ایران به قله‌ موفقیت نزدیک است؛ مشکلات نباید مانع دیدن واقعیت‌ها شود

اردبیل- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل گفت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی به نزدیکی قله رسیده و مشکل‌های موجود نباید مانع از دیدن واقعیت‌ها شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا قاسمیان عصر دوشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف در اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به سخنان چندی پیش رهبر معظم انقلاب بیان کرد: ۴۵ سال پیش ما در دره بودیم و دشمنان ما که کشور را تا پیش از انقلاب بین خود به چند قسمت تقسیم کرده بودند به آن اعتراف دارند.

وی با اشاره به ظهور ناگهانی داعش در اوایل دهه ۹۰ افزود: بسیاری از جنایت و آدم‌کشی داعش ناراحت می‌شدند اما نخستین اقدام مهم داعش که از سوی آمریکا به وجود آمد، از بین بردن قرارداد سایکس-پیکو بود که در واقع سال ۱۹۱۶ فرانسه و انگلستان با این قرارداد منطقه را بین خود تقسیم کرده بودند.

معاون استاندار اردبیل بیان کرد: آمریکا که به زعم خود در آن هنگام حضور نداشت، این قرارداد را به دست داعش از بین برد تا آن تقسیم‌بندی را تغییر دهد و به عنوان یکی از پنج کشور استعمارگر دنیا تاریخ کشورهای این منطقه را به دست خود بنویسد؛ چنان که رئیس جمهور وقت ایالات متحده با زبان خود از عربستان به عنوان گاو شیرده آمریکا نام برد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به نمادها، تشریح کرد: در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که آمریکایی‌ها از تانکی با نام مارشال در تهران استفاده کردند، حاوی پیام مهمی بود.

قاسمیان اضافه کرد: پیش از انقلاب کشور ما تحت سلطه چنین اشغالگرانی قرار داشت و حتی برای انتصاب مسئولان ایرانی باید از سفارتخانه‌ها نظر می‌دادند اما امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب در نزدیکی قله هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل عنوان کرد: نخستین مورد استقلال سیاسی کشور است که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، همه مسئولان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و هیچ قدرتی حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد.

وی با بیان اینکه شعار مرگ بر آمریکا نمادی برای مخالفت با هرگونه نگاه و استعمار از بالا به پایین است، ادامه داد: بسیاری از کشورها تحت استعمار هستند و آرزوی برخورداری از استقلال سیاسی ما را دارند.

قاسمیان مورد بعدی را استقلال امنیتی برشمرد و در این زمینه توضیح داد: زمانی برای تهیه لباس رزمندگان یا تامین سیم خاردار و سلاح مشکل داشتیم اما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که در دنیا حرف برای گفتن داریم

وی با بیان اینکه پس از عملیات وعده صادق و مشاهده آن همه موشک و پهپاد ایرانی جهان شاهد شرایط جدیدی شده است، گفت: در حوزه فرهنگ هم باید تامل کنیم به کشورهای پیشرفته که در آن والدین به بی‌بند و باری فرزندانشان افتخار می‌کنند، در حالی که خانواده‌های ایرانی به علم و تحصیل فرزندانشان فخر می‌کنند.

معاون استاندار اردبیل اظهار کرد: از ۴۵ سال پیش مسیر را آغاز کردیم و به طور قطع از کشوری که این مسیر را ۱۰۰ سال پیش آغاز کرده است، عقب هستیم و مورد دیگر اینکه ما هرچقدر هم پیشرفت داشته باشیم، به هر روی برخی کشورها همچنان از ما جلوتر خواهند بود.

قاسمیان اضافه کرد: با این وجود باید در نظر داشته باشیم که تا چند سال پیش نزدیک به ۱۵ درصد نیاز کشور را در داخل و ۸۵ درصد دیگر با دشواری وارد می‌کردیم اما اکنون به ۸۵ درصد تولید داخل و ۱۵ درصد واردات رسیدیم که از نمونه‌های بارز آن بنزین است.

وی پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه صنعت را ناشی از حس استقلال‌طلبی دانست و عنوان کرد: مشکل‌های موجود به این دلیل است که در این سال‌ها در برخی حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری داشتیم و در برخی حوزه‌ها کم‌توجهی شده است.

معاون استاندار اردبیل به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر در این زمینه نیز مانند مسائل نظامی استقلال‌طلب بودیم، مشکل‌ها کنونی را نداشتیم؛ به هر روی در شرایط حاضر در برخی حوزه‌ها که انقلابی و جهادی عمل کردیم، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم ولی در برخی حوزه‌ها هم دچار عقب‌ماندگی شدیم.

وی در ادامه توضیح داد: انتخابات در بحث استقلال سیاسی حیاتی‌ترین بخش موضوع است و نمایندگان یا مسئولین ضعیف از سوی کسانی انتخاب می‌شوند که دارای فکر قوی هستند اما رای نمی‌دهند.

قاسمیان با اشاره به اینکه احساس مسئولیت نسبت به جامعه و کشور نشان دهنده اوج فهم سیاسی بالای یک شخص است، بیان کرد: اردبیل در انتخابات پیشین استان پیش‌رو در شمال و شمال‌غرب کشور بود و در انتخابات پیش‌رو نیز باید از راه صندوق شخصی اصلح را انتخاب کنیم که به کشور علاقه دارد.

وی اضافه کرد: وقتی برای ما ارزش قائل می‌شوند و از ما نظر می‌پرسند، با رای دادنمان در واقع فرهیختگی خود را نشان می‌دهیم اما در بین ۶ نامزد به هر شخصی که رای دادیم باید پیامدهای انتخاب خود را هم بپذیریم.

معاون استاندار اردبیل عنوان کرد: بر اساس نظرسنجی‌ها معیشت، اقتصاد، مقابله با فساد، اخلاص، عدالت و رفع تبعیض از جمله خواسته‌های مردم است که در جریان بدرقه باشکوه شهید رئیسی نیز با حضور خود بر همین ویژگی‌ها تاکید کردند و باید این مدل، منش و روش را از رئیس جمهور آینده هم مطالبه کنیم.

وی همچنین به اقدام‌های صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم در استان اردبیل از جمله احیای واحدهای راکد و تعطیل، جلوگیری از تعویق در پرداخت حقوق کارگران، اجرای پروژه‌های زیرساختی، رونق گردشگری و گسترش محدوده شهری به میزان یک‌ششم در راستای کاهش تراکم اشاره کرد.

حمایت از اصناف راه میان‌بر تحقق شعار سال است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم در این مراسم نام‌گذاری یکم تا دهم تیر با عنوان دهه صنعت و اصناف را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ذخیره و ظرفیت بی‌نظیری از نظر نیروی انسانی در بین اصناف و بازاریان در اردبیل داریم که همچنان در پی کسب و روزی حلال، دست‌گیری از مردم و کمک به نیازمندان هستند.

مسعود ایرانی اضافه کرد: بازار همیشه مرکز فضایل انسانی بوده و از آنجا به جامعه تکثیر شده و با چنین تربیت ایرانی اسلامی بازار همیشه به عنوان یک پشتیبان و لنگرگاه بزرگ است که هر زمان جامعه درگیر مشکل و ناملایماتی شده، بازاریان نقش مهمی در مدیریت آن ایفا کردند که امید می‌رود این نقش‌آفرینی همچنان ادامه یابد.

وی با بیان اینکه بازار تریبون و بلندگوی رسمی اجتماع است، ادامه داد: استان اردبیل حدود ۶۰ هزار واحد صنفی دارد که در قالب ۱۲ اتحادیه و ۶ اتاق اصناف فعالیت دارند و بین ۱۵۰ هزار نفر تا ۲۰۰ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این واحدهای صنفی شاغل و به نوعی با آنها در ارتباط کاری هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به فعالیت صنوف در سه بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی بیان کرد: راه میان‌بر و نزدیک‌ترین مسیر برای تحقق شعار سال همین اصناف هستند که بدون کمک و تسهیلاتی واحد صنفی را راه‌اندازی می‌کنند که نمونه بارز مشارکت مردمی است.

ایران به قله‌ موفقیت نزدیک است؛ مشکلات نباید مانع دیدن واقعیت‌ها شود

وی عنوان کرد: نزدیک به ۷۰ درصد اشتغال در استان اردبیل را واحدهای صنفی رقم زدند و مجموعه صنعت، معدن و تجارت هم در خدمت آنهاست و وظیفه دارد آنها را حمایت کند.

ایرانی اظهار کرد: برخی مسائلی که در جامعه به وجود آمده است، از جمله بحث‌های معیشتی موجب شده تا اصناف در تامین مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش با مشکل روبه‌رو شوند.

وی تاکید کرد: با این وجود با توجه به همدلی و همراهی که در استان و به ویژه بین مسئولان ارشد استان وجود دارد، به طور قطع برای برطرف کردن مشکل‌های موجود چاره‌اندیشی خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گفت: استان با تلاش‌هایی که صورت گرفته در آستانه یک جهش بزرگ در حوزه صنعت و معدن قرار دارد و خدماتی که اصناف ارایه می‌کنند نیز در همین راستا با دعا و همراهی بزرگان ادامه خواهد داشت.

اصناف اردبیل، در گیر و دار مشکل‌های بیمه‌ای و مالیاتی

رئیس اتاق اصناف اردبیل نیز در این آیین گفت: اصناف به عنوان حلقه آخر زنجیره تولید، قلب تپنده اقتصاد هستند و با توجه به اینکه صنوف تولیدی در سال گذشته از سوی اداره‌کل صمت و اتاق اصناف همانند صنایع مورد توجه ویژه قرار گرفتند، نتیجه‌اش ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار بود.

عسگر ارغوانی افزود: در کنار این توانمندی‌ها مشکل‌هایی گریبان‌گیر واحدهای صنفی شده که از جمله بحث مالیات، بیمه تامین اجتماعی و مواردی دیگر بود و با این وجود توانستیم بسیاری از آنها را پشت‌سر بگذاریم.

وی بیان کرد: با این وجود انتظار می‌رود مواردی که در خود استان قابل برطرف شدن است، دستورهای لازم برای آن از سوی مسئولان مربوطه صادر گردد و مسائل در سطح ملی هم با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

رئیس اتاق اصناف اردبیل پیگیری‌های اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکل‌های واحدهای صنفی را مورد اشاره و تقدیر قرار داد و اضافه کرد: سال گذشته در حوزه مالیات به واقع مشکل‌هایی داشتیم که بخشی از آن با کمک و پیگیری سازمان امور مالیاتی برطرف شد.

وی عنوان کرد: پیش‌تر کارفرماها با عنوان مشاغل آزاد بیمه پرداخت می‌کردند که برای برخی مقدور نبود اما با عنایت ویژه سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با کمترین نرخ زیر پوشش بیمه قرار دارند.

ارغوانی با بیان اینکه هر زمان نیاز بوده اصناف در صحنه حاضر شدند و سینه سپر کردند،افزود: مقام معظم رهبری امسال را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری نمودند و امروز هم از دولت و مسئولان امر انتظار می‌رود این بار نوبت آنهاست که پا پیش بگذارند و دست اصناف و بازاریان را بگیرند.

وی تاکید کرد: پیش از این بسیار کمک شده است اما الان وضعیتی به وجود آمده که سفره اصناف و بازاریان هم کوچک‌تر شده است و از همین رو انتظار می‌رود دست بازاریان را از جمله در مسائل مالیاتی بگیرند.

رئیس اتاق اصناف اردبیل ضمن اعلام آمادگی اصناف و بازاریان برای حضور در صحنه و برگزاری انتخاباتی پرشور، بیان کرد: این مملکت آسان به دست نیامده است و با تداوم بخشیدن به راه شهدا اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده به بیگانگان را نخواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha