قالیباف در آخرین مناظره انتخاباتی چه گفت؟+ فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم دغدغه مسکن، تحصیل و معیشت دارند، گفت: در نقشه دشمن حرکت نکنیم، به جای تنش، گشایش ایجاد کنیم و به درد مردم برسیم. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقرقالیباف روز سه‌شنبه -پنجم تیرماه- در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.

در نقشه دشمن حرکت نکنیم

قالیباف گفت: همه نکاتی که پیش این گفتم و امروز عزیزان بیان می‌کنند، مسائلی است که در ۲ تا ۳ دهه گذشته همیشه مطرح کردیم ولی هنوز این مسائل حل نشده است. بر همین اساس به نظرم باید ابتدا سعی کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. چرا که دشمنان آسایش و آرامش مردم ما را نمی‌خواهند و ما نباید مردم کشور را پریشان تر کنیم.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دشمنان نمی خواهند افق روشنی از کشور برای جوانان کشور ترسیم شود، تصریح کرد: برهمین اساس ما باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و امروز مردم دغدغه دارند که وقتی اجاره خانه سر رسید به کجا بروند و به کدام حاشیه شهر یا روستا مهاجرت کنند.

به جای فضای تنش و چالش، گشایش ایجاد کنیم

قالیباف با تاکید بر اینکه باید به جای فضای تنش و چالش، گشایش ایجاد کنیم، عنوان کرد: اگر قرار است با یکدیگر بحث کنیم، دعوا و حرکت ما باید برای رسیدگی به درد مشکلات مردم باشد. در غیر این صورت هفته آینده هر کدام از ما که توفیق خدمت به مردم داشته باشیم، باید برای مسائل حقوق، کسری بودجه، ارز و دیگر مسائل تصمیم گیری کنیم و برای این مسائل نیازمند قدرت تصمیم‌گیری و اجماع‌سازی هستیم.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع کرسنت که شب گذشته در مناظره مطرح شد، گفت: وقتی موضوع چای دبش مطرح می‌شود، باید ریشه این خسارت‌ها را رسیدگی کرد. چرا که بدون شک ریشه این خسارت‌ها در ناکارآمدی است.

وی اضافه کرد: وقتی تنش و ناکارآمدی وجود دارد، وقتی به اندازه صادرات نفت به همان میزان در داخل کشورانرژی هدر می‌رود،  وقتی که سه ماه از مصوبه قانونی مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها گذشته ولی هنوز این همسان سازی انجام نشده است، مشخص است که نیازمند اجماع سازی، وحدت و همکاری داریم.

دغدغه‌های مردم باید دغدغه رئیس جمهور باشد

قالیباف با تاکید بر توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ویژگی‌های نامزدهای ریاست جمهوری را برشمردند، یادآور شد: باید هر گونه تلاش، فعالیت، هرگونه هم افزایی برای حل مشکلات مردم را دنبال کنیم. اما مشکل اساسی ما این است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، دغدغه مردم ممکن است دغدغه دوم ما شود. در حالی که هرآنچه که برای خود می پسندیم باید برای مردم عزیز بپسندیم.

وی اضافه کرد: اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مسائل و مشکلات مردم که امروز واقعا آسایش نداشته و پریشان هستند، برای آنها چاره اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

اهل تنش، دعوا و ستیز نیستم

قالیباف افزود: قالیباف برای همه مردم شناخته شده است و من اهل، تنش، دعوا و ستیز نیستم. اما همه عمر و جوانی خود را برای زندگی و دین مردمم جنگیدم. ولی این دعواها و بحث‌ها با آن جنگیدن‌ها متفاوت است.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دعواها و تنش‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: این دعواها مشکل مسکن، تورم، مشکل بیکاری، تحریم، گرانی خودرو و مشکل امنیت را حل نخواهد کرد. این دعواها نه صدای روستایی مظلوم در دور دست را سبب می‌شود بشنویم و نه مشکل کشاورزی را حل خواهد کرد که با زحمت تولید می‌کند ولی از فروش نهایی فقط ۳۰ درصد از درآمد آن محصول نصیب وی می‌شود و نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند.

قالیباف یادآور شد: این دعواها مشکلات حقوق بگیران ثابت را حل نخواهد کرد، همچنین مشکل تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازی را که البته در مجلس تلاش کردیم حقوق سربازان را تا حدودی حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مسئولیت‌های خود بعد از دوران دفاع مقدس هیچگاه وارد این تنش‌ها و بازی‌ها نشده است، افزود: این دعواها را هیچ‌گاه قبول نداشتم. چرا که ما در دفاع مقدس برای حفظ وطن بزرگ شدیم و کار جنگ را برای حفظ خانواده ها و امنیت کشور انجام دادیم و هرگز دعوا، جنگ و تنش نخواهیم کرد تا دل مردم خالی نشود و هرگز قالیباف این کار را انجام نخواهد داد.

دعواهای سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود

قالیباف با بیان اینکه ثمره این دعواها فقط ناامید کردن مردم است، یادآور شد: به خدا دعواهای سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این موضوع را مردم دیدند و لمس کردند ولی آن روزها را فراموش کردند که چه حرف هایی در مناظره‌ها زده شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نگرانی امروز خود را برای مردم عنوان کرد تا اتفاقات گذشته دوباره تکرار نشود و گفت: امروز به پشتوانه عملکرد گذشته‌ام، برنامه و طرح‌های اجرایی دارم، در طول این مناظره‌ها آنها را اعلام کردم و برای تحقق آنها می‌جنگم و خوشحالم که امروز از برادر عزیز آقای خسروی (مجری مناظره‌ها) شنیدم که باید نامزدها برای وعده‌های خود زمان‌بندی هم اعلام کنند.

برای تمام وعده‌های اعلام شده زمانبندی اعلام می‌کنم

قالیباف اضافه کرد: پیش از حضورم در مدیریت شهرداری تهران این رسم تعیین زمان بندی برای آغاز و اتمام پروژه‌ها وجود نداشت. اما خدا را شاکرم که امروز صدا و سیما به نامزدها اعلام می‌کند برای وعده‌های خود زمان بندی محقق شدن آن را اعلام کنید. بر همین اساس تمام پنج اولویت که پیش از این مطرح کردم بر اساس سنت کاری‌ام در مسوولیت‌های قبلی، حتما با زمان بندی آنها را پیگیری خواهم کرد تا زندگی و عمر مردم اتلاف نشود و در دنیا و آخرت بدهکار مردم نشوم.

وی درباره اقداماتی که برای زندگی و معیشت مردم انجام خواهد داد، یادآور شد: بدون جدل سیاسی تلاش خواهیم کرد تا یک خدمتگزار برای مردم بوده و یک مدیر ارشد قوی برای قوه مجریه باشم و فقط یک سخنران نباشم. بر همین اساس از هر تنشی دوری خواهم کرد.

قالیباف با اشاره به زمان مدیریتش در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: در زمانی که به نیروی انتظامی رفتم، مشاهده کردم نیروی انتظامی با مردم و سایر بخش‌ها درگیر بود. اما در نخستین اقدام نیروی انتظامی را از تنش و جنگ با مردم و سایر مجموعه‌ها خارج کردم تا در کمترین زمان ممکن نیروی انتظامی به نیروی مورد اعتماد مردم تبدیل شود.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دوران مسئولیتم در شهرداری تهران با سه دولتی کار کردم که مخالف سیاسی و کاریم بودند ولی هرگز تنش درست نکردم و فقط خدمت کردم و ساخت شهر را پیش بردم. حتی شوراهای شهری که در ۱۲ سال با من کار کردند، اصولگرا یا اصلاح طلب بودند. ولی اجازه ندادم تنشی ایجاد شود و کار مردم را پیش بردم.

قانون‌های به زمین‌مانده را نهایی کردم

قالیباف با بیان اینکه در پشت میز ریاست جمهوری نباید با جدل سیاسی، عافیت طلبی و بهانه جویی وقت و کار مردم را هدر داد، اظهار داشت: وظیفه ما است که  زندگی مردم و جوانان را تلف نکنیم و همین موضوع را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردم.

وی با اشاره به مصوباتی که در چهار سال حضورش در ریاست مجلس به تصویب رسید و نهایی شد، توضیح داد: قانون‌های به زمین مانده در مجلس یازدهم به تصویب رسید که چندین سال در مجالس گذشته به زمین مانده بود. به عنوان نمونه قانون تجارت که نهایی شد. همچنین قانون جدید بانک مرکزی، قانون حمایت از تولید و کسب وکارها و برنامه هفتم توسعه به رغم سلایق مختلف نهایی شدند.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تنش‌هایی که در ابتدای مجلس یازدهم وجود داشت، گفت: اما آرامش را حاکم کرده و کار را پیش بردم و امروز هم تاکید می‌کنم با آرامش طرح و برنامه‌های وعده داده شده را طی زمان بندی مشخص به سرانجام خواهم رساند.

فاصله بین تورم و دریافتی حقوق بگیران کاهش خواهد یافت

قالیباف با اشاره به طرح پنج فوریتی خود که روزهای گذشته مطرح شده بود، یادآور شد: نخستین وظیفه ما این است که برای زندگی مردم سپرحمایتی ایجاد کنیم تا پریشانی از خانواده‌‎های ایرانی جمع شود. بر همین اساس برای آنهایی که حقوق بگیر هستند ولی تورم بیش از درآمد آنهاست، باید فاصله بین تورم و حقوق آنها جبران شود. چرا که در غیر این صورت هر روز سفره مردم کوچکتر و ضعیف‌تر می‌شود و حتما به این موضوع رسیدگی خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: یعنی اگر حقوق ۲۰ درصد افزایش دارد و تورم ۳۰ درصد است، باید حتما در روش‌های دیگر ۱۰ درصد به این ۲۰ درصد اضافه شود. چنین شرایطی برای همه افراد از جمله کارگران، کشاورزان، کارمندان، مددجویان کمیته امداد خمینی(ره)، بهزیستی، بازنشستگان لشکری، کشوری وغیره که حقوق ثابت دارند، این موضوع را در نظر گرفتیم.

قالیباف اضافه کرد: در حوزه‌های کالاهای اساسی و برقی طبق رفاه کارتی که در نظر خواهیم گرفت، جامعه جمعیت گفته شده را تحت پوشش چندین قلم جهیزیه و سبد کالای اساسی قرار خواهیم داد. همچنین به موضوع سلامت توجه خواهد شد.

۲۰۰ متر زمین مسکونی واگذار می‌کنیم

قالیباف به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: موضوع مسکن به نحوی است که آرامش را از خانواده‌ها گرفته است. اما با توجه به تجربه‌ ۱۲ ساله‌ام در شهرداری تهران که ساخت و سازهای متعددی انجام دادم، ۲۰۰ مترزمین با کاربری مسکونی به هر خانواده که پیش از این از چنین تسهیلاتی استفاده نکردند، اعطا خواهد شد این کار در بیش از ۸۰ درصد شهرها و تمام روستاها شدنی است.

وی بابیان اینکه این اقدام سبب خواهد شد مردم به دنبال وام نباشند، عنوان کرد: چرا که مردم برای برخی از ساخت و سازها، وام دریافت کردند ولی قسط وام آنها سررسیده ولی هنوزخانه را تحویل نگرفتند و خانه اجاره‌ای فعلی هم با افزایش اجاره در سال جدید مواجه شده که شرایط برای آنها سخت شده است. 

واردات خودروهای سنگین و سبک در دولت آینده  

قالیباف با اشاره به مشکلات حوزه خودرو اظهار داشت: در تامین خودروهای سنگین و سبک دچار مشکل هستیم. اما با واردات خودرو سنگین و سبک مشکل این بخش را حل خواهیم کرد  تا مشکل رانت خودرو  و تولید خودرو حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ساخت دیوار شرقی برای حفط مرزها و بر اساس توجه به بازارچه‌های مرزی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که پیش از این در این باره توضیح داده شد.همچنین منطقه جنوبی کشور و سواحل مکران و چابهار به پایتخت دوم کشور در حوزه اقتصاد تبدیل خواهند شد.

اشتغال به روستاها بازخواهد گشت

قالیباف درباره توجه به طرح‌های هادی در روستاها گفت: یکی از معظلات روستاها این طرح است و باید طرح‌های هادی بازنگری شده و توسعه داده شود، بعد از ادغام وزارت جهاد در وزارت کشاورزی، روستاها بی صاحب شدند، در برنامه هفتم توسعه توجه به روستاها پیش بینی شده است و بر اساس اقدام دستگاه‌های مختلف، کارهای مربوط به این حوزه انجام خواهد شد و دهداران مظلومی که در روستاها هستند، امنیت شغلی برای آنها ایجاد خواهیم کرد تا اشتغال به روستا بازگردد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از محصولاتی که توسط کشاورز تولید می شود فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد آن به کشاورز می‌رسد، گفت: این رویه نشان دهنده مشکل شبکه توزیع در کشور است. همچنین باید در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کرد و باید کشاورز بتواند با استفاده از آب‌های زیرسطحی و کشت گلخانه‌ای به گونه‌ای عمل کند تا کشاورزی، اقتصادی شود.

وی به ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال اشاره کرد و یادآور شد: به‌رغم این میزان تولیدات، متاسفانه ۲۰ میلیارد دلار در سال واردات کشاورزی در حوزه‌ای انجام می‌شود که امنیت غذایی کشور را به خطر خواهد انداخت که قطعا در برنامه‌های ما این موارد حل و فصل خواهد کرد.

قوه مجریه نیازمند تجربه، دانایی و مدیریت قوی است

قالیباف با بیان اینکه هر فردی رئیس جمهور شود، بداند وزیر اقتصاد یا مسئول در سایر دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف دچار چالش‌هایی می شوند، تصریح کرد: به‌رغم این موارد یک رئیس جمهور آگاه و قوی می‌تواند این چالش‌ها را حل کرده و کشتی اقتصاد ایران را به ساحل آرامش برساند. 

وی اضافه کرد: تجربه و اجرا هم به این معنا نیست که آن را با آمپول تزریق کنیم و مانند قرص مصرف کنیم. بلکه انجام این امورات نیازمند تجربه، دانایی، کارنامه و مدیریت قوی است که باید به آن توجه کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: حل مسائل کشور و مشکلات مردم فقط با حرف، شعار، نوشتن برنامه روی کاغذ قابل انجام نیست؛ حتی قانونی که در مجلس به تصویب می‌رسد اگر اجرایی نشود، کاغذی بیش نیست. اما این قانون زمانی جان می‌گیرد که به اجرا برسد. چنین رویکردی هم نیازمند اقتدار، اشراف و اجرای قوی است.

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

قالیباف قسم جلاله یاد کرد مبنی بر اینکه قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست و اضافه کرد: قوه مجریه محل ساخت دوباره چرخ و محل کسب تجربه نیست. چرا که زندگی مردم، آبروی مردم، جان مردم، وقت مردم و مال مردم به آن گره خورده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: سزاوار نیست هر دفعه با حرفی، با شعاری، حرکتی یا نگاهی وعده برجام یا درجا بدهیم ولی همه مدیران را بلاتکلیف نگاه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.

هیچ چرخی برای چرخ دیگری تعطیل نخواهد شد

قالیباف تاکید کرد: بدون شک آن روزی که ان شا الله کار را شروع کنم، کار را هم از دستگاه‌های داخلی و هم در روابط خارجی پیش خواهم برد و حق مردم را در حوزه سیاست خارجی بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیگیری خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هرگز از اصلاحات اقتصادی داخل غافل نخواهد شد، گفت: از روز نخست کاری از همه اعضای کابینه پیمان خواهم گرفت که هیچ چرخی را برای چرخ دیگری تعطیل نکنند و باید یادبگیرند که چگونه چندکار را با یکدیگر تنظیم کنند و با هم پیش روند.

نخستین فردی بودم که طرح شفافیت قوای سه‌گانه را امضاء کردم

قالیباف درباره قانون سوت زنی که در مجلس یازدهم به تصویب رسید و ابلاغ شد، اضافه کرد: بر اساس این قانون فرد افشاگر زندانی نخواهد شد بلکه پاداش هم می گیرد. همچنین نخستین فردی بودم که طرح شفافیت قوای سه گانه را امضاء کردم و امروز این طرح به قانون تبدیل شده و به همه قوا ابلاغ شده است که از افتخارات مجلس است. البته  در این مسیر دچار چالش‌هایی شدیم. ولی مصمم بودیم برای استفاده بهینه نیازمند شفافیت سازی و مردمی سازی هستیم که نتیجه آن کارآمدسازی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی سخنان خود در این مناظره اظهار داشت: مردم عزیز ایران شما در لحظه تصمیم قرار دارید و بخش زیادی از شما هنوز تصمیم قطعی نگرفتید و درحال مقایسه هستید که از بین ما 6 نفر یک فرد را انتخاب کنید. اما مهم است که بدانید فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه درباره زندگی خود و آینده کشور تصمیم گیری می‌کنید.

وی ادامه داد: شما تصمیم می‌گیرید که تورم کشور به چه صورت باشد و قیمت گوشت، مرغ و اجاره خانه چه میزان باشد و تصمیم می گیرد، آیا آبادانی به روستای شما می‌آید یا قرار است صدای شما در میان هیاهوی سیاسی گم شود.

قالیباف اضافه کرد: شما با رای خود تصمیم می‌گیرید آیا تولیدکننده به کار خود ادامه خواهد داد یا بیکار می‌شود. شما تصمیم می گیرد که متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود یا همچنان سفره‌های بازنشستگان خالی می‌ماند. شما  تصمیم می گیرید که آیا حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته به اندازه تورم افرایش پیدا خواهد کرد؟ شما تصمیم می‌گیرید که بالاخره صاحب مسکن می شوید یا اینکه همچنان هر سال نگران افزایش اجاره بها خواهید بود.
 
قالیباف اظهار کرد: شما تصمیم می‌گیرد که آیا مادر خانواده می‌تواند نفس راحتی از بار مالی خرج‌های زندگی بکشد؟ شما تصمیم می گیرید که  آیا می‌خواهید همچنان شاهد حضور اتباع غیرمجازی باشید که شغل و امنیت‌تان را به خطر می‌اندازد؟ شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید درباره فیلترینگ حل و درباره کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود؟

به آینده کشور رای می‌دهید

قالیباف با بیان اینکه مردم ایران شما فقط به یک نفر رای نمی دهید بلکه به آینده کشور رای می‌دهید، یادآور شد: شما  تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید همچنان که به اقتدار کشورتان افتخار می کنید، به آبادانی و کشور ایران نیز افتخار کنید؟ شما تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان نسبت به ایران افتخار کنند یا اینکه حسرت پیشرفت ظاهری کشورهای دیگر را ببینند. پس واقعا فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رییس جمهور از لحظه‌ای که انتخاب می‌شود باید تصمیمات مهمی گرفته و بتواند آن تصمیمات را با اجماع در کشور اجرایی کند. پس اگر رییس جمهور درست و به موقع تصمیم نگیرید، شاهد گرانی گسترده خواهید بود و مجبور می‌شوید ایران را به ترامپ فروخته یا تنشی خطرناک به کشور تحمیل کنید.

ناکارآمدی ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور را حیف می کند

قالیباف اظهار کرد: اگر رییس جمهور درست تصمیم نگیرد شاهد افزایش بی رویه قیمت دلار خواهید بود. اگر رییس جمهور کارآمد نباشد، ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور و چندین برابر فساد دبش، حیف میل می‌شود. اگر رییس جمهور توان اجماع سازی در کشور نداشته باشد، صدای مردم در میان دعواهای سیاسی گم می‌شود و باز هم مشکلات آنها حل نشده باقی می‌ماند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید، امروز روز تردید نیست و روزی نیست که متاثر از دعواهای جعلی و فضاسازی‌های انتخاباتی مساله‌ها را فراموش کنید و مساله‌های فرعی تبدیل به مساله اصلی شود، بلکه امروز روزی است که باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید؛ این شما و فردا که آینده ایرانی است.

دعوت قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

قالیباف با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: مشارکت در انتخابات امنیت ملی و اقتدار ما است؛ مشارکت همچون رزمنده‌ای است که در دفاع مقدس جنگید. اگر اراده الهی و خواست شما مردم این بود که توفیق خدمت در دولت «خدمت و پیشرفت» پیدا کنم، با رفیق شهیدم شهید رییسی عهد بستم که ادامه راه او و پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانم.

صحبت‌های قالیباف در آخرین مناظره انتخاباتی آغاز شد+ فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

به گزارش ایرنا، آخرین مناظره ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری همزمان با روز عید سعید غدیر و ۲ روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - هشتم تیر- در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha