیس دانشگاه در امور بین‌الملل منصوب کرد. امین انصاری اکنون دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای راهبردی اقوام مذاهب و ادیان ریاست جمهوری است.

نخستین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان

اولین گام برای برگزاری نخستین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران با رونمایی از پوستر این رویداد توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برداشته شد. مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از برگزاری اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران خبر داد.

مهدی بادپا هدف از برگزاری این رویداد گفت: این رویداد با جذب دانشجویان به کارهای مشارکتی و تعاملی و با هدف تأمین نیاز به مهارت‌های خلاق در حل مسائل، کنشگری در ترویج فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی و ایجاد نشاط بین جوانان و علاقه‌مند کردن این گروه برای حضور در فعالیت‌های جمعی همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با عنوان جهش کاپ طراحی شد.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

وی افزود: همچنین جهاد دانشگاهی واحد هنر، دبیرخانه المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران شد و این رویداد در سه بخش رقابتی طراحی بازی رومیزی، اتاق فرار و نقش‌آفرینی و با مشارکت تمام دانشجویان دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود و منتخبان بخش‌های رقابتی در بوت کمپ سه روزه، ضمن شرکت در لیگ‌های جذاب، از نشست‌های تخصصی و آموزشی حوزه مرتبط بهره‌مند خواهند شد.

شیوه‌نامه اجرایی این رویداد نیز به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

راه‌اندازی کاروان‌های انتخاباتی در سطح مناطق آموزش عالی

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از راه انداختن کاروان‌های انتخاباتی در سطح مناطق آموزش عالی خبر داد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه در برخی از دانشگاه‌ها ایده‌هایی برای برگزاری انتخابات مطرح و حتی عملیاتی شده است، افزود: یکی از ایده‌های اصلی مطرح شده، راه انداختن کاروان‌های انتخاباتی در سطح مناطق آموزش عالی است به این نحو که اتوبوس یا خودرویی با رنگ و بو و آذین انتخاباتی و همراه با یک تیم رسانه‌ای مستقل و قوی و یک تیم اجرایی در دانشگاه‌های استان یا مناطق آموزش عالی با یک برنامه زمان‌بندی مشخص حرکت کنند.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

پایان بازنگری محتوای دروس رشته‌های فنی و مهندسی

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به مباحث و مصوبات جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی گفت: اختصاص پژوهانه به پایان نامه‌ها و رساله‌های ثبت شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) و ارائه گزارش بازنگری محتوای دروس کلیه رشته‌های فنی و مهندسی از مهمترین مباحث این جلسه بود.

رضا نقی زاده اظهار داشت: در جلسه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر تخصیص پژوهانه ویژه به پایان نامه‌ها و رساله‌های تعریف شده در سامانه نان تاکید کرد و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو حقیقی شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی به مصوبه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این طرح اشاره کرد.

دانشگاه در نقش کنشگر انتخابات/ اعلام نمره کامل نوبت اول کنکور ۱۴۰۳

دانشگاه علامه طباطبایی میزبان «برهان»

دانشگاه علامه‌طباطبائی میزبان برپایی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی شد و از حدود ۶۸۶ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه، ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی و ۱۱۴ اثر به مرحله رقابتی جانبی راه یافتند.

سومین جشنواره ملی برهان (ویژه کرسی‌های آزاداندیشی) از ۱۵ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای بین عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به امضاء رسید و از این پوستر رونمایی شد.

روسای دانشگاه‌ها، خواستار توجه نامزدهای ریاست‌جمهوری به آموزش عالی شدند

رؤسای شش دانشگاه مستقر در تهران طی نامه‌ای به نامزدهای ریاست جمهوری، ضمن ضروری دانستن تدابیر عالمانه‌ برای جلب مشارکت مردم، بر توجه ویژه به بخش آموزش عالی و سرمایه‌های انسانی مولد تأکید کردند.

رؤسای دانشگاه‌های علامه‌ طباطبائی، شهید بهشتی، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس و صنعتی امیرکبیر در نامه‌ای به نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزوده‌اند: سرمایه‌های انسانی هر ملت اصلی‌ترین سرمایه و قدرت آفرین‌ترین عنصر حیات اجتماعی هستند. ارزش و قیمت هر یک از آحاد مردم که واحدی از سرمایه انسانی هستند؛ گران قیمت‌ترین عنصر از لحاظ مادی و معنوی است و آنگاه که آحادی از مردم پرورش پیدا می‌کند و با کسب فضیلت و دانش، استعدادهای خود را بروز می‌دهد، همچنان قیمتی‌تر می‌شود و ارزش و قیمت بی‌مانندی پیدا می‌کند. در کشور ما دانشگاه‌ها، اصلی‌ترین محل تجمع سرمایه‌های انسانی رشدیافته و در کسوت استادی یا دانشجویی مشغول فعالیت هستند.

نگهداشت سرمایه‌های انسانی و نخبگان در کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. نخبگان موتور محرکی برای هم‌افزایی نیروی انسانی در دولت، صنعت، نوآوری، فناوری و تولید ثروت هستند. تربیت و نگهداشت نخبگان، نیازمند سکوی مناسب رقابتی در سطح بین‌المللی است. بخشی از نخبگان ما دانشگاه‌های کشور را سکوی مناسب و مورد نیاز برای بروز استعداد و توان خود نمی‌دانند و عزم مهاجرت را در سر می‌پرورانند. توجه و برنامه‌ریزی برای حفظ این سرمایه‌های بزرگ که می‌توانند با اندیشه‌های والا، دانش تخصصی، کارآفرینی و تدابیر عالمانه ضامن پیشرفت و تعالی کشور باشند باید فراتر از شعار، در قالب برنامه‌های عینی که کاندیدای محترم ارائه می‌کند تجلی پیدا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha