روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت سیزدهم اهتمام جدی به جوانی جمعیت داشته و از زمان شروع این طرح شاهد نزولی شدن شیب کاهش فرزندآوری در استان بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز یکشنبه در دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: این مسئله نشان می‌دهد نظام و دولت جدی پای کار است تا از بحران جمعیت عبور کنیم.

وی بیان کرد: اجرای طرح جوانی جمعیت کار بسیار سختی بود از همین رو دولت‌های قبلی شانه خالی کردند اما دولت سیزدهم شجاعانه مسوولیت سنگین آن را پذیرفت و باید فلسفه وجودی این طرح را مد نظر قرار داد نه اینکه دست روی نقاط ضعف و اشکالات گذاشت.

استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه صف‌های انتظار وام فرزندآوری و ازدواج کم شود گفت: برای اعطای زمین جلسات مربوطه برگزار شده و تاکنون ۶ هزار قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در استان واگذار شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی اضافه کرد: وقتی مولفه‌های قدرت در کشورهای مختلف توسط کارشناسان بررسی می‌شود شاخص‌های فراوانی را بحث می‌کنند که یکی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار، جمعیت است.

قناعت گفت: جمعیت نقش زیربنایی، کلیدی و حساس دارد که باید توازن کنترل هرم جمعیت رعایت شود تا در لایه‌های مختلف اشکالی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اهمیت تعداد و کیفیت جمعیت اظهار کرد: کشور چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت محدودیت‌های زاد و ولد را برداشته است چون به زیربنایی بودن این مولفه اعتقاد دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مقام معظم رهبری از چند سال پیش هشدار دادند که کشور ایران با پیری و بحران جمعیت مواجه خواهد شد لذا اگر بیشتر جمعیت کشوری مسن باشد طبیعتا در رقابت‌های علمی، اقتصادی عقب می‌ماند و این چشم تیزبین انقلاب برای دو و سه دهه بعد فکر کرده و هشدار داده است.

وی تصریح کرد: موضوع جوانی و افزایش جمعیت در دستور کار نظام و دولت قرار گرفته و شاهد تشکیل ستادها در قوه مجریه، وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه هستیم.

قناعت با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت گفت: کشوری که جوان باشد حرف برای گفتن دارد و می‌تواند نیروهای خوبی در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی تربیت کند.

روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این موضوع نشان دهنده برتری نیروی انسانی بر جنگ افزار و برتری انسان بر ماشین است لذا در موضوعات اقتصادی و فرهنگی نیز باید مورد توجه باشد اما هنوز برخی مجامع علمی به طور جدی به جوانی جمعیت ورود پیدا نکرده اند و خطر از سوی رهبر معظم انقلاب احساس شد.

وی همچنین گفت: در چند روز آینده شاهد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم که آمادگی کامل در استان وجود دارد.

قناعت عنوان کرد: ۷۷۲ شعب اخذ رای در مناطق شهری و روستایی پیش بینی شده و آموزش‌های لازم به مجریان ارائه و تعرفه‌ها نیز توزیع شده است لذا آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات باشکوه و امن را داریم.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی بین مجریان با نهادهای نظارتی وجود دارد گفت: امید است شاهد حضور پررنگ و درصد مشارکت بالای مردم باشیم چرا که خراسان جنوبی‌ها در انتخابات ۱۱ اسفند از لحاظ درصد مشارکت رتبه دوم کشوری را کسب کردند و تفاوت آن با رتبه اول کمتر از یک درصد و با رتبه سوم هشت تا ۱۰ درصد است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امید است ریل‌گذاری انجام شده توسط شهید جمهور تداوم داشته باشد زیرا شناخت شهید رییسی از خراسان جنوبی طوری بود که حتی اسم محلات را در شهرها می‌دانست و انصافا مخلص، پای کار و دلسوز بود.

وی گفت: در دولت سیزدهم بیش از هفت هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال در کشور فعال شد که از این تعداد بیش از ۴۰۰ واحد مربوط به خراسان جنوبی است.

قناعت افزود: مسکن مهر معطل مانده از دولت نهم و دهم در دولت سیزدهم تکمیل شد و اقدامات خوبی در حوزه احداث باندهای دوم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح راه آهن خراسان جنوبی در دولت سیزدهم کلید خورد و اکنون فعال است بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان و انتقال گاز از سمت زابل هم جزو طرح‌های زیربنایی دولت سیزدهم در این استان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: احداث ۲۶۰ کیلومتر باند دوم، تکمیل طرح نهضت ملی مسکن و سه پست ۴۰۰ کیلو ولت از برنامه‌های امسال است.

روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت: این رویداد هر سال طبق قانون جوانی جمعیت برای نکوداشت فعالان حوزه خانواده و جوانی جمعیت برگزار می‌شود. 

فهیمه زنگویی اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست‌های نادرست در گذشته، کشور برای اولین بار با بحران جمعیت مواجه شده و امروز در لبه پرتگاه قرار داریم اما می‌توانیم با کمک مردم بصیر و دستگاه‌های اجرایی از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به تلاش کنشگران مردمی، خانواده‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای بازگرداندن ریل جمعیت به مسیر اصلی آن افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ جلسه ستاد جوانی جمعیت با هدف حل مشکلات خانواده و جوانی جمعیت در استان برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: رشد ۲.۶ درصدی ولادت در استان یکی از ثمرات این تلاش‌ها بوده که کسب رتبه دوم کشوری برای خراسان جنوبی را به همراه داشته است.

وی افزود: این اتفاق مبارک باید بارها گفته شود و از همه نهادهای تصمیم ساز و مردم قدردانی کرد لذا امیدواریم این روند رو به رشد تداوم داشته باشد.

زنگویی بیان کرد: طرح یسنا و فتحان در زمینه جوانی جمعیت در حال اجراست و با کمک به بانوان و مادران باید تلاش کنیم مشکلات فرزندآوری برای مردم کمتر شود.

وی به افتتاح اتاق رصد جمعیت در استان اشاره کرد و گفت: دومین استان کشور هستیم که با تشریک مساعی این اتاق افتتاح شد و می‌تواند در پیشبرد اهداف جمعیتی نقش مهمی ایفا کند.

زنگویی با تاکید بر اینکه همه نهادهای مردمی در خط مقدم جوانی جمعیت برای تغییر روال غلط گذشته تلاش کنند افزود: ساماندهی کنشگران نیز اجرایی شده و حلقه‌های مردمی را شناسایی و دسته بندی کرده‌ایم.

در این رویداد ۱۵ نفر فعالان حوزه جوانی جمعیت در هفت گروه شامل خانواده باشکوه، مدیران، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان، سازمان و شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی از تمبر یادبود جوانی جمعیت رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha