کارشناسان نظامی: حزب‌الله و انصارالله توانمندی هوایی اسرائیل و آمریکا را به چالش کشیده‌اند

تهران – ایرنا –همزمان با ساقط شدن شماری از پهپادهای رزمی آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان و یمن، کارشناسان نظامی چنین خساراتی را مشابه درگیری تل آویو و واشنگتن با کشورهای همتراز دانسته و قابلیت‌های نظامی نیروهای یمنی و حزب الله لبنان را فراتر از انتظار توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی "بریکینگ دیفنس" به نقل از کارشناسان نظامی نوشت که سرنگونی تعدادی از پهپادها به دست نیروهای حزب الله لبنان و و نیروهای یمن نشان داده که این گروه ها از قابلیت ها و تاکتیک های پدافند هوایی پیشرفته تری نسبت به آنچه پیشتر تصور می شد برخوردار بوده و لازم است که فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا در عملیات هوایی خود بازنگری کنند.

در گزارش بریکینگ دیفنس آمده است: از ۸ اکتبر (۱۶ مهر ۱۴۰۲) و آغاز درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، نیروی هوایی اسرائیل پنج فروند پهپاد را در پی شلیک موشک‌های پدافند هوایی واقع در جنوب لبنان از دست داد. در همان بازه زمانی، سه فروند پهپاد آمریکا نیز در اثر اصابت موشک های پدافند هوایی نیروهای یمنی سرنگون شدند.

این آمار بیشتر مطابق با میزان تلفاتی است که پیش‌بینی می‌شود در نبرد احتمالی میان آمریکا و اسرائیل با کشورهای همتراز رخ دهد و نه درگیری با حزب الله و یمنی ها.

شان شیخ (Shaan Shaikh)، معاون و پژوهشگر مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی (CSIS)، گفت که فعالیت سامانه‌های پدافند هوایی شبه‌ نظامیان متحد ایران ممکن است در نهایت موجب بازدارندگی و یا کاهش عملیات پهپادهای اسرائیل و آمریکا در یمن و لبنان شود. از طرف دیگر، نیروهای اسرائیلی و آمریکایی ممکن است صرف نظر از خسارات مادی، به عملیات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) ادامه دهند.

بروس بنت (Bruce Bennett)، محقق ارشد دفاعی در اندیشکده رند (RAND) گفت: اسرائیل و آمریکا باید به تدریج رویه‌ های عملیاتی خود را (با واقعیات) تطبیق داده و ترکیبی از تغییر روش عملیات، بهبود جنگ الکترونیک و اقدام های متقابل دیگر و تلاش برای شناسایی و سرکوب پدافند هوایی طرف مقابل را در نظر گیرند.

مایکل آیزنشتات (Michael Eisenstadt)، مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن نیز گفت: پهپادها نسبتاً کُند و آسیب‌پذیر بوده و در محیط ‌های کم خطر مؤثرترند. احتمالاً به دلیل ورود سامانه های جدید، فضای پدافندی لبنان و یمن چالش‌برانگیزتر شده است.

گزارش اندیشکده واشنگتن مدعی است که نیروهای حزب‌الله نسخه ایرانی پدافند هوایی دوش پرتاب روس "ایگلا" موسوم به میثاق-۲ را عملیاتی کرده و احتمالاً سامانه‌های ۱۵ خرداد را نیز دریافت کرده و موفق شده ‌اند آن را از سوریه به لبنان منتقل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha