۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85524520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶
کد خبر: 85524520
سعید وحیدی
کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مردم خراسان شمالی در هشتم تیرماه با حضور در پای صندوق های رای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکت ۴۵ درصدی را ثبت کردند و این مردم ولایتمدار خالق اولین ها در این رویداد سیاسی شدند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۲۴ روز جمعه، هشتم تیرماه، در حالی زنگ پایان مهمترین رویداد سیاسی سال به صدا درآمد که برخی از شهروندان به خاطر عدم حضور در زمان مشخص ‎و با وجود تمدید چندباره ساعت اخذ رای موفق به رای دادن نشدند و خود را از تعیین سرنوشت سیاسی محروم کردند.

بخشی از مردم نیز در این انتخابات شرکت نکردند که همزمانی با فصل کار و برداشت محصولات در استانی که بیشتر آنها کشاورز هستند بی تاثیر نبوده است.

بر اساس اعلام نهایی ستاد انتخابات خراسان شمالی از مجموع ۹۲۷ شعبه در ۱۰ شهرستان تعداد ۳۲۰ هزار و ۴۰۷ رای اخذ و مشارکت حدود ۴۵ درصدی در این خطه رقم خورده است.

مشارکتی که در آن بانوان خراسان شمالی بیشتر از آقایان نسبت به سرنوشت سیاسی خود حساس بودند، افراد بالای ۸۵ سن نیز در آن خودی نشان دادند و فاصله رای ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات تنها ۲۵ رای بود.

کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

بانوان پیشتاز در مشارکت

برای انتخاب نهمین رییس جمهور کشور ۹۲۷ شعبه اخذ رای در سراسر خراسان شمالی برپا شد که از این تعداد ۶۱۳ شعبه ثابت و مابقی سیار است.

همچنین از ۹۲۷ شعبه اخذ رای استان، ۴۳۲ شعبه در مناطق شهری و ۴۹۵ شعبه در مناطق روستایی آرای مردم را اخذ خواهند کرد.

در این دوره از انتخابات ۷۱۲ و ۲۷۰ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۳۲۰ هزار و ۴۰۷ نفر در انتخابات شرکت کردند که بانوان با حضور ۵۲ درصدی چهار درصد بیشتر از آقایان در این رویداد سیاسی شرکت کردند.

کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

حضور پر رنگ افراد بالای ۸۵ سال

گرچه حضور پرشور جانبازان، مادران به همراه نوزاد و رای اولی ها در پای صندوق های رای هشتم تیرماه تصاویر ویژه و نابی از شعبه های انتخابات خراسان شمالی خلق کرد اما حضور پر رنگ سالخوردگان نیز جلوه ویژه ای به این دوره از انتخابات بخشیده بود.

براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان شمالی یکهزار و ۴۸۴ نفر از افراد شرکت کننده در این دوره انتخابات بالای ۸۵ سال سن داشتند که در این بین ۵۳ نفر از آنها نیز بالای ۹۵ سال بوده اند.

شرکت افراد سالخورده در انتخابات نشانگر حس مسوولیت ریش سفیدان در برابر سرنوشت جامعه است.

کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

اختلاف پزشکیان و جلیلی تنها ۲۵ رای

خراسان شمالی ۷۱۲ و ۲۷۰ نفر واجد شرایط رای داشت که نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب توانستند ۳۰۶ هزار و ۵۵۴ رای را اخذ کنند.

تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۱۵ هزار و ۶۹۷، تعداد آرای سعید جلیلی ۱۱۵ هزار و ۶۷۲ نفر، تعداد آرای محمدباقر قالیباف ۷۲ هزار و ۴۲۳ و تعداد آرای مصطفی پورمحمدی نیز ۲ هزار و ۷۶۲ نفر بوده است.

نکته جالب توجه رقابت تنگاتنگ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در این خطه از شمال شرق کشور بوده است که تنها ۲۵ رای با یکدیگر فاصله داشتند.

کم و کیف مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی

گرمه بیشترین مشارکت

میزان مشارکت مردم خراسان شمالی در انتخابات ۴۵ درصد است که شهرستان گرمه با ۶۳.۹۱ درصد بیشترین میزان مشارکت را داشته است.

شهرستان های بام و صفی آباد با ۵۹.۷۸ درصد، جاجرم با ۵۸.۱۹ درصد، بجنورد با ۴۷.۳۶ درصد، سملقان با ۴۲.۶۳ درصد، فاروج با ۴۱.۹۷ درصد، مانه با ۴۱.۹۲ درصد، شیروان با ۴۱.۳۵ درصد، اسفراین با ۴۰.۲۱ درصد و رازوجرگلان با ۳۷.۵۰ درصد به ترتیب بیشترین میزان مشارکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خراسان شمالی داشتند.

شهرستان واجدین شرایط میزان مشارکت
گرمه ۲۰ هزار و ۳۴۵ نفر ۶۳.۹۱ درصد
بام و صفی آباد ۱۴ هزار و ۷۰۹ نفر ۵۹.۷۸ درصد
جاجرم ۳۰ هزار و ۱۱۲ نفر ۵۸.۱۹ درصد
بجنورد ۲۵۳ هزار و ۶۲۷ نفر ۴۷.۳۶ درصد
سملقان ۶۰ هزار و ۹۵۷ نفر ۴۲.۶۳ درصد
فاروج ۴۳ هزار و ۲۶ نفر ۴۱.۹۷ درصد
مانه ۲۰ هزار و ۶۵ نفر ۴۱.۹۲ درصد
شیروان ۱۳۰ هزار و ۳۱۰ نفر ۴۱.۳۵ درصد
اسفراین ۹۰ هزار و ۲۵۳ نفر ۴۰.۲۱ درصد
رازوجرگلان ۴۸ هزار و ۸۶۵ نفر ۳۷.۵۰ درصد

با اعلام نتایج رسمی انتخابات روز شنبه- ۹ تیرماه- انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود.

در دور دوم، تنها ۲ نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، ۲ نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد از آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha