۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85516276
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات ریاست جمهوری حرف اول فضای مجازی و حقیقی ایلام

۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶
کد خبر: 85516276
زهرا موسوی
انتخابات ریاست جمهوری حرف اول فضای مجازی و حقیقی ایلام

ایلام - ایرنا - جای جای استان ایلام همچون سایر نقاط کشور مدتی است رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته و در فضای و حقیقی و مجازی، حاشیه‌های پررنگ تر از متن همه‌پرسی هشتم تیرماه مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هنوز یک سال از دولت سیزدهم باقی مانده بود و کشور ایران طبق روال باید خردادماه سال ۱۴۰۴ خود را برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده می‌کرد اما هیچ فردی گمان نمی‌کرد یک رویداد تلخ و ناباورانه، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را یکسال زودتر بیاندازد.

۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبر نابهنگام سقوط بالگرد حامل شهید "آیت الله رئیسی" و شهادت وی و همراهانش، فضای کشور را در بُهت و حیرت برد و بلافاصله شرایط برای برگزاری یک همه پرسی زودهنگام توسط مسئولان کشور تدارک دیده شد.

بعد از این رویداد تلخ، اخبار انتخابات در بستر مجازی پررنگ شد و با ثبت نام افراد سرشناس از جناح‌های مختلف، موضوع انتخابات جدی‌تر دنبال شد، با اعلام اسامی افراد تائید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، شور و حال انتخاباتی بیشتر از پیش در همه جا هویدا و نمایان شد.

اکنون که کمتر از هفت روز دیگر به تعیین سرنوشت چهاردهمین مرحله انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، مردم استان ایلام نیز همچون سایر مناطق کشور، خود را برای این همه پرسی مهم و حساس آماده کرده‌اند.

شور انتخابات در استان ایلام به بالاترین درجه خود رسیده و می‌توان ردپای انتخابات را در تمام بسترهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد که هواداران نامزدها به طرق گوناگون از طیف و جناح فکری خود یا نامزد اصلح مورد نظر خویش حمایت می کنند.

به جرات می‌توان گفت حجم عمده‌ای از اخبار و مطالب شبکه‌های پیام رسان خارجی نظیر توییتر، تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، گوگل و یا پیام رسان‌های داخلی مانند بله، ایتا، سروش، روبیکا، آپارات و تلوبیون در سیطره انتخابات هشتم تیرماه است.

علاوه بر بحث و جدل گفتمانی بر سر نامزدها و خط فکری افراد، استفاده کاربران از صورتک‌های فضای مجازی موسوم به ایموجی و استیکر نیز در بیان مقبولیت یا عدم مقبولیت نامزدها نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

در کانال‌های خبری، آموزشی، سرگرمی و حتی گروه‌های دوستانه هم می‌توان مطالب مربوط به انتخابات را مشاهده کرد و در این میان برخی از صاحب‌نظران رسانه‌ای یا سیاسی و اقتصادی تحلیل‌ها و نظرات خود را در این پیام رسان‌ها به مخاطبان عرضه می‌کنند.

مطالب بارگزاری شده در فضای مجازی یا عمدتا با هدف افزایش سبد آرای نامزد مورد نظر نگارنده و یا کاهش مقبولیت نامزد رقیب است و یا تحلیلگر بدون اعمال نفوذ نظر خود، تنها به پیشینه، سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها می‌پردازد و انتخاب را بر عهده مخاطب می‌گذارد.

نکته جالب توجه مباحثه هواداران نامزدها در گروه‌های دوستانه یا کاری مجازی است که هرکدام سعی در جانبداری از نامزد مورد نظر خود دارند که گاه این مباحث که عمدتا له یا علیه نامزدهای طرفین است، به دلخوری و یا مجاب کردن آن‌ها می‌انجامد.

باتوجه به قابلیت پیام رسان‌هایی چون اینستا، واتساپ و بله در گذاشتن وضعیت، کاربران این شبکه‌های اجتماعی تصایر، یا مهم‌ترین صحبت‌ها و برنامه‌های نامزد خود را برای جلب توجه مخاطبان بارگزاری می‌کنند.

با برگزاری مناظره‌ها یا میزگردهای تخصصی نامزدها از تلویزیون یا حضور آن‌ها در استان‌های مختلف و ارائه سخنرانی، فعالان شبکه‌های مجازی اقدام به پخش گزیده‌ای از مهم‌ترین مطالب ارائه شده توسط نامزدها یا نمایندگان و سخنگویان رسمی آن‌ها در قالب متن یا کلیپ در کانال ها و گروه‌ها می‌کنند.

شوخی کاربران با برخی از صحبت‌های نامزدها یا وعده‌های آنها در مناظره‌ها و میزگردهای تخصصی نیز بر نمک و جذابیت شور انتخاباتی استان افزوده است.

انتخابات ریاست جمهوری حرف اول فضای مجازی و حقیقی ایلام

فضای حقیقی ایلام در سیطره انتخابات ریاست جمهوری

با معرفی رؤسای ستادهای انتخاباتی هر نامزد در ایلام، چراغ تبلیغات نامزدها نیز روشن‌تر شده و این روزها ستاد تبلیغاتی ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با حضور نمایندگان نامزدها و در میان هیاهو و هلهله هواداران آنها و با پخش آهنگ‌های حماسی شروع به فعالیت کرده است و عمده این فعالیت‌ها در عصر و شب نمود بیشتری دارد.

در برخی ستادهای تبلیغاتی نیز مناظره‌ها و میزگردها به صورت مستقیم در میان جمع هواداران حاضر در ستادها پخش می‌شود و در همه جا را بنر و پوسترهای حاوی تصاویر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قابل مشاهده است.

در پیاده راه آیت‌الله طالقانی به عنوان هسته مرکزی شهر ایلام، عصرها که با ازدحام و تراکم جمعیت مواجه است، تریبون آزاد برای رهگذران تعبیه شده تا در قالب این تریبون آزاد مردم نقطه نظرات، دیدگاه‌ها، مطالبات و خواسته‌های خود از نامزدها و انتخابات پیش رو را بی مهابا و آزادانه بیان کنند.

در برخی اماکن مهم مانند دانشگاه‌ها نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون آزاد، جلسات همفکری و نشست‌های خبری با اصحاب رسانه توسط رؤسا و هواداران نامزدها برگزار می شود.

حتی در محافل خانوادگی و جمع‌های دوستانه نیز انتخابات ریاست جمهوری یکی از مقوله‌های اصلی صحبت‌های افراد است که با حرارت به آن می‌پردازند و این شور و هیجان در میان خانواده‌ها یا جمع‌هایی که به صورت مستقیم با ستادهای تبلیغاتی در ارتباط هستند بیشتر است.

علاوه بر ستادهای مرکزی نامزدها در شهر ایلام، ستادهای ویژه بانوان و جوانان و همچنین ستادهای شهرستان‌ها نیز با حضور هواداران نامزدهای مختلف دایر شده است و این افراد راهکارها و برنامه هایشان برای پیروزی بر رقبا را بررسی می کنند.

همچنین یکی دیگر از برنامه‌های فضای مجازی برگزاری نظرسنجی‌های متعدد از سوی کاربران یا مدیران کانال‌های مجازی با استفاده از ربات و نرم افزارهای مختلف با محوریت انتخابات است که عمده آنها فاقد سندیت و اعتبار هستند و همچنین نظرسنجی از افراد در فضای حقیقی از رهگذران با این موضوع نیز توسط دستگاه های ذیربط انجام می‌شود تا میزان اولیه سنجش مشارکت مردم و درصد مقبولیت نامزدها را بسنجند.

مشارکت گسترده حرف اصلی انتخابات است

خلاصه کلام اینکه این روزها بیشتر افراد عوام و خواص، خود را به نوعی درگیر مسأله مهم انتخابات و تعیین سرنوشت چهارسال آینده کرده‌اند و هر گروهی سعی در جلب بیشترین آراء برای نامزد خود دارند و به طرق گوناگون در حال مجاب کردن دیگران به سود نامزد و خط فکری خود هستند.

همه جناح‌ها و هواداران نامزدها و سایر اقشار جامعه که هنوز در هواداری از نامزد یا خط فکری خاصی اعلام موضع نکرده‌اند تا نهم تیرماه که نتیجه نهایی انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام می شود، صبر کنند تا مشخص شود چه کسی به عنوان رئیس جمهور منتخب راهی پاستور خواهد شد.

فرد منتخب از هر جناح و طیفی که باشد رئیس جمهور تمام ایران خواهد بود که بدون شک دل در گروه اعتلاء و بالندگی ایران عزیز و سربلندی مردم این سرزمین پهناور خواهد داشت، اما آنچه که مهم است، حضور گسترده واجدان رای در پای صندوق های آرا است که خواب‌های شوم دشمنان برای این مرز و بوم را برآشفته سازنند.

انتخابات ریاست جمهوری حرف اول فضای مجازی و حقیقی ایلام

۶۳۳ شعبه آماده اخذ رای در ایلام از واجدان شرایط

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سطح ۶۳۳ شعبه اخذ رای شامل ۱۸۷ شعبه سیار و ۴۴۶ شعبه ثابت در هشتم تیرماه همزمان با سراسر ایران در استان ایلام نیز برگزار می شود.

۳۴۴ شعبه در مناطق شهری و ۲۸۹ شعبه در مناطق روستایی در هشتم تیرماه میزبان حضور باشکوه مردم استان در پای صندوق‌های رأی است و در هر فرمانداری و بخشداری مستقل سطح استان یک هیئت اجرایی شامل ۱۳ نفر تشکیل شده است.

هر هیئت اجرایی در استان مشتمل بر ۹ نفر معتمد مردمی از اقشار مختلف و چهار عضو اداری است و عضوهای اداری هیئت‌های اجرایی شامل فرماندار و بخشدار در مرکز شهرستان و بخش‌های مستقل، نماینده دادستانی، نماینده دادگستری و نماینده ثبت احوال است.

در استان ایلام ۳۰ هیئت اجرایی در ۳۰ حوره انتخابیه وظیفه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در سطح شهرها و بخش‌های مستقل استان شامل (۱۲ شهرستان و ۱۸ بخش) بر عهده دارند.

نگاهی گذرا بر تاریخچه ۱۳ دوره ریاست قوه مجریه در ایران

تاکنون مهدی بازرگان رئیس دولت موقت، ابوالحسن بنی صدر، شهید محمدعلی رجایی، آیت الله سید علی خامنه ای، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، حجت الاسلام حسن روحانی و آیت الله شهید سید ابراهیم رییسی به عنوان منتخبان مردم ایران مأمور تشکیل کابینه بوده‌اند.

شهید رجایی (۲ ماه)، مهدی بازرگان (۹ ماه)، بنی صدر (یک سال و پنج ماه) و شهید رئیسی (سه سال) کوتاه‌ترین عمر دوران تشکیل کابینه در ایران را داشته‌اند.

شهید رجایی تیرماه سال ۶۰ بعد از عزل بنی صدر به ریاست جمهوری رسید و شهریور همان سال توسط گروهک منافقین به همراه شهید باهنر نخست وزیر ترور شد.

مهدی بازرگان بلافاصله از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۵ بهمن سال ۵۷ به دستور امام راحل (ره) مامور تشکیل کابینه شد اما بعد از ۹ ماه و در ۱۵ آبان سال ۱۳۵۹ استعفا داد و استعفای دولت موقت، مورد پذیرش حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت.

بنی صدر بعد از استعفای دولت موقت و با آرای مردمی در ۱۵ آبان سال ۵۹ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد اما باتوجه به کارشکنی‌های متعدد وی در جریان نهضت انقلاب اسلامی، در یک تیرماه سال ۱۳۶۰ پس از یکسال و پنج ماه ریاست جمهوری عزل شد.

انتخابات ریاست جمهوری حرف اول فضای مجازی و حقیقی ایلام

شهید آیت الله رئیسی خرداد سال ۱۴۰۰ منتخب مردم در قوه مجریه شد.

بالگرد حامل شهید "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" و همراهان وی، "حسین امیرعبدالهیان" وزیر امور خارجه، "آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم" نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، "مالک رحمتی" استاندار آذربایجان شرقی، سردار" سید مهدی موسوی" فرمانده و سرتیم یگان حفاظت ریاست جمهوری، تیم پروازی آشیانه ارتش شامل سرتیپ دوم خلبان سید ناصر مصطفوی، سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم بهروز قدیمی خدمه کادر پرواز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه پس از افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط شد و تمام سرنشینان این بالگرد در شب ولادت امام رضا(ع)، در راه خدمت به ملت به درجه رفیع شهادت، نائل آمدند.

پیکر پاک شهید جمهور، پس از تشییع باشکوه در استان های آذربایجان شرقی، تهران، قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

شهادت آیت‌الله رئیسی در این حادثه، منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری شد و تا زمان حکم تنفیذ و استقرار رسمی دولت جدید، معاون اول رئیس جمهور سرپرستی قوه مجریه را بر عهده دارد.

به ترتیب حروف الفبا «مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف» ۶ نامزدی هستند که در بین افراد ثبت نام شده برای رقابت در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری احراز صلاحیت و با هم به رقابت می پردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha