شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری در قزوین/ چه کسی انتخاب می شود؟

قزوین -ایرنا - شمارش معکوس انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با پنج نامزد انتخاباتی (یکی از نامزدها روز گذشته کناره گیری کرد) همزمان با سراسر کشور، در قزوین آغاز شده و حضور پرشکوه مردم به زودی سرنوشت کرسی ریاست قوه مجریه را تعیین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر مساله مشارکت مردم و سهیم کردن آنان در اداره جامعه و صاحب حق بودن مردم، تاکید دارد و اصل ششم قانون اساسی، نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را متکی به رای مردم می داند.

در جمهوری اسلامی نوع حکومت، قانون اساسی، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در بعضی موارد، همه پرسی از طریق مراجعه به آرای عمومی صورت می گیرد و باتوجه به تعریف های مختلف از دموکراسی بر این نکته اتفاق نظر وجود دارد که تحقق دموکراسی از طریق مشارکت سیاسی شهروندان امکان پذیر خواهد بود.

شرکت و دخالت هر شهروند در اتخاذ تصمیمات سیاسی از مهمترین اصول دموکراسی محسوب می شود که این مشارکت یا ممکن است به صورت مستقیم صورت بگیرد، یعنی تمامی شهروندان در تمامی تصمیم گیری ها دخالت داشته باشند و یا به صورت غیر مستقیم که تمامی شهروندان، نمایندگانی را برای تصمیم گیری بر می گزینند اما در هر صورت، هیچ کسی نباید از مشارکت سیاسی محروم شود.

شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری در قزوین/ چه کسی انتخاب می شود؟

سیاست در لغت به معنای حکم راندن بر رعیت و اداره کردن امور مملکت، حکومت کردن، ریاست کردن، حکمداری، عدالت، داوری، سزا و تنبیه آمده است و با توجه به انواع مشارکت سیاسی که منجر به انتخاب حاکمان می شود از یک جهت حقی است که به شهروندان داده شده تا به موجب آن اراده و نیروی خود را جهت مشارکت در حاکمیت به کار گیرند و از سوی دیگر چون بین حق و تکلیف، ملازمه وجود دارد، تکلیفی بر شهروندان است که با برپایی حکومت و تقویت آن در راستای اجرای احکام شرعی تلاش کنند.

با همه این تعاریف، استان قزوین با جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر، دارای ۶ شهرستان و با گستره پهناور جغرافیایی و جمعیتی، خود را برای برگزاری یک انتخابات پرشور و بانشاط دیگر آماده کرده است.

طرفداران نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای گذشته با برگزاری همایش های بزرگ و دعوت از رجل سیاسی و افراد صاحب نام در سطح استان قزوین، سعی کردند تا آرای مردم را به سمت کاندیدای مورد حمایت خود سوق دهند.

حضور محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی، حجت الاسلام سیدهادی خامنه ای، محمدجواد ظریف، حجت الاسلام محمود نبویان، امیرحسین ثابتی، قاسم جعفری و آیت الله کاظم صدیقی از جمله چهره های شاخصی بودند که طی روزهای گذشته با حضور در این استان به ایراد سخنرانی و دیدار با مردم پرداختند و در عین حال نیز مورد استقبال شهروندان قزوینی نیز قرار گرفتند.

این در حالی است که طیف های مختلف سیاسی و هواداران آنها در استان با حمایت های همه جانبه خود، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی سعی داشتند تا مردم را به مشارکت حداکثری و طرفداری از نامزدهای مورد نظر خود دعوت به عمل آوردند و با شعارها و تیزرهای تبلیغاتی به شور انتخاباتی شهر بیافزایند.

در این بین، حضور جوانان در صحنه تبلیغات انتخاباتی امیدی را در سطح شهر و استان قزوین به وجود آورده و چهره های شاخص دانشگاهی با ترتیب دادن لیست های مختلف نامزد مورد نظر خود به اضافه شدن جمعیت طرفداران جوان استان کمک شایان توجهی می کنند.

شهروندان نیز در این بین نظرات مختلفی در خصوص انتخابات دارند و معتقدند این دوره از انتخابات بسیار حساس است و باید با حضور پرشور خود صحنه سیاسی کشور را خالی نکنند چرا که در این مقطع از تاریخ ایران رییس جمهور باید با رای بالای مردم انتخاب شود تا ایران در عرصه های بین المللی قدرت چانه زنی بهتری داشته باشد.

مسوولان استانی و مجموعه مدیریتی قزوین تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر مهیا کردن امکانات و زیرساخت های برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری به کار بسته اند و در این راستا نیز یک هزار و ۸۹ شعبه اخذ رای را در سطح ۶ شهرستان استان برای رای گیری در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آماده کرده اند.

همچنین تمهیداتی نیز برای رای گیری در خوابگاه های دانشجویی، پادگان های نظامی، زندان ها و بیمارستان ها با استقرار شعب اخذ رای سیار اندیشیده اند و این صندوق‌ در برخی مجتمع‌های بین راهی برای مسافران نیز مستقر می شود تا مشارکت حداکثری را در این دوره از انتخابات شاهد باشیم.

۸۳۰ شعبه ثابت و ۲۵۹ شعبه سیار برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان قزوین در نظر گرفته شده که شامل ۷۰۰ شعبه شهری و ۳۸۹ شعبه روستایی است، این شعب راس ساعت هشت صبح روز جمعه هشتم تیر ماه با تمدیدات مدیریت عالی استان آماده خدمت گذاری به مردم هستند.

شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری در قزوین/ چه کسی انتخاب می شود؟

رهاورد:

در حاکمیت دینی، حضور مردم در صحنه انتخابات و مشارکت سیاسی آنان بسیار مهم و ضروری است و در عین حالی که حضور و شرکت در انتخابات به طور طبیعی نشان دهنده نوعی حمایت و پشتیبانی از نظام حاکم است، رای مردم نیز در این امر نقش بسزایی دارد و خوب است که از یاد نبریم جامعه ای که چهره ها و جریان های معتمد و موثق دارد و حقوق و توانایی های خود را می شناسد راه و آرمان های درستی را برای آینده ترسیم می کند.

گفتنی است، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با رقابت پنج نامزد انتخاباتی فردا /هشتم تیرماه/ برگزار می‌شود، ۹۶۰ هزار واجد رای در استان قزوین وجود دارند که از این میان ۲۰ هزار نفر رای اولی محسوب می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha