رئیسی در مبارزه با بی‌عدالتی خط قرمز نداشت

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران گفت: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» با سرمشق گرفتن از سیره قرآن و اهل بیت(ع) دارای قاطعیت در کلام و عمل بود و در راه مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی هیچ خط قرمزی نداشت.

حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و گفت: مبارزه با فساد یکی از حوزه‌هایی بود که شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آن پیش‌قدم بود و قاطعانه برخورد می‌کرد.

وی افزود: قرآن کریم که خود برهان قاطع است، به قاطعیت داشتن سفارش کرده است. لذا هر کجا رسالت این کتاب آسمانی ایجاب کرده است که با پدیده‌های اجتماعی، مطالب و یا شخصیت‌ها با قاطعیت برخورد نماید، با جدیت و قاطعیت برخورد کرده است.

این استاد حوزه اضافه کرد: همچنین، هر جا پای ارزش‌های اساسی به میان آمده است، قرآن با قاطعیت به مواجهه پرداخته است. حتی به رسول خدا (ص) که در مقام رسالت است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است هم در آیات ۴۴ تا ۴۶ سوره حاقه با قاطعیت تمام هشدار داده است و طبق آیه اول سوره مسد با ابو لهب نیز با قاطعیت تمام برخورد کرده است.

وی ادامه داد: چون قرآن، نه نسبت به پدیده‌های اجتماعی تردید و ترس دارد و نه مصلحت اندیشی بی پایه و اساس می‌کند. از این جهت در اوج اخلاق و عرفان و ادب قرآنی، در موارد لزوم، قاطعانه با پدیده‌های اجتماعی و شخصیت‌ها برخورد می‌کند.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: مبارزه با فساد یکی از حوزه‌هایی بود که شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی در آن پیش‌قدم بود و قاطعانه برخورد می‌کرد و بارها در سخنان خود تأکید داشت که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارد و با هر کس در هر رده‌ای که باشد، سخت برخورد می‌کند؛ امری که همواره یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب بوده که در برابر فساد باید برخورد قاطع و در عین حال دقیق، بدون اغماض و بدون رعایت هیچ ملاحظه‌ای صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین درباره قاطع بودن آیت الله رئیسی فرمودند «...مردم که نگاه می کنند، می‌بینند شما برخورد با مفسد می کنید، ملاحظه نمی کنید و قاطع وارد میدان می شوید، واقعا خوشحال می شوند، امیدوار می شوند.»

ولدان افزود: شهید رئیسی همچنین با قاطعیت و صراحت شعارهای انقلاب را سر می داد و مظهر شعارهای انقلاب بود. او در برابر دشمنان مواضع محکم و قاطعانه ای داشت و هرگز به لبخند دشمن اعتماد نکرد. او مسئولی جدی‌ بود که به فرموده رهبر انقلاب فقدان او خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور بود.

رئیسی در مبارزه با بی‌عدالتی خط قرمز نداشت
حجت الاسلام محمدباقر ولدان، پژوهشگر مذهبی

رئیسی یک کارگزار با گذشت بود

ولدان یکی دیگر از ویژگی های رئیسی را گذشت عنوان کرد و گفت: ایشان پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهور کشور، هیچ گاه درصدد تلافی اهانت‌ها، توهین ها و بهتان هایی که در دوران انتخابات به ایشان زده شد، بر نیامد و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات کشور مبذول داشت. این گذشت، موجب شد خدا همه آن اهانت ها و توهین ها را به عزت برای ایشان مبدّل گرداند. ایشان از گذشت به معنای فداکاری نیز بهره مند بود و از آسایش و راحتی خود برای خدمت به نظام و مردم صرف نظر می کرد.

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به آیه ۳۰ سوره شوری گفت: خدای متعال خود اهل گذشت است و بسیاری از خطاها را می بخشد. قرآن می فرماید هر مصیبتی به شما رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده‌اید و بسیاری را نیز عفو می‌کند! پیامبر اکرم(ص) نیز بسیار اهل گذشت بود و هیچ‌گاه، بدی را با بدی پاسخ نداد و در کارهای خود انتقام‌جویی نکرد. بلکه همواره عفو می فرمود و بخشش از خود نشان می‌داد؛ مگر آنکه حرمتی الهی، خدشه‌دار می‌شد که در آن صورت به پاس حفظ حرمت الهی انتقام می‌گرفتند و معصومین (ع) هم بر این امر تأکید داشتند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) که «العفو تاج المکارم؛ گذشت، سرآمد اخلاق نیک است» اظهار داشت: گذشت، یک نماد برای مومنانی است که می‌خواهند راه حقیقت و تعالی و عروج به مدارج عالیه را طی کنند، اما همین گذشت نیز انواع و درجاتی دارد. گاهی گذشت از جان است، گاهی گذشت از مال و گاهی گذشت از اعتبار و آبرو است و گاهی نیز گذشت از عزیزان است.

ولدان افزود: ایثار عزیزان در موارد زیادی بالاترین نوع ایثار و گذشت است. مانند گذشت حضرت ابراهیم از فرزندش اسماعیل؛ فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار، در دوران پیری به او داده بود. بزرگانی مانند شهید اول و شهید ثانی، شیخ فضل الله نوری، آیت الله سیدحسن مدرس، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، مجتبی نواب صفوی و شهید مطهری از حادثه عظیم کربلا درس عشق و جانبازی، شهادت و ایثارگری گرفته و از جان خود در راه اسلام گذشتند. چنانکه شیخ فضل الله نوری از آبروی خود گذشت تا استعمار و استکبار را از کشور بیرون کند.

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: علما در مقاطع مختلف از مال خویش و یا شهرت خود به نفع مصالح اسلام گذشت کردند؛ در انقلاب اسلامی نیز، گذشت از بهره‌های دنیایی و ذخیره توشه برای آخرت کار بزرگی است که انسان‌های وارسته‌ای چون رزمندگان ایثارگر انجام دادند. آنها در راه آرمان‌های معنوی کشته شدند و جان خود را برای هدف و مقصدی الهی صرف کردند؛ خدای متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور و یاد و فکر آنها را در ملّتشان تداوم می‌بخشد و آرمان آنها را زنده نگه می‌دارد.

وی اضافه کرد: انسانی که در این فرهنگ تربیت شود، گذشت و فداکاری می‌کند و آسایش و راحتی خود و کسب امتیازات شخصی را در درجه‏ بعد قرار می‌دهد اما منافع ملت و کشور و سربلندی مردم و پیشرفت انقلاب و آبرومندی نظام را بزرگترین هدف خود می‌داند.

حجت الاسلام ولدان همچنین به دیگر شاخصه های آیت الله ریئسی همچون زهد و ساده زیستی، نقدشنوی و نقدپذیری، پیگیری، صراحت، پاکی و بلندنظری پرداخت که در گزارش های قبلی به بعضی از این ویژگی ها اشاره شده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha