مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

مشهد- ایرنا- خراسان رضوی و مشهد به عنوان خاستگاه و پایگاه اصلی سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری، این روزها با تب داغ انتخابات، آرام آرام به روز موعود تعیین سرنوشت نزدیک می‌شود.

به گزارش ایرنا، از میان ۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه نفر از مشهد برآمده اند و این کلانشهر و به نوعی استان خراسان رضوی پایگاه اصلی رای آنان محسوب می‌شود.

برخی جریانات سیاسی و مذهبی نیز پایگاه رای قدرتمندی در این کلانشهر مذهبی داشته و از طرفی بسیاری از رای دهندگان تمایل به انتخاب رئیس جمهوری همانند آیت الله رئیسی دارند و برخی نیز فارغ از همشهری‌گری، به دنبال آن هستند که رئیس جمهوری همخوان با خواست و مطالبات خود، ولو غیرمشهدی بر مسند قوه مجریه تکیه بزند و همه اینها دست به دست هم داده است تا تنور انتخابات در مشهد افروخته‌تر از دیگر استان‌ها شود.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

در حالی که ستاد انتخاباتی سعید جلیلی اقدام به راه اندازی گروه های سرود و زنجیره های انسانی در نقاط مختف شهر کرده است، هواداران مسعود پزشکیان در خیابان «احمدآباد» گردهمایی های خودمانی و صمیمی تشکیل می دهند و جالب آنکه ستاد مرکزی محمدباقر قالیباف نیز کمی آن سوتر، برنامه های استانی خود را از نزدیکی میدان «شریعتی» برنامه ریزی و راهبری می کند و ستادش را به پاتوق هواداران این نامزد تبدیل کرده است.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

مناظره حامیان جلیلی و پزشکیان

یکی از اقدامات جالب در این هفته، برپایی مناظره بین ۲ نفر از حامیان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در ستاد جلیلی، در بلوار وکیل آباد مشهد بود که اقدامی قابل توجه و خاص به نظر می رسد.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتیمشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

محمد جعفری‌نژاد، از حامیان جلیلی در این مناظره اظهار داشت: از محورهای اصلی برنامه های دکتر جلیلی انضباط مالی به معنای شفافیت است چرا که اگر شفافیت در کشور شکل نگیرد بی انضباطی مالی سبب کسری بودجه می شود.

وی ادامه داد: توجه به پیشران های اقتصادی، فناوری ها، مردمی‌سازی اقتصاد و درگیر شدن همه مجموعه ها با فضای اقتصاد و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی از دیگر برنامه های این نامزد انتخاباتی است.

فعال دیگر سیاسی و حامی پزشکیان نیز در این مناظره با بیان اینکه هر راه حل و توصیفی از وضعیت امروز زمانی اعتبار دارد که توصیف و تحلیل درستی از گذشته داشته باشیم، گفت: راه حل ما در مورد توسعه ایران و برون رفت از بحران و چاله رشد منفی که اکنون گرفتار آن هستیم این است که نگاهی به ادبیات علمی توسعه داشته باشیم.

محمد صابریان افزود: ادبیات علمی توسعه می‌گوید که هیچ کشوری بدون داشتن "نهاد سیاسی فراگیر" نمی‌تواند به "توسعه پایدار" برسد از این رو نهاد سیاسی فراگیر یک اصل و پیش‌نیاز اساسی برای توسعه اقتصادی یک حکومت است و به گفته دانشمندان، سه ستون یک حکومت با ثبات و توسعه گرا شامل "حاکمیت قانون، پاسخگویی دموکراتیک و بوروکراسی کارآمد و مستقل" است.

وی بیان کرد: راه حل پزشکیان برای کوچک کردن این بحران ها نیز "حاکمیت قانون، پاسخگویی دموکراتیک و بوروکراسی کارآمد و مستقل" است.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

پورمحمدی آرای سرگردان را جذب کرده است

رییس ستاد انتخاباتی "مصطفی پورمحمدی" در خراسان رضوی گفت: پورمحمدی رای های سرگردان را به خود جذب کرده و ماندن این نامزد در کارزار انتخابات به نفع جریان انقلاب و اصولگرا است.

به گزارش ایرنا، حسن قاسمی هفته جاری در نشستی با اعضای "جمعیت حامیان انقلاب اسلامی" در خراسان رضوی افزود: پورمحمدی قصد کناره گیری از رقابت های انتخاباتی را ندارد و تا انتها خواهد ماند تا ان‌شاالله یکی از نامزدهای جبهه اصولگرا رای بیاورند و زمام دولت را برای چهار سال به دست بگیرد.

وی اظهار داشت: نتیجه نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها تاکنون نشان از آن دارد که سطح مشارکت انتخاباتی به حدود ۵۲ درصد رسیده است، لذا به نظر نمی‌رسد هیچ یک از نامزدها ۵۰ درصد به علاوه یک رای را به دست آورند و انتخابات به مرحله دوم خواهد کشید.

جبهه اصلاحات وظیفه دارد افراد مردد را پای صندوق بیاورد

فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان جبهه اصلاحات، وظیفه داریم افراد دچار تردید را برای حضور در انتخابات از دودلی خارج کنیم که در روزهای اخیر نشانه هایی از آن دیده شده است.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

محمود صادقی هفته جاری در همایش حامیان پزشکیان در مشهد با عنوان "رای به حاکمیت قانون، عقلانیت و حقوق شهروندی" افزود: حادثه تلخ سقوط بالگرد رییس جمهور شهید، همه را غافلگیر کرد و طبق قانون مقدمات انتخابات توسط مسوولان به خوبی اجرا شد.

وظیفه داریم به عنوان جبهه اصلاحات افراد مردد را برای حضور در انتخابات از دودلی خارج کنیم

وی اضافه کرد: اگرچه فرایند انتخابات در کشور از نقایصی رنج می برد و قانون اساسی تحقق نیافته است، اما حضور نقش آفرین مردم می تواند ما را به سمت آرمان ها پیش ببرد.

این فعال اصلاح طلب افزود: حدود سه ماه قبل راهبرد اصلاح طلبان مشارکت نکردن در انتخابات بود، اما اکنون مشارکت فعال در انتخابات ریاست جمهوری جایگزین آن شده است.

ستاد قالیباف نیز در کنار نشست های معمول و برنامه های محیطی، پیگیر راه اندازی کاروان های خودروی و نشست های نخبگانی است چنانکه ستاد این نامزد در هفته جاری پذیرای برخی چهره های شاخص شهر مشهد بوده و فیلم این نشست ها را نیز به عنوان محتوای تبلیغاتی منتشر کرده است.

بررسی ها نشان می دهد ستادهای انتخاباتی همه نامزدها، حتی سه نامزد غیرمشهدی، شامل علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان و مصطفی پورمحمدی، نیز در مشهد با قدرت پای کار انتخابات آمده اند و هواداران ۶ نامزد حاضر در عرصه رقابت های انتخاباتی، این شهر را به کانون خبرها و گاهی حواشی انتخاباتی تبدیل کرده اند چنانکه گاه حتی برگزاری یا لغو یک برنامه سخنرانی انتخاباتی نیز به موضوعی داغ تر از متن انتخابات تبدیل می شود.

لغو سخنرانی ظریف در مشهد

لغو برنامه سخنرانی انتخاباتی "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه اسبق در حمایت از پزشکیان در مشهد، از آن خبرهایی بود که بازتاب های مختلفی داشت. برخی عجولانه لغو این برنامه وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در جمع دانشجویان در تاریخ ۳۱ خردادماه را ناشی از کارشکنی نهادهای اجرایی استان برای فعالیت های آزاد انتخاباتی مطرح کردند اما همان روز رییس ستاد انتخاباتی پزشکیان در خراسان رضوی در نشست خبری گفت: علیرغم پیگیری‌های انجام شده، متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در ستاد مرکزی، برگزاری نشست «محمدجواد ظریف» با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد لغو شد.

مشهد، گرانیگاه اخبار و تحرکات انتخاباتی

محمدصادق جوادی حصار افزود: دکتر ظریف دیروز به عنوان مشاور، آقای پزشکیان را در سفر به اصفهان همراهی می‌کرد که در ادامه نیز با توجه به اینکه امروز (پنجشنبه) برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری از قبل برنامه‌ریزی شده بود، حضور وی در کنار آقای پزشکیان در این برنامه الزامی بود.

دبیر شورای تامین و معاون امنیتی و انتظامی استاندار خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود: شورای تامین استان مصوبه ای برای لغو برنامه انتخاباتی و جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی "محمدجواد ظریف" در دانشگاه فردوسی مشهد نداشته است.

محمد زهدی تصریح کرد: همچنین این شورا منعی برای سفر انتخاباتی آقای ظریف به مشهد اعمال نکرده است.

حمله با مواد آتش‌زا به ستاد جلیلی

موضوع لغو سخنرانی ظریف هنوز تمام نشده بود که ناگهان خبر حمله با کوکتل مولوتوف به ستاد یکی از نامزدها در مشهد در فضای مجازی پربازدید شد.

مسوول هماهنگی ستادهای مردمی جلیلی در خراسان رضوی گفت: ستاد مرکزی این نامزد در مشهد عصر امروز - پنجشنبه - هدف حمله با مواد آتش‌زا قرار گرفت.

مصطفی باقرزاده پنجشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حوالی ساعت ۱۸ امروز فردی ناشناس اقدام به پرتاب شئی آتش زا به درون ستاد مرکزی جلیلی در مشهد کرده و متواری شد.

وی گفت: این پرتاب آتش زا آسیبی به کسی نرساند اما بخش هایی از زمین و دیوار ستاد آتش‌ گرفت که بلافاصله خاموش شد.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی نیز با اشاره به این حمله گفت: تاکنون این موضوع که آیا این حمله با برنامه ریزی بوده و طرح قبلی برای آن وجود داشته، مشخص نشده است و دستگاه های امنیتی نیز پیگیر موضوع هستند.

سیدهادی طباطبایی افزود: عامل حمله ۳۲ ساله و با هویت مشخص است و تنها می‌دانیم که این فرد از تهران به مشهد آمده و این حمله را انجام داده و بلافاصله نیز دستگیر شده است.

وی اظهار کرد: این فرد سابقه انجام اقدامات مشابه را داشته است و پاره کردن بنر و آتش زدن منزل یکی از علما از جمله اقدامات قبلی وی بوده است.

سفر همزمان سه نامزد ریاست جمهوری به مشهد

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی همچنین گفت: چهار نامزد انتخاباتی شامل سه نامزد مشهدی یعنی آقایان جلیلی، قالیباف و قاضی زاده هاشمی و نیز پزشکیان اعلام کرده اند که روز چهارشنبه، ۶ تیرماه، به مشهد سفر خواهند کرد.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: مشکلی برای حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مشهد وجود ندارد اما از ستادهای انتخاباتی آنان می خواهیم ساعت و مکان حضور نامزدها در مشهد را به گونه ای برنامه ریزی کنند تا تداخلی برای اجرای برنامه های نامزدها به‌وجود نیاید.

براساس اعلام مسوولان ستادهای انتخاباتی در خراسان رضوی، پزشکیان چهارشنبه - امروز- ۱۰ در جمع هوادارانش در ورزشگاه شهید بهشتی مشهد سخنرانی خواهد کرد، قالیباف عصر چهارشنبه ساعت ۲۰ در همان ورزشگاه با هواداران خود دیدار می کند و تجمع حامیان جلیلی نیز ساعت ۱۷ با حضور وی در ورزشگاه تختی مشهد برگزار می شود.

برگزاری همزمان سه برنامه انتخاباتی مهم در مشهد می تواند جذاب و البته چالش‌آفرین باشد، البته مسوولان اجرایی و نهادهای امنیتی اعلام کرده اند تمهیدات لازم را برای میزبانی از سه نامزد یاد شده و هوادارانشان در مشهد الرضا(ع) فراهم کرده اند و بر این اساس امروز مشهد در کانون اخبار انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

فرماندار مشهد: عامل پرتاب شی آتش‌زا به ستاد انتخاباتی جلیلی دستگیر شد

شمار واجدان شرایط رای دادن در خراسان رضوی ۴.۹ میلیون نفر اعلام شد

مناظره بین حامیان پزشکیان و جلیلی در مشهد+ فیلم

شورای تامین خراسان رضوی مصوبه ای برای لغو برنامه انتخاباتی ظریف در مشهد نداشته است

نظرسنجی های اولیه در خراسان رضوی از مشارکت انتخاباتی ۵۰ درصدی حکایت دارد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha