اقدامات ناتمام وزارت علوم؛ آمایش آموزش عالی و تبدیل علم به فناوری

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح اقداماتی که در این وزارتخانه نیمه‌کاره مانده است، گفت: آمایش آموزش عالی، توسعه فناوری و تسهیل تبدیل علم به فناوری از جمله اقدامات نیمه‌کاره این وزارتخانه در دولت سیزدهم است.

محمدعلی زلفی‌گل، دانش‌آموخته رشته شیمی آلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دبیر پیشین انجمن شیمی، دانشمند برگزیده این حوزه، در سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه ‏فردوسی با ارائه مقاله علمی استخراج شده از پایان نامه کارشناسی ارشد خود رتبه اول را در بخش علوم پایه ‏کسب کرد‎.‎ او از سال ۸۴ حائز رتبه استادی و از سوی انجمن شیمی ایران بوده و به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی ‏آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد‎.‎


زلفی‌گل بعد از معرفی توسط شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به تاریخ دوم شهریور ۱۴۰۰ در تشریح برنامه‌های خود گفت: مقررات فعلی حوزه فناوری کارآمد نیست و با حمایت نمایندگان تلاش می کنیم در برنامه توسعه هفتم خلأهای قانونی اصلاح، قوانین لازم الحاق و حمایت ویژه از فناوری مقدور شود.

زلفی‌گل طی مدت ۳۳ ماهی که ساکن اتاق وزیر در طبقه شانزدهم ساختمان وزارت علوم بلوار خوردین شهرک غرب بود برای توسعه و مانع‌زدایی از بخش‌های مختلف علوم، تحقیقات و فناوری تلاش‌ کرد.

این وزارتخانه کار خود را در دولت سیزدهم در حالی آغاز کرد که دانشگاه‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، ۲ سال آموزش مجازی را پشت سر گذاشته بودند و با وجود کاهش هزینه‌ها با تنگناهای بودجه‌ای زیادی روبرو بودند. از دیگر سو فعالیت‌های فرهنگی تقریبا فراموش شده بود و پژوهش و تحقیق در سایه همه‌گیری کرونا همچنین کاهش بودجه‌ها با دشواری‌ها، جسته و گریخته ادامه داشت. اقدام اول بازگشایی همزمان همه دانشگاه‌ها با وجود سختی‌های زیاد بود. افزودن معاونت فناوری و نوآوری به چارت سازمانی این وزارتخانه درگام بعدی، بازتعریف پایه‌های تشویقی اعضای هیات‌علمی، تعریف بورس‌های مختلف برای جذب بهتر دانشجویان مستعد مانند بورس صنعت و بورس دانش، تدوین آیین‌نامه جامع پژوهانه اساتید و دستورالعمل تالیف کتاب‌های درسی، اختصاص ۵ درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و ۱۵ درصد برای امر پژوهش بخشی از این اقدامات است.

همچنین تعریف نشان سرو برای افزایش بهره وری مرکز نظارت و ارزیابی که در زمینه بهره وری آموزش عالی نظام ارتقای بهره وری، راه‌اندازی سامانه‌ها نان، جان و دانا که ارتباط فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک هخای علم و فناوری با دستگاه‌های اجرایی تسهیل می‌کنند، احیای استاد راهنما برای دانشجویان کارشناسی و افزایش نمایه شدن نشریات علمی در پایگاه های نمایه سازی بین‌المللی هم از اقدامات ۳۳ ماه گذشته است.

اقدامات نیمه‌کاره وزارت علوم از زبان زلفی‌گل؛ آمایش آموزش عالی و تبدیل علم به فناروی

اقدامات نیمه‌تمام در آموزش عالی

محمدعلی زلفی‌گل حالا و در آستانه روی کار آمدن دولت چهاردهم در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، درباره اینکه کدام اقدامات در حوزه آموزش عالی دولت چهاردهم باید دنبال شود گفت: آرزوهایی برای وزارت علوم داشتیم و فکر نمی‌کردیم چنین اتفاقی رخ دهد و عمر دولت سیزدهم کوتاه باشد. در واقع ما به دنبال تحقق برنامه‌های عملیاتی در حوزه آموزش عالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بودیم.

زلفی گل به کارهای نیمه تمام در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و افزود: چند اقدام نیمه تمام داریم که باید انجام شود و یکی از این اقدامات آموزش مهارت محور است. همان شیوه‌های یادگیری جدیدی که به انتقال اطلاعات و دانش به ذهن افراد به منظور ایجاد خلاقیت و تفکر پویا و ذهن فعال منجر می شود و دیگری تقویت علوم انسانی و نیاز محور کردن تحقیقات به عنوان یکی از راهبردهای وزارت علوم است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به هدفمند کردن آموزش در پژوهش اشاره کرد و گفت: منظور از آموزش پژوهش محور یعنی در جاهایی از آموزش به دانشجو تکلیف پژوهشی بدهیم تا مفهوم بهتری داشته باشند و منظور از پژوهش آموزش محور این که از طریق پایان نامه ارشد و رساله دکترا شیوه پژوهش را به دانشجو بیاموزیم که در این زمینه‌ها اقداماتی انجام شد و در برخی جاها نیاز به استمرار دارد تا به بار بنشیند.

زلفی‌گل حمایت ویژه از امور فرهنگی که در قانون برنامه توسعه هفتم به آن پرداخته شده است، اشاره کرد و افزود: تحقق احکامی که در خصوص علم و فناوری در برنامه توسعه هفتم به آن اشاره شده از جمله اقداماتی است که انتظار می رود در دولت چهاردهم دنبال شود.

وی آمایش آموزش عالی و توسعه فناوری و تبدیل علوم به فنون را از جمله اقدامات نیمه کاره در دولت سیزدهم عنوان و اظهار امیدواری کرد که در دولت بعدی به سرانجام برسد.

وزیرعلوم یکی از موانع فراروی توسعه آموزش عالی را در مهارت محور کردن آموزش بیان کرد و گفت: در این زمینه ما به نگاه فرابخشی نیاز داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha