بهار پُربارشِ مازندران

۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبر: 85518367
بهار پُربارشِ مازندران

ساری- ایرنا-  مرکز ملی خشکسالی هواشناسی کشور میانگین بارش فصل بهار سال جاری در مازندران را حدود ۱۷۳ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۵میلی متر بود، حدود پنج  درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میانگین بارش بهاری امسال همچنین نسبت دوره آماری بلندمدت که طبق داده های ثبت شده هواشناسی مازندران حدود ۱۳۶ میلی متر بود، ۲۷ درصد افزایش نشان می دهد.

طبق آمار رسمی ثبت شده در هواشناسی مازندران میانگین بارش فصل بهار سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۷۴ میلی‌متر بود که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۹۶ میلی متر بود، حدود ۲۳ درصد کاهش دارد و این نشان می دهد که در دو سال اخیر روند افزایش بارندگی در فصل بهار استان که دور از انتظار نیست در حال بهبود است.

نکه مهمتر این که میانگین بارش خرداد ماه سال جاری استان مازندران به نسبت ۲ سال گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است، یعنی در خرداد ماه امسال ۴۴ میلی متر بارندگی ثبت شد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۲.۵ میلی متر بوده، حدود ۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۸ میلی متر بوده، حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

طبق آمار رسمی ثبت شده هواشناسی مازندران میانگین بارش خرداد ماه سال ۱۴۰۱ حدود هفت میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۳۰ میلی متر بوده، ۷۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۲۵ میلی متر بوده، حدود ۷۲ درصد کاهش داشته است و این موضوع خشکی بیش از حد ماه خرداد تداعی کننده این مقوله بود که تبدیل کردن بهار مازندران به ۲ماه و تابستان استان به چهار ماه است.

بر اساس جدول داده های آماری در ۹ماه سال آبی جاری یعنی از مهر سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری میانگین بارندگی در مازندران ۵۶۳ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۳۳ میلی متر بوده حدود ۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که حدود ۴۰۲میلی متر بوده، حدود ۴۱ درصد افزایش دارد.

مزیت های افزایش حدود ۴۱ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری در مازندران نشان می دهد که کشاورزی استان به خصوص برنجکاری در شرایط خوبی قرار دارد، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان امسال ۲۱۵هزار هکتار زمین کشاورزی استان بدون تنش آبی زیر کشت برنج رفته است.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

افزایش پنج درصدی بارندگی/ بهار مازندران لطیف‌تر شد

افزایش ۲.۲درجه‌ای دمای هوا مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران میانگین دمای هوای ۹ ماهه سال زراعی جاری استان منتهی به خرداد را ۱۰.۷ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت: این درجه از دمای هوا نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۸.۵ درجه سلسیوس بوده ۲.۲درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹.۸درجه سلسیوس بوده، یک دهم درجه افزایش داشته است.

محمد علی ملکی به افزایش حدود یک و نیک درجه ای دمای هوا در بهار امسال مازندران اشاره کرد و افزود : میانگین دمای هوای فصل بهار امسال استان ۱۴.۳ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۱۲.۹ درجه ر بوده، ۱.۴ درجه سلسیوس افزایش ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۵.۷ درجه سلسیوس بوده، ۱.۴ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

وی میانگین دمای هوای خرداد امسال استان مازندران را ۱۸.۵درجه سلسیوس اعلام کرد و ادامه داد: این درجه نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۷.۷ درجه سلسیوس بوده، هشت دهم درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰.۱۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۶ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

پیش بینی فصلی بارش و دمای هوا طی سه ماه آینده

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: براساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش استان طی ماه ‌های تیر تا نیمه مهر ماه امسال، میانگین بارش از نیمه تیرماه تا نیمه شهریور کمتر از نرمال، از نیمه شهریور تا نیمه مهر درمحدوده نرمال پیش بینی می شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما از نیمه تیرماه تا نیمه مرداد امسال حدود یک در جه بیشتر از نرمال و از نیمه مداد تا نیمه شهریور نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال پیش بینی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha