بریکس در اندیشه پیوند ملت‌ها در حوزه ورزش؛ رهاورد کشورها از کازان

مسکو- ایرنا- گروه بریکس که بنیان آن با انگیزه‌های اقتصادی نهاده شد، با گذشت سالیانی از شکل‌گیری، حوزه‌های دیگر همچون سیاست و امنیت، روابط فرهنگی، بشردوستانه و ورزش را دربرگرفته است که در تازه‌ترین رخداد، رقابت‌های ورزشی بریکس در کازان روسیه به فصل تازه‌ای از مناسبات بین کشورهای عضو تبدیل شد.

به گزارش ایرنا از شبکه تلویزیونی بریکس، بازیهای بریکس یک رویداد ورزشی بین المللی است که ورزشکارانی کشورهای عضو ( جمهوری اسلامی ایران، برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، امارات، عربستان سعودی، مصر) و همچنین شرکای این گروه را گرد هم آورد.
این بازی‌ها ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد.
بازی‌های بریکس که سنگ بنای آن از سال ۲۰۱۶ میلادی نهاده شده است، یکی از ۲۵۰ رویداد بریکس در سال ۲۰۲۴ تلقی می‌شد که با پخش پیام تصویری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به صورت رسمی آغاز شد.
روسیه که ریاست گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، این بازی‌ها را در کازان برگزار کرد.
مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت برنامه‌های این گروه قرار داده است.

بریکس در اندیشه پیوند ملت‌ها در حوزه ورزش؛ رهاورد کشورها از کازان

نگاهی به آمار
بنا بر اعلام برگزارکنندگان،‌ نمایندگان ۸۲ کشور در رقابت‌های بریکس حضور داشتند.
در این رقابت‌ها، دو هزار و ۸۵۲ ورزشکار از قاره‌های آمریکای جنوبی و شمالی، اروپا، آسیا و آفریقا در ۲۷ رشته ورزشی به رقابت پرداختند و با ثبت آمار حضور ۱۰۸ هزار تماشاگر در ورزشگاه‌ها همراه بود.

بریکس در اندیشه پیوند ملت‌ها در حوزه ورزش؛ رهاورد کشورها از کازان

جدول مدال‌ها
تیم روسیه در رده بندی مدال‌های بازی‌های بریکس به مقام اول دست یافت. بلاروس در رتبه دوم و چین در رتبه سوم قرار گرفتند.
ورزشکاران روسیه ۱۷۳ مدال طلا، ۱۰۱ مدال نقره و ۶۹ مدال برنز کسب کردند. ورزشکاران بلاروس نیز ۳۲ مدال طلا، ۵۶ مدال نقره و ۶۸ مدال برنز را به دست آوردند. چین نیز با ۱۷ مدال طلا، ۱۷ نقره و ۱۲ برنز در جایگاه سوم جدول مدال‌ها قرار گرفت.
در این رقابت‌ها ازبکستان پنجم شد و کشور برزیل نیز با کسب هشت طلا، ۲۰ نقره و ۲۳ برنز پنجم شد.
تیم جمهوری اسلامی ایران نیز با چهار مدال طلا، ۱۲ نقره و ۲۰ برنز در جایگاه ششم جدول کلی مدال‌های بازی‌های بریکس قرار گرفت.
دیگر کشورهای بریکس همچون هند، آفریقای جنوبی، مصر و امارات نیز به جایگاه‌های هشتم، یازدهم، بیستم و بیست و سوم دست یافتند.

نقش بریکس در پیشبرد حل مسائل جهانی از جمله ورزش
میخاییل دگتیاریف وزیر ورزش فدراسیون روسیه در نشستی با وزیران ورزش کشورهای بریکس در کازان در حاشیه این رقابت‌ها گفت:‌ همکاری های ورزشی با کشورهای بریکس به یکی از حوزه های اولویت‌دار تعامل بین کشورهای عضو این گروه تبدیل شده است.
وی اظهار داشت:‌ گروه بریکس در سال‌های اخیر به نتایج عملی جدی دست یافته و خود را به عنوان یک چارچوب همکاری بین‌المللی تثبیت کرده است.
وزیر ورزش روسیه با بیان اینکه بریکس نمونه‌ای از چندجانبه‌گرایی واقعی و احترام به یکدیگر است، اعلام کرد:‌امروز، نقش بریکس در پیشبرد حل مسائل جهانی از جمله ورزش رو به رشد است.

ولادیمیر لئونوف وزیر ورزش جمهوری تاتارستان روسیه نیز گفت: نشست وزرای ورزش بریکس که در حاشیه بازی ها برگزار شد، مفید بود. وی افزود:‌ این نشست منجر به تصویب اسنادی شد که فعالیت های بیشتر نهادهای ورزشی کشورهای عضو و همکاری آنها را تنظیم می کند.
وزیر ورزش تاتارستان روسیه با بیان اینکه سطح رقابت‌های ورزشی بریکس، بالا بود، گفت: بسیاری از ورزشکاران،‌سطح این بازی‌ها را با سطح مورد انتظار برای حضور در المپیک آینده مقایسه می‌کردند که گویای آن است که آینده خوبی در انتظار این رقابت‌ها است.


گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ همزمان با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند. اجلاس آتی سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha