آیا اخترشناسان سیاره نهم را کشف می‌کنند؟

تهران- ایرنا- اخترشناسان از حدود یک دهه پیش، ناحیه بیرونی منظومه شمسی را برای یافتن نشانه‌هایی از سیاره نهم جست‌وجو می‌کنند؛ اما تا کنون موفقیتی کسب نکرده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سایِنس، در اعماق نواحی بیرونی منظومه شمسی، آن‌قدر دور از سیاره‌های شناخته‌شده که به‌سختی می‌توان خورشید را از یک ستاره نزدیک زمین تشخیص داد، ممکن است یک دنیای عظیم و یخی در سایه‌ها پنهان و منتظر باشد انسان‌ها آن را کشف کنند.

اخترشناسان احتمال می‌دهند به لطف رصدخانه وِرا روبین که سال آینده (۲۰۲۵ میلادی) آسمان را از زیر نظر می‌گذراند، ممکن است به زودی نهمین سیاره کشف شود.

رصدخانه ورا روبین (Vera C. Rubin Observatory) که قبلاً با نام تلسکوپ بزرگ سینوپتیک شناخته می‌شد، یک رصدخانه اخترشناسی است که در حال حاضر در شیلی در حال ساخت است.

آیا اخترشناسان سیاره نهم را کشف می‌کنند؟
رصدخانه ورا روبین در شیلی

منظومه شمسی به صورت رسمی دارای هشت سیاره است: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. اما در سال‌های اخیر، اخترشناسان احتمال می‌دهند، نهمین سیاره با نام مستعار سیاره ۹، در مکانی دوردست‌ در کیهان پنهان باشد.

آیا اخترشناسان سیاره نهم را کشف می‌کنند؟
تصور یک هنرمند از سیاره نهم

در ابتدا، پلوتون به عنوان سیاره نهم در نظر گرفته می‌شد؛ ولی در سال ۲۰۰۶ میلادی تشخیص داده شد که یک سیاره کوتوله است. دانشمندان معتقدند سیاره نهم یک غول گازی یا یخی است که میلیاردها مایل دورتر از بقیه سیاره‌ها است.

اگر این سیاره وجود داشته باشد، احتمالاً فهم ما از منشأ و تکامل منظومه شمسی را تغییر می‌دهد. اخترشناسان، بزرگی و فاصله و حتی مکان این جهان فرضی در مدارش به دور خورشید را پیش‌بینی کرده‌اند؛ با این حال، یافتن سیاره ۹، که گاهی سیاره ایکس (Planet X) نیز نامیده می‌شود، تقریباً یک دهه است که دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

اگرچه دانشمندان درباره وجود سیاره نهم اختلاف نظر دارند، اما همه آن‌ها اتفاق نظر دارند که یافتن این سیاره احتمالاً بزرگ‌ترین کشف منظومه شمسی در قرن حاضر است.

اخبار مرتبط

  • «راه شیری»؛ کهکشان خانه ما

    «راه شیری»؛ کهکشان خانه ما

    تهران- ایرنا- زمین به عنوان یکی از اعضای منظومه شمسی در امتداد یکی از بازوهای مارپیچی کهکشانی…

  • نگاهی به روی «ماه»

    نگاهی به روی «ماه»

    تهران- ایرنا- ماه درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین جرم در آسمان شب است که باعث ایجاد آب و هوای نسبتاً…

  • سیاره چیست؟

    سیاره چیست؟

    تهران- ایرنا- بارها کلمه «سیاره» را شنیده‌ایم یا از آن سخن گفته‌ایم؛ اما اینکه «سیاره چیست؟»…

  • آنچه باید درباره منظومه شمسی بدانیم

    آنچه باید درباره منظومه شمسی بدانیم

    تهران- ایرنا- منظومه شمسی ما هشت سیاره و پنج سیاره کوتوله دارد که همگی در بازوی مارپیچی بیرونی…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha