چابک‌سازی ناحیه صنعتی چنارشاهیجان فارس؛ ۱۰پروژه در حال اجرا

شیراز-ایرنا- شتاب‌بخشی به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های ناحیه صنعتی چنارشاهیجان به عنوان یکی از دهها پروژه زیرساختی فارس در دستورکار متولیان امر در دولت سیزدهم قرار گرفت و بر همین اساس ۱۰پروژه به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال در برنامه عملیاتی تعریف شد که این پروژه‌ها در حال اجرا هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناحیه صنعتی چنارشاهیجان که در شهرستان کوهچنار واقع شده‌ از نواحی صنعتی جدید استان فارس است که واگذاری اراضی آن از سال ۹۶ آغاز شده است‌.

آخرین وضعیت ناحیه صنعتی چنارشاهیجان

طبق آخرین گزارش‌ها این ناحیه صنعتی از ۲۰ هکتار مساحت و ظرفیت اشتغالزایی برای ۳۵۰ نفر بهره می‌برد و با توجه به قرارگیری در امتداد محور غرب استان فارس به خوزستان از موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

طی ۶سال اخیر اعتباراتی به توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در این ناحیه صنعتی تخصیص یافته و زیرساخت های مورد نیاز این ناحیه صنعتی تأمین شده، با شروع دولت سیزدهم نیز تکمیل سایر امکانات مورد نیاز این مجموعه در دستورکار قرار گرفت.

چه اقداماتی در دولت سیزدهم انجام شده؟

۶شهریور ماه ۱۴۰۰ بود که مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در آیین بهره‌برداری از ۲ واحد تولیدی در این ناحیه صنعتی اعلام کرد تاکنون ۲۹ سرمایه‌گذار در قالب انعقاد قرارداد با این شرکت، زمین مورد نیاز برای ایجاد واحد تولیدی در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان را دریافت کرده‌اند.

۲سال بعد یعنی در ۹شهریورماه ۱۴۰۲ همزمان با هفته گرامیداشت دولت طرح تولیدی بتن آماده کوهچنار با سرمایه‌گذاری ۲۵۰میلیارد ریال و اشتغال ۶نفر به بهره‌برداری رسید.

این واحد در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع راه اندازی شد.

از دیگر اقدامات برای توسعه این ناحیه صنعتی اجرای شبکه توزیع آب و حفاظ پل جاده دسترس آن بود که این پروژه نیز همزمان با بهره‌برداری از ۲۰ طرح زیرساختی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه سال ۱۴۰۲ افتتاح شد.

چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲ نیز در سفر استاندار فارس به شهرستان کوهچنار عملیات اجرایی ۲طرح در زمینه تولید موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه برقی در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان آغاز شد.

این طرح‌ها در زمینی به مساحت ۱۱ هزارمترمربع و با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به مرحله اجرا رسید؛ طرح‌هایی که قرار است در زمان بهره‌برداری از آنها برای ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

چابک‌سازی ناحیه صنعتی چنارشاهیجان فارس؛ ۱۰پروژه در حال اجرا

بررسی میدانی زیرساخت‌ها

اخیراً نیز این ناحیه صنعتی با هدف استمرار یافتن اقدامات توسعه‌ای و حل مشکلات زیرساختی مورد توجه و بازدید مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته؛ مسعود عظیمی در این بازدید ضمن بررسی زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی دستوراتی به منظور تسریع در تکمیل زیرساخت‌ها صادر کرد.

او روند ساخت و ساز طرح‌های تولیدی و صنعتی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در مقایسه با پنج ماه گذشته شاهد شتاب در ساخت وساز و تکمیل طرح‌های صنعتی هستیم که این موضوع نوید دهنده توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: ناحیه صنعتی چنارشاهیجان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در امتداد مسیر چند استان همجوار، از ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و به همین علت نیز مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرارگرفته و بخش زیادی از اراضی آن واگذارشده است.

۱۰پروژه در حال اجرا به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال

وی درباره برنامه این شرکت برای تکمیل زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی گفت: ۱۰پروژه به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال جهت اجرای زیرساخت‌های ناحیه صنعتی چنارشاهیجان در ۲سال اخیر در برنامه عملیاتی قرار گرفته و در حال انجام است.

عظیمی یکی از مشکلات این ناحیه صنعتی را تأمین برق پایدار دانست و گفت: با پیگیری‌های انجام شده اجرای خط اختصاصی برق ۲مداره از پست برق تا شهرک صنعتی به طول ۳.۸ کیلومتر و با اعتبار حدود ۱۰میلیارد تومان آغاز و خرید تجهیزات نیرورسانی طرح نیز انجام شده که امیدواریم با رفع معارضین و موانع اجرای طرح شتاب گیرد.

به گفته او با بهره‌برداری از این طرح با ظرفیت ۱۰ مگاوات، زمینه مناسب برای تأمین برق پایدار فراهم می‌شود.

عظیمی از پایان عملیات اجرایی طرح پل ورودی و آسفالت جاده دسترس به این ناحیه صنعتی با اعتبار ۳.۵ میلیارد تومان خبر داد و یادآور شد: این طرح نیز به منظور ایمن‌سازی تردد وسایل نقلیه و تسهیل در عبور و مرور به ناحیه صنعتی بر روی رودخانه فصلی در مسیر ورودی ناحیه صنعتی اجرا شده است.

نیاز واحدهای تولیدی به آب

وی در خصوص مشکلات ناشی از کاهش میزان آب چاه این ناحیه صنعتی و نیاز واحدهای تولیدی به آب، گفت: برنامه‌ریزی به منظور تأمین آب پایدار واحدهای صنعتی مستقر شهرک صنعتی انجام و با اعتبار ۶ میلیارد تومان انشعاب آب از آبفا خریداری و به شبکه داخلی آب ناحیه صنعتی وصل شد.

آن طور که مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌گوید با واگذاری زمین در این ناحیه صنعتی تاکنون ۳۱ سرمایه‌گذار نسبت به انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور دریافت زمین اقدام کرده‌اند و ۶ واحد با اشتغال ۱۲۰ نفر نیز در مرحله بهره‌برداری قراردارد.

وی همچنین از اجرای طرح توسعه به مساحت ۱۹ هکتار نیز خبر داد و گفت: باتوجه به مساحت کم اراضی موجود ناحیه صنعتی، اجرای طرح توسعه با اولویت در دستور کار قرار گرفته که در حال انجام است.

عملیات اجرایی طرح‌های تولید موتورسیکلت ورزشی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در این برنامه از عملیات اجرایی طرح‌های تولید موتورسیکلت ورزشی، موتورسیکلت چهارچرخ جاده ای، موتور سیکلت دنده‌ای، اسکوتر چهار زمانه و موتورسیکلت برقی که اجرای آن از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده هم بازدید و میزان پیشرفت طرح در پنج ماه اخیر را مناسب ارزیابی کرد.

همان‌گونه که پیشتر هم گفته شد این طرح تولیدی و صنعتی در زمینی به مساحت ۱۱هزارمترمربع و با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲هزار و ۸۰۰میلیارد ریال در حال انجام است که با بهره‌برداری از مرحله نخست آن، برای ۱۰۰نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

در این طرح‌ها همچنین ظرفیت تولید هزار دستگاه موتور چهارچرخ دنده ای، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اسکوتر چهارزمانه، ۲هزار ‌و ۵۰۰دستگاه موتورسیکلت دنده‌ای هزار دستگاه موتورسیکلت برقی اسکوتر فراهم خواهد شد.

قائمیه با نام قدیمی چنارشاهیجان شهری باستانی در غرب استان فارس و مرکز شهرستان کوهچنار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha