۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85520571
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۴۹ مددجوی زندان‌های کرمان آزاد شدند

۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85520571
۱۴۹ مددجوی زندان‌های کرمان آزاد شدند

کرمان - ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۴۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد این استان با مجموع بدهی ۲۴۷ میلیارد تومان و ۱۰۲ نفر که واجد شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی بودند امروز از زندان‌های استان آزاد شدند گفت: ۱۸۶ میلیارد تومان به منظور آزادسازی این مددجویان جلب رضایت شکات شده و ستاد دیه این استان نیز بیش از پنج میلیارد تومان برای آزادی این افراد در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در آیین آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۲۰ مددجوی جرائم غیرعمد از زندان های استان کرمان آزاد شدند افزود: ۶۹ مددجوی جرائم غیرعمد این استان نیز طی سه ماهه گذشته از زندان های کرمان آزاد شده اند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی که یکی از ثمرات عید غدیر به شمار می رود و این نظام الگوی جدیدی از زندانبانی را در سطح دنیا به نمایش گذاشته است تصریح کرد: در زندانبانی نظام اسلامی، به زندانی فقط با نگاه به مجرم نگریسته نمی شود و سیاست سزاکارانه در این سیاست وجود ندارد و مجازات افراد، فرع بر رسیدگی به احوال آنها، تشکیل شخصیت، بازپروری، رشد و تکامل و نمو افرادی است که به هر دلیل مرتکب جرمی شده اند و از جامعه جدا شده و در اختیار سازمان زندان ها قرار گرفته اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: افرادی که با وجدان بیدار زندان های کشور و برنامه های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی زندان ها را مشاهده کرده اند اقدامات انجام شده در این اماکن را مورد تحسین قرار داده اند در حالی که واقعیت زندان های کشورهایی که ندای کاذب آنها درباره حقوق بشر گوش همه را کر کرده با عملشان تفاوت دارد.

وی تاکید کرد: زندان های کشور با توجه به وجود نگاه اسلام به انسان و حقوق بشر و برای آنکه در اسلام رعایت حقوق و کرامت افراد بسیار مهم است به مرکز حرفه آموزی، فرهنگی و بازپروری شخصیت انسان ها تبدیل شده اند.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: هر چند در این مسیر با توجه به فرمایش امام راحل (ره) مبنی بر اینکه "زندان ها باید به دانشگاه تبدیل شوند"، هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.

هفت هزار و ۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های کرمان شرکت کردند

مدیرکل زندان‌های استان کرمان نیز با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلاحی، آموزش‌های حرفه آموزی در زندان است، گفت: هفت هزار و ۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند که ۶ هزار و ۲۸۶ نفر این دوره‌ها را با موفقیت گذرانده و گواهینامه مهارت گرفتند و در گواهی آنها هیچ نامی از زندان ذکر نمی‌ شود.

رضا ذوالفعلی‌نژاد افزود: در حال حاضر ۲هزار و ۷۲۰ نفر زندانی از طریق انجمن حمایت، بنیاد تعاون و اشتغال نشسته در زندان‌ها مشغول هستند (با توجه به محدودیت کارگاه‌های داخل زندان، مددجویان در اشتغال نشسته، در خوابگاه خود به فعالیت هنری، صنایع دستی و ... می پردازند).

مدیرکل زندان‌های استان کرمان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال در زندان‌های استان و خارج از زندان داریم که ۱۲ کارگاه تولیدی و صنعتی است که قابل رقابت با تولیدات بیرون هستند.

وی افزود: ۹۵ نفر پزشک عمومی، متخصص، پرستار و ۳۳ مشاور در زندان‌های استان فعالیت دارند و مددجویان در بدو ورود، مورد معاینه قرار گرفته و در صورت داشتن بیماری جسمی و روحی، در روند درمان قرار خواهند گرفت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان با اشاره به فعالیت ۴۵ نفر روحانی در زمینه آموزش احکام، اخلاق، عقاید، روانخوانی و روخوانی قرآن، تفسیر، تدبر و حفظ در سطح زندان‌ها گفت: در حال حاضر ۲۸۴ نفر از مددجویان زندان ها نسبت به حفظ یک تا ۳۰ جزء قران اقدام کرده اند که سه نفر از این تعداد، حافظ کل قران هستند.

وی با اشاره به اهمیت سواد در زندانیان، گفت: معمولا بیشتر زندانی‌ها افراد کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و از این در قالب یک تفاهمنامه با آموزش و پرورش، در حال حاضر ۲۵۳ نفر زندانی در سه مقطع تحت آموزش نهضت سوادآموزی هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ نفر دانشجوی پیام نور در زندان‌های استان کرمان در حال ادامه تحصیل هستند و اگر تعداد بیشتر شود مانعی برای ادامه تحصیل زندانیان وجود ندارد.

مدیرکل زندان های استان کرمان ادامه داد: ۱۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۳۳ باب کتابخانه با ۷۳ هزار جلد کتاب، پنج سالن ورزشی برای زندانیان و کارکنان و هشت گود زورخانه در زندان‌های استان کرمان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha