پدر پیوند کبد ایران: راه‌اندازی مترو در جوار بیمارستان پیوند اعضای شیراز ضرورت دارد

شیراز-ایرنا-پدر پیوند اعضای ایران بر لزوم راه‌اندازی یک ایستگاه خط مترو در جوار بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز و دیگر مراکز درمانی تأکید کرد و گفت: این ایستگاه خط مترو برای تسهیل در رفت و آمد بیماران ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،دکترسید علی ملک حسینی دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هرکس آگاهانه و ناآگاهانه با تصویب شدن مصوبه راه‌اندازی مترو در جوار این بیمارستان مخالفت کند گناهکار است چراکه ایجاد خط مترو برای بیماران و خانواده‌های آنها یک نیاز مبرم است.

پدر پیوند اعضای ایران افزود:مقرر شده در روز عید غدیر درمانگاه سعدی شیرازی، مرکز پزشکی باروری و مرکز ژنتیک پزشکی در شیراز افتتاح شود؛ این مراکز درمانی خیریه و پذیرای همکاری خیران هستند.

دکتر ملک حسینی بیمارستان پیوند اعضا در شهر صدرا را یکی از بزرگترین مراکز پیوند اعضا در جهان دانست و گفت: این بیمارستان تمام رشته‌های پزشکی مورد نیاز بیماران را پوشش می‌دهد.

پدر پیوند کبد ایران بر ضرورت آموزش در زمینه‌های مختلف تأکید کرد و ادامه داد: در این مرکز ما به همه آموزش می‌دهیم، در واقع عمل پیوند در این مرکز به همه ایران آموزش داده می‌شود، بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در ایران عمل پیوند انجام می‌دهند از همین جا آموزش دیده‌اند، حتی متخصصان از برخی کشورها برای آموزش عمل پیوند به شیراز مراجعه می‌کنند.

دکتر ملک حسینی اضافه کرد: این قول را می‌دهم هر۶ ماه یک بار شاهد اتفاقات خوب و جدیدی در این مرکز باشیم؛ در حال حاضر مجبور هستیم برخی آزمایش‌ها را به خارج از کشور ارسال کنیم یا اگر در داخل قصد انجام آزمایش را داریم مرکز مورد نظرمان مطمئن نیست یا پزشکان آن مرکز قدرت ادامه آن کار را ندارند،لذا توسعه بیمارستان پیوند در شیراز ضروری است.

مؤسس بیمارستان پیوند اعضا بوعلی سینا که معتقد است علم مرز ندارد و نمی توان برای آن حد و مرزی تعیین کرد، گفت: بهره‌وری بیمارستان یک هزار و ۱۰۰ تختخوابی سرطان جنوب در نزدیک بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا اهمیت بسیاری دارد، بیمارستان توان‌بخشی مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی ۲۰۰ تخت دارد که در آینده نزدیک پذیرای بیماران قطع نخاع و زخم بستر خواهد بود.

راه اندازی موسسه رویان ابو علی سینا در مرکز خیریه پیوند اعضای ابو علی سینا شیراز

دکتر حسین بهاروند پدر دانش سلول های بنیادی در ایران و رییس موسسه رویان ابوعلی سینا درباره راه‌اندازی این مؤسسه گفت: جهت‌گیری سیاست‌ها و فعالیت دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات کشور نقش بسزایی در برنامه‌های توسعه جوامع مختلف دارد و بر همین اساس توسعه و نوسازی نظام‌های دانشگاهی از اهداف مهم نظام آموزش عالی‌ست.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در بسیاری از نظام‌های آموزش عالی در جوامع توسعه یافته یا در حال توسعه به منظور همسویی هر چه بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی بومی منطقه‌ای و بین‌المللی به تغییر نقش سنتی خود که صرفاً آموزش و تولید دانش است اهتمام ورزیده و به سمت دانشگاههای نسل سوم در حرکت هستند که افزون بر آموزش، تولید دانش و خلق، ایده‌ها آن را به عمل نیز تبدیل می‌کنند.

دکتر بهاروند مأموریت کانونی دانشگاه نسل سوم را کارآفرینی و کمک به حل مسائل جامعه با رویکرد علمی نظام یافته مساله محور و در تعامل با محیط بیرونی دانست و یادآور شد: برنامه‌های توسعه‌ای کشورها از طریق توسعه دانش‌محور مأموریت‌های جدیدی را برای دانشگاه‌ها ترسیم کرده؛ رسیدن دانشگاه به این مأموریت‌های مهم مستلزم برخورداری از برخی ویژگی‌ها و شاخص‌های دیگری است که بدون دستیابی به آنها شکل‌گیری دانشگاه با هدف گذاری کارآفرینانه تقریبا ناممکن است.

پدر دانش سلول های بنیادی در ایران ادامه داد: تلاش برای رقابت و گسترش بین‌المللی، اجرای پژوهش‌های میان رشته‌ای، گسترش زیرساخت‌های آموزش مجازی و مبتنی بر شبکه و حرکت به سمت برخورداری از ویژگی‌های فرهنگ تعاملات بین‌المللی از جمله مهمترین پیش‌نیازهای ایجاد و توسعه دانشگاه نسل سوم است.

به گفته او به منظور تأسیس دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا در حوزه‌های علوم تجربی و پزشکی مهندسی و علوم پایه در مرکز خیریه پیوند اعضا ابو علی سینا شیراز و با توجه به نیازمندی به ایجاد زیست بوم مستقل فناوری و توسعه‌ هاب فناوری در جنوب و مرکز کشور، دره فناوریهای ابوعلی سینا در قالب موسسه رویان ابوعلی سینا در کنار دانشگاه ابوعلی سینا ایجاد شد.

آن طور که بهاروند گفت نطفه موسسه رویان ابو علی سینا در قالب همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مرکز پیوند اعضاء ابو علی سینا در مهرماه ۱۴۰۱ شکل گرفت و با حمایت‌های همه جانبه استادان گرانقدر دکتر محمد هادی ایمانیه، دکتر ملک حسینی و خیرین و مساعدت‌های بی دریغ خانواده رویان جهاد دانشگاهی یافت و رخت هویت پوشید.

وی اضافه کرد: موسسه خیریه رویان ابو علی سینا زیست‌بومی است که نه تنها یک مرکز درمانی و تشخیص پیشرفته که صد البته یک بستر تحقیق و توسعه کارآمد و به روز به عنوان مکمل دانشگاه بین‌المللی ابو علی سینا و یک شتاب دهنده پیشرو در جهت کارآفرینی‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های میان رشته‌ای از طریق راه‌اندازی و مشارکت در تأسیس مراکز استارتاپی خواهد بود.

بهاروند با بیان اینکه تمام درآمدهای این موسسه صرف تحقیق و توسعه و تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان خواهد شد، گفت: رویان ابو علی سینا نقش مهمی در جذب محققین جوان و نخبه به عنوان هسته اولیه داشته و مسیری قابل اطمینان جهت جذب نخبگان و مهاجرت معکوس افراد نخبه به داخل کشور است.

رییس موسسه رویان ابوعلی سینا گفت: این موسسه در حال حاضر شامل مرکز خدماتی پزشکی باروری شکیبا و مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا است که در روز عید سعید غدیر افتتاح می‌شوند.

ضرورت راه‌اندازی مرکز ملی پارکینسون

بهاروند بر ضرورت راه‌اندازی مرکز ملی پارکینسون تأکید کرد و گفت: البته نباید فکر کنیم با راه‌اندازی رویان ابو علی سینا پروژه به نتیجه رسیده و کار تمام شده بلکه افتتاح مرکز پزشکی باروری شکیبا و مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا در موسسه‌ای خیریه رویان ابو علی سینا اولین گام از یک راه طولانی است.

او اضافه کرد: ده‌ها مرکز پیشرفته دانش بنیان اعم از خدماتی و تولید دانش فنی پازل‌های بعدی شکل‌گیری سیلیکون ولی یا دره فناوری‌های ابوعلی سینا در قالب موسسه رویان ابو علی سینا در کنار دانشگاه ابوعلی سینا است.

وی اعلام کرد: درصدد هستیم که در گام بعدی افزون بر مرکز سلولهای بنیادی مرکز ملی پارکینسون را با کمک مردم عزیز کشورمان تاسیس کنیم چراکه بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب کننده سیستم عصبی است که زیر مجموعه بیماری‌های اختلالات حرکتی است.

رییس موسسه رویان ابوعلی سینا ادامه داد: این بیماری مزمن و پیشرونده دومین بیماری شایع دستگاه عصبی بعد از بیماری آلزایمر است و بیش از ۱۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند که یک درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال را شامل می‌شود.

وی گفت: پیش بینی شده که تعداد مبتلایان به این بیماری در سال ۲۰۴۰ به ۱۳ میلیون نفر برسد و همچنین پس از پاندمی کرونا این آمار افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه شیوع این بیماری در ایران ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار نفر است، گفت: علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست اما فاکتورهای محیطی از جمله استفاده از آفت کشها و عوامل ژنتیکی و افزایش سن با بروز علائم آن ارتباط دارند.

بهاروند اضافه کرد: به دلایل نامشخص شیوع این بیماری در دنیا و ایران در حال افزایش است بنابراین کنترل و مدیریت این بیماری باید تقویت شود، در حال حاضر برنامه ملی پایان دادن به بیماری پارکینسون در کنگره آمریکا با در نظر گرفتن بودجه یک میلیارد دلاری به تصویب رسیده او هدف از این برنامه مدیریت برای پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان بیماری پارکینسون تا سال ۲۰۳۵ است.

وی خطاب به مردم گفت: یادمان باشد که آن زمانی که زوج‌های نابارور کشورمان برای درمان به خارج می‌رفتند یا اینکه در اجاق کوری خودشان می‌سوختند و می‌ساختند، آن زمانی که بیماران نیازمند پیوند کبد کشورمان به خارج می‌رفتند و یا از عدم ادامه درمان ناامید می‌شدند آن زمانی که خیلی‌ها در خارج و حتی داخل می‌گفتند ایران کشوری عقب مانده است و زیر ساخت‌های علمی لازم برای تحقیقات در عرصه‌های برتر علمی و ورود به فناوری‌های نوین نظیر سلول‌های بنیادی را ندارد،جوانانی همچون دکتر سید علی ملک حسینی و دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشگاه رویان بودند که با عمل نشان دادند که همیشه شرایط مانند گذشته نمی‌ماند.

او ادامه داد: پس ما نیز امروز حرکت می‌کنیم و با راه‌اندازی مراکزی چون مرکز ملی درمان پارکینسون که دارای روش‌های نوین نظیر پیوند سلول‌های بنیادی است نه تنها سبب ایجاد امید و کاهش درد شویم بلکه بتپانلم پرچم کشورمان را در زمینه‌های علمی بالا ببریم.

بهاروند گفت: رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد ساختار و زمینه انجام خدمات خوبی است و بدون شک حمایت و کمک مالی سازمان‌ها و خیرین موجب سرعت بخشیدن و نیل به اهداف مورد نظر در این عرصه می‌شود.

لزوم راه‌اندازی مرکز پزشکی باروری

دکتر مریم زارع رییس مرکز پزشکی باروری شکیبا هم در خصوص لزوم راه‌اندازی این مرکز گفت: تقویت بنیان خانواده به عنوان زیربنای ساختار جامعه یکی از اصلی‌ترین اهداف بشریت است و هر اقدامی در جهت پشتیبانی از این ساختار باعث آرامش افراد جامعه و بالطبع اعتلای آن خواهد شد.

وی که معتقد است فرزند نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده و افزایش کیفیت زندگی زوجین دارد گفت: تغییر وضعیت هرم جمعیتی کشور به سمت پیری و کاهش نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر موجب توجه بیشتر مسئولان کشوری به مسئله باروری و ناباروری در کشور از سال ۱۳۹۳ شده است.

زارع ناباروری را یکی از مهمترین بحرانهای دوران زندگی دانست و گفت: ناباروری افراد را مستعد ابتلا به اضطراب و افسردگی می‌کند و یکی از مهمترین دلایل طلاق زوجین در ایران است.

به گفته او حدود ۳۶درصد جمعیت کشور در سنین ۲۰ تا ۳۴ سالگی قرار دارند که کاهش نرخ باروری چالش جدی در این گروه سنی است.

زارع تاخیر در سن ازدواج, تغییر در سن داشتن فرزند، تغییر نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی، تغییر سبک زندگی شامل چاقی، بی‌تحرکی، الگوی خواب افراد، رژیم‌های غذایی نامناسب، آلودگی‌های محیطی نظیر رهایش ریز پلاستیکها به محیط و ورود آنها از طریق تنفس و تغذیه به فرد را از عوامل مهم شیوع ناباروری قلمداد کرد.

او با بیان اینکه این عوامل به خصوص در آقایان منجر به کاهش شدید تعداد اسپرم‌ها شده، گفت: در حال حاضر چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و شیوع ناباروری در کشور حدود ۲۰ درصد برآورد شده که هر ساله حدود ۲۰۰هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می‌شوند.

زارع با اشاره به اینکه امروزه به مدد روش‌های نوین درمانی بیش از ۹۰ درصد علل ناباروری قابل درمان است، گفت: روند درمانی یک زوج نابارور از بررسی اولیه آغاز و با انجام اقدامات تشخیصی و پاراکلینیکی ادامه می‌یابد؛ در این بین مشاوره‌های تخصصی متعدد بر حسب شرایط زوجین نیز مورد نیاز خواهد بود و در نهایت بر اساس بررسی‌های انجام شده تصمیم‌گیری برای استفاده از روشهای نوین درمان ناباروری بر حسب شرایط زوجین انجام میپذیرد.

وی افزود: ۱۵ درصد زوج‌های نابارور نیازمند درمان با روشهای کمک باروری آزمایشگاهی هستند که بر اساس برآوردهای تقریبی سالانه ۳۳ هزار سیکل درمان ناباروری در مراکز تخصصی درمان ناباروری انجام می‌شود، از طرف دیگر با تشخیص‌های ژنتیکی قبل از آنکه جنین به رحم مادر منتقل شود می‌توان از تولد نوزادان معیوب جلوگیری کرد.

رییس مرکز پزشکی باروری شکیبا گفت: بنابراین با تاسیس مرکز سلامت باروری و درمان ناباروری موسسه رویان ابو علی سینا وابسته به مرکز خیریه پیوند اعضا شیراز تصمیم گرفتیم گامهای موثری در حوزه درمان ناباروری و خدمات کمک باروری برداریم.

وی به بیان اهداف این مرکز پرداخت و گفت: در این مرکز تمامی خدمات پیشرفته درمان ناباروری، مشاوره‌های تخصصی ژنتیک و روانشناسی تغذیه در طول مسیر درمان ناباروری به مراجعین ارایه می‌شود تا با کمترین استرس و هزینه و در کوتاهترین زمان به نتیجه دلخواه دست یابند.

او ارایه خدمات حفظ قدرت باروری در بیماران مبتلا به سرطان را از دیگر خدمات این مرکز دانست و گفت: این مراکز برای بیمارانی است که می‌خواهند تحت درمان‌های شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار بگیرند یا خانم‌های جوانی که به دلایل اجتماعی و شخصی قصد دارند ازدواج یا فرزنددار شدن خود را به تعویق بیاندازند.

به گفته زارع تشخیص اختلالات ژنتیکی در مرحله جنینی و قبل از انتقال جنین به رحم مادر در خانواده‌های دارای سابقه اختلالات ژنتیکی و کمک به پیشگیری از تولد نوزادان معیوب از اهداف این مرکز است.

آن طور که زارع می‌گوید در این مرکز ارائه تمامی خدمات تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم و پستان و آموزش انجام غربالگری‌ها و خود ارزیابی‌ها به خانم‌های در سنین باروری جهت کمک به ارتقای سطح سلامت جامعه، آموزش بهداشت باروری از طریق آموزش به بهورزان خانه‌های بهداشت جهت کمک به باروری سالم در زوج های جوان می‌تواند در صورت حمایت مالی و معنوی صورت گیرد.

آخرین وضعیت بیماری‌های ژنتیکی

امیر امیری یکتا رییس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا هم درباره آخرین اقدامات جهت کمک به بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی گفت: بیماری‌های ژنتیکی در کشورهای مختلف تنوع گسترده‌ای دارد و در کشور ما نیز به علت ازدواج‌های فامیلی معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی از شیوع بالایی برخوردارند.

به گفته او سالانه نزدیک به سه هزار نوزاد مبتلا به سندروم داون و یک هزار و ۲۰۰ نوزاد ناشنوا به دنیا می‌آیند و نزدیک به ۲۰ هزار بیمار تالاسمی و ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران شناسایی شده‌اند.

امیری یکتا با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار فرد کم‌بینا و نابینا در کشور وجود دارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود ۳۰ هزار کودک مبتلا به اختلالات ژنتیکی در کشور متولد می‌شوند و از سوی دیگر هم علت زمینه‌ای حدود ۸۰ درصد بیماری‌های نادر بیماری‌هایی با فراوانی یا شیوع کم در جمعیت‌های انسانی ژنتیکی است و به دلیل بروز تغییرات در ژن‌ها یا کروموزوم‌ها بروز می‌کنند.

وی اضافه کرد: وجود یک فرد معلول کل نظام یک خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نگهداری از این افراد مشکلات فراوان روانی اجتماعی و مادی برای خانواده‌های آنها ایجاد می‌کند.

رییس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا گفت: از سوی دیگر درمان و نگهداری این افراد بسیار گران و باری بر دوش دولت‌هاست، لذا در اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا اقدامات پیشگیری کننده وسیعی برای کاهش بیماری‌های ارثی و ژنتیکی صورت می‌گیرد.

چه اقدامات اساسی برای پیشگیری انجام شده؟

امیری یکتا یادآور شد: در ایران نیز با توجه به آمار فزاینده اینگونه بیماری‌ها انجام اقدامات اساسی برای پیشگیری قبل از ازدواج قبل از بارداری و پس از آن مهم و ارزنده به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: برای بسیاری از بیماری‌های شایع از جمله ناشنوایی نابینایی سرطانهای ارثی و غیره در صورت مبتلا بودن جنین مجوز سقط جنین صادر نمی‌شود بنابراین روش تشخیص پیش از لانه گزینی در رحم مادر (PGD) راه حلی قابل قبول برای زوج‌های است که خواهان بررسی سلامت و یا حتی تعیین جنسیت جنین خود پیش از بارداری هستند.

رییس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا گفت: با توجه به نیاز جامعه ما بر آن شدیم تا با تأسیس مرکز ژنتیک پزشکی شکیبا گام‌های موثری در حوزه تشخیص ژنتیک پزشکی برداریم امروزه بیمارستان‌های ما برای درمان شلوغ هستند و با سرویس‌دهی‌های گسترده مرکز ژنتیک پزشکی بیمارستانهای ما برای پیشگیری شلوغ خواهند شد. لذا ضرورت راه‌اندازی یک مرکز ژنتیک پزشکی در شیراز بیش از پیش احساس می‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha