۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۶
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85523892
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

خسارت آتش به هشت هزار متر مربع از عرصه‌های ملی گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: آتش‌سوزی‌های هفته گذشته به هشت هزار متر مربع از عرصه‌های ملی استان شامل جنگل طبیعی، دست کاشت و مراتع خسارت زد.

عیسی گلبینی‌مفرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عامل انسانی را مهمترین دلیل وقوع آتش‌سوزی عرصه‌های ملی گلستان برشمرد و از مردم خواست هنگام حضور در طبیعت در مرحله نخست از روشن‌کردن آتش پرهیز کنند و در صورت تاکید بر روشن کردن، اولویت خود را مناطقی قرار دهند که از قبل پاکوب شده و اطراف آن درخت و پوشش گیاهی نباشد.

وی به طبیعت‌گردان توصیه کرد هنگام پایان اقامت در جنگل‌ها و مراتع با ریختن آب، از خاموش بودن آتش‌ مطمئن شوند تا با کوچکترین بادی، جرقه‌ها پنهان زیر خاکستر دوباره شعله نگیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در یک هفته اخیر ۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان رخ داد که چهار مورد آن مربوط به جنگل‌های طبیعی، پنج فقره جنگل دست کاشت و یک فقره مرتع بود.

گلبینی افزود: این آتش سوزی‌ها که بخشی از آن نتیجه شعله گرفتن آتش‌های افروخته عمدی یا غیرعمدی در مزارع کشاورزی است در گالیکش، آزادشهر، رامیان، گرگان، کردکوی و مراوه‌تپه رخ داد.

وی با اشاره به کاهش وقوع آتش سوزی‌ها در ۲ سال اخیر، گفت: وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل در عدد و سطح به ترتیب ۴۸ و ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود

عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان گلستان ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی زمین های کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

زمین‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha