۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۰۸
کد خبر: 85519201
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا «استارمر» پیروز انتخابات انگلیس است؟

۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۰۸
کد خبر: 85519201
آیا «استارمر» پیروز انتخابات انگلیس است؟

لندن – ایرنا – نتایج قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها در انگلیس حاکی از پیروزی خیره‌کننده حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» در انتخابات ۱۴ تیرماه است، اما طبق مطالعات صورت گرفته آرای خاکستری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در شمار کرسی‌های این حزب در پارلمان ایفا کند.

به گزارش ایرنا، یافته‌های موسسه نظرسنجی یوگاو حاکی است که یک نوسان کوچک می‌تواند پیامدهای شگرفی را از نظر تعداد کرسی‌های پارلمانی در انتخابات پیش‌رو در انگلیس به همراه داشته باشد. طبق یافته‌های این موسسه تغییر رای ۳۴ هزار نفر در مناطق کلیدی می‌تواند اکثریت پیش‌بینی شده برای کرسی‌های حزب کارگر را به نصف برساند و اگر تعداد آن‌ها به ۱۳۲ هزار نفر برسد، ممکن است اکثریت خود را از دست بدهد.

البته وضعیت محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک به حدی بغرنج است که طبق تمام نظرسنجی‌ها نه تنها شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد بلکه شکست سنگینی را تجربه خواهد کرد که در یک قرن گذشته سابقه نداشته است.

نتایج هفت نظرسنجی جداگانه از سوی ساوانتا، اف‌تی، سارویشن، ایپسوس، بریتین الکت، یوگاو و موراین‌کامن، نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار بین حداقل ۵۶ کرسی تا حداکثر ۱۵۵ کرسی پارلمانی در انتخابات آتی کسب خواهد کرد و این درحالی است که برای حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر بین ۴۰۶ تا حداکثر ۵۱۶ کرسی پیش‌بینی شده است.

بر اساس رویه‌های‌ سیاسی حزبی که اکثریت ۶۵۰ کرسی‌ مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند، پیروز انتخابات می‌شود و به مدت پنج سال قدرت را در دست خواهد داشت.

محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از حدود سه سال پیش درحدی پایین آمده است که رقیب اصلی ‌آن‌ها در انتخابات ۱۴ تیرماه، نه حزب کارگر بلکه لیبرال دمکرات است که طبق پیش‌بینی‌ها بین ۳۸ تا ۶۷ کرسی پارلمانی تصاحب خواهد کرد.

به عبارت دیگر دعوا بر سر جایگاه حزب مخالف دولت است که اگر محافظه‌کاران عرصه را به لیبرال دمکرات‌ها واگذار کنند و آنچنان که پیش‌بینی شده، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نتواند کرسی خود را حفظ کند، یک فاجعه تاریخی در صحنه سیاسی انگلیس رخ خواهد داد.

یافته‌های موسسه نظرسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار یک سوم از رای دهندگانی را که تنها چهار ماه پیش قصد حمایت از این حزب را داشتند، از دست داده است. این نظرسنجی که در پایان ژانویه و ابتدای ژوئن روی همان گروه ۱۶ هزار نفری انجام شده است، نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از افرادی که ابتدا از حزب محافظه‌کار حمایت می‌کردند، نظر خود را تغییر داده اند.

بر اساس آمارهای ایپسوس، حزب راستگرای اصلاح هشت درصد از رای دهندگان حزب محافظه کار در این نظرسنجی را به خود جذب کرده، ۶ درصد به حزب کارگر روی آورده‌اند، هفت درصد بلاتکلیف هستند و ۹ درصد نیز گفته‌اند احتمالا رای نخواهند داد.

نخست وزیر انگلیس امروز (دوشنبه) در سخنانی بار دیگر از رای دهندگان خواست که مانع به قدرت رسیدن حزب کارگر شوند. وی با تکرار این ادعا که رقبای او برنامه‌ای برای آبادانی و توسعه اقتصادی کشور ندارد، مدعی شد که محافظه‌کاران تنها حزبی هستند که برای کاهش تورم و ثبات اقتصادی دارای برنامه مشخصی هستند.

اشاره او به شاخص‌های آماری اخیر است که نشان می‌دهد نرخ تورم در ماه «مه» گذشته به کانال هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی انگلیس بازگشته است. با این حال کارشناسان نسبت به ثبات اقتصادی انگلیس در سایه تحولات جنگ‌های در اوکراین و غزه، نا آرامی‌ها در دریای سرخ و تاثیر آن بر ترانزیت کالا، تردید دارند و به همین خاطر بانک مرکزی انگلیس در جلسه هفته پیش، نرخ بهره پایه را که طی دو سال گذشته برای مهار تورم افزایش داده است، تغییر نداد.

از این منظر، تمام نشانه‌ها حاکی است که حزب حاکم باخت سنگینی را در انتخابات ۱۴ تیرماه تجربه خواهد کرد که به تعبیر نشریه پولیتیکو مشابه آن را ندیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha