نقش بزرگ صنایع کوچک در اقتصاد فارس/تأکید بر حل مشکلات زیرساختی

شیراز - ایرنا - صنایع کوچک با طیف وسیعی از انواع گوناگون محصولات تولیدی می‌توانند زمینه بسیار مناسبی برای توسعه صنعتی، اشتغال پایدار و گسترش عدالت اجتماعی فراهم کنند، بر همین اساس حمایت از این صنایع همواره در اولویت متولیان اقتصادی استان فارس بوده و هست و اخیراً هم امام جمعه شیراز بر رفع مسائل و مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی به عنوان محلی برای تقویت صنایع کوچک تأکید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برخی معتقدند صنایع کوچک به دلیل کمک به توسعه کسب و کار و داشتن اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالا، قلب تپنده اقتصاد کشور هستند.

آنها حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع را حمایت از ایجاد اشتغال صنعتی پایدار و گسترش عدالت اجتماعی در همه مناطق به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته می‌دانند.

از آنجا که شهرک‌های صنعتی فارس مهمترین زیرساخت را برای استقرار و فعالیت صنایع کوچک فراهم کرده‌اند همزمان با روز ملی حمایت از صنایع کوچک مدیرعامل و معاونان شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز دیدار و گفت و گو کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این دیدار گزارشی از وضعیت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان ارائه کرد و گفت: صنایع کوچک نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد دارند و همه کشورها نیز به این بخش توجه ویژه‌ای دارند.

سید مسعود عظیمی افزود: در کشور ما هم به این صنایع اهمیت داده می‌شود و حمایت‌های مختلفی از فعالان این عرصه صورت می‌گیرد تا شاهد توسعه این بخش باشیم.

او نقش صنایع کوچک را در رونق تولید و تحرک اقتصادی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:صنایع کوچک به علت انعطاف پذیری بالا ،اشتغال زایی مناسب، تغییرات سریع در تکنولوژی و همگام شدن شدن با فناوری روز می‌توانند نقش خود را در جهش تولید بخوبی ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که معتقد است شهرک‌های صنعتی مهمترین زیرساخت را برای استقرارو فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌سازند افزود: در استان فارس بیش از ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی را صنایع کوچک و متوسط‌تشکیل می‌دهند و این استان با دارا بودن ۶۴شهرک و ناحیه صنعتی عنوان دوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

به گفته عظیمی تاکنون سه هزار و ۴۸۱واحد تولیدی، صنعتی، صنفی و کارگاهی در شهرک‌های صنعتی استان پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و در این واحدها برای ۴۳هزار و ۴۹۰نفر اشتغال ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همچنین از ساخت وساز چهار هزار ‌و ۱۸۸طرح صنعتی خبرداد و گفت: از این تعداد ۴۹۰طرح در مرحله نصب ماشین آلات،۵۸۰طرح درمرحله تکمیل سالن تولید و ساختمان‌های جانبی و سایر طرح‌ها در مراحل دیوارکشی، اسکلت ساختمانی قرار دارد.

او بر این باور است تقویت صنایع کوچک راهکار جهش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است و بر همین اساس بیش از ۸۰ عنوان خدمات حمایتی از صنایع کوچک انجام می‌شود که همه این خدمات با یارانه حمایتی این شرکت صورت می‌گیرد.

عظیمی در ادامه استقرار صنایع پاک و صنایع با فناوری پیشرفته که آلایندگی ندارند در شیراز و استقرار سایر صنایع در خارج از مرکز استان را از برنامه های راهبردی این شرکت اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی خارج از شیراز در حال آماده‌سازی و تکمیل است تا با این کار اقدامی مؤثر در زمینه حفظ محیط زیست و هوای پاک شیراز بعنوان شهر هوای پاک و دوستدارمحیط زیست انجام و توازن و تعادل بخشی در استقرار صنایع در مناطق استان نیز دنبال شود.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز هم درباره گستره وسیع استان و لزوم توسعه متوازن صنعتی در مناطق مختلف فارس گفت: استان فارس فقط شیراز و شهرهای اطراف آن نیست و در توسعه شهرک‌های صنعتی استان باید عدالت رعایت شود، باید تمام ظرفیت‌های موجود در سطح استان شناسایی شود و آنجا به عنوان کانون رشد قرار گیرد.

آیت الله لطف‌الله دژکام که معتقد است مهمترین ماهیت راه‌اندازی و ایجاد شهرک‌های صنعتی، فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تولید است افزود: باید مسائل و مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی رفع شود.

بدون شک صنایع کوچک نوآوری، تنوع و خلاقیت را به بازار می‌آورند و گرامیداشت روزی به نام روز صنایع کوچک با توانمندسازی کارآفرینان، ترویج نوآوری و تشویق توسعه فراگیر، نقش مهمی در شکل دادن به آینده و تقویت رشد اقتصادی پایدار در مقیاس ملی ایفا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha