مسئولان بیمارستان امام سجاد برای رفع مشکل فاضلاب این مرکز درمانی کوتاهی می کنند

یاسوج-ایرنا- معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: لوله مورد نیاز انتقال فاضلاب رها شده بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج خریداری شده اما مدیران این مرکز درمانی باید انشعاب فاضلاب خریداری کنند که باوجود مکاتبه مکرر تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نداده اند.

"محمد صالح پاراد" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اگرچه بیمارستان امام سجاد (ع) در محله "اکبرآباد" یاسوج واقع است و کل این محله شبکه فاضلاب ندارد اما مطابق با توافق با شهرداری یاسوج و آن بیمارستان مقرر شد مدیریت این بیمارستان اشتراک یا انشعاب فاضلاب (امتیاز فاضلاب) خریداری کند تا آب و فاضلاب استان زمینه اتصال آن را به فاضلاب شهری انجام دهد.

وی یادآور شد: مدیریت بیمارستان تاکنون اشتراک یا انشعاب فاضلاب خریداری نکرده است اگرچه شرکت اب و فاضلاب لوله انتقال فاضلاب بیمارستان به فاضلاب شهری را خریداری کرده و پیمانکار آن نیز مشخص شد و منتظر اقدام بیمارستان امام سجاد هستیم.

"یوسف بهمنی منصورخانی" معاون مشترکین درآمد شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به هزینه اشتراک اتصال فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) گفت: مدیریت بیمارستان باید درخواست خرید امتیاز و اشتراک فاضلاب را به امور مشترکین اعلام کند و کارشناسان هزینه آن را برآورد کنند ولی تاکنون از طرف بیمارستان اقدامی صورت نگرفته است.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسئولان بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج درباره رها شدن فاضلاب این مرکز درمانی و اقدامات انجام شده برای خرید امتیاز فاضلاب به جایی نرسید.

این در حالی است که معاون پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا گفت: فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به فاضلاب شهری وصل نیست و حتی در بازدید کارشناسان محیط زیست ،تصفیه خانه بیمارستان امام سجاد(ع) استان غیرفعال بود یعنی عملا کُلر دهی و هوا دهی انجام نمی شود و خروجی فاضلاب این مرکز درمانی با استانداردهای زیست محیطی سازگار نیست.

"رحمت الله جهانشاهی" تاکید کرد: بر اساس استانداردهای ارائه شده فاضلاب هایی اجازه ورود به طبیعت را پیدا می کنند که مقدار آلاینده های موجود در آنها در سطح استاندارد معینی قرار داشته باشد.

وی تصریح کرد: برفرض که تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان فعال باشد و کلردهی و هوا دهی نیز انجام شود نمی توان فاضلاب را در محیط بیرونی رها کرد چرا که این استاندارد نیست که در محیط عمومی رها سازی شود مگر اینکه منبع پذیرنده ای داشته باشد باز هم بار میکروبی دارد یعنی کلیفرم کل و مدفوعی آن باز بالا است.

کُلیفرم ها (Coliform) باکتری هایی هستند که همیشه در دستگاه گوارش حیوانات از جمله انسان وجود دارند و در پسماندهای آنها یافت می شوند و کلیفرم های کُل (oliform coli) شامل باکتری هایی است که در خاک ، آب هایی که تحت تأثیر آب های سطحی و در زباله های انسانی یا حیوانات یافت می شوند ، پیدا می شوند.

جهانشاهی تصریح کرد: علارغم اینکه (BOD ) و (COD) فاضلاب بیمارستان شیمیایی و بالاست کلیفرم های آن بالاتر می رود و بالاتر از یک هزار و ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر می رود.

سرعت مصرف اکسیژن در داخل آب توسط ارگانیزم ها (BOD ) و شاخص بار آلودگی پساب(COD)از جمله پارامترهای با اهمیت در تصفیه فاضلاب است چرا که این دو پارامتر از روش های اندازه گیری غیر مستقیم آلودگی فاضلاب یا پساب خروجی هستند.

به عنوان یک استاندارد حد مجاز COD برای ورود به آبهای سطحی، ۶۰، ورود به چاه جذبی ۶۰ و مصرف در مزارع کشاورزی و باغبانی ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر می باشد. در مقابل، مقدار مجاز BOD برای ورود به آبهای سطحی ۳۰، تخلیه در چاه های جذبی ۳۰ و مصرف در محیط های کشاورزی و آبیاری فضای سبز و باغ ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha