مدیرعامل آبفای البرز : تصفیه خانه تامین آب کشاورزی این استان آماده بهره برداری است

کرج - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز اعلام کرد:  تصفیه خانه پیشرفته پساب با اهتمام دولت سیزدهم برای تامین آب سالم بخش کشاورزی و صنعت استان آماده بهره برداری است.

به گزارش ایرنا،حمیدرضا نامداری عصر یکشنبه در همایش "مدیریت مصرف آب با رویکرد کاهش هدر رفت آب" که در سالن همایش پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد افزود: این تصفیه خانه یکی از طرح‌های مهم و نیمه کاره استان البرز بود که پس از ۱۶ سال از آغاز عملیات آن، اکنون قادر است سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب سالم را در اختیار بخش های کشاورزی و صنعت استان البرز قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان البرز گفت: تصفیه خانه پساب این استان با فناوری نوین احداث و تجهیز شده و آب استخراجی آن برابر با استانداردهای بین المللی است.

نامداری افزود: در آینده نزدیک آب تصفیه شده این پروژه بزرگ، جایگزین آب چاهها و شرب مصرفی در بخش های کشاورزی و صنعتی استان می شود و راه اندازی این تصفیه خانه نقش اساسی در کاهش برداشت آب از سفره های زیر زمینی دارد.

وی اضافه کرد: اکنون نیز با مشارکت شهرداری کلانشهر کرج طرح احداث تصفیه خانه های محلی برای تامین آب مورد نیاز فضاهای سبز آغاز شده است و به تازگی یک تصفیه خانه در حصار کرج بهره برداری شد و تلاش ها بر این است تا آبهای سطحی و فاضلابها پس از تصفیه به مصرف فضاهای سبز و باغها برسد تا بتوان از دوران تنش آبی عبور کرد.

کاهش ۲۰ درصدی هدر رفت آب در شهر جدید مهستان

مدیرعامل آبفای البرز : تصفیه خانه تامین آب کشاورزی این استان آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز از اجرای طرح های فنی و مهندسی کاهش هدر رفت آب به میزان ٢٠ درصد در شهر جدید مهستان این استان خبر داد.

نامداری افزود: طی یک سال گذشته اقدامات موثر فنی و مهندسی برای توسعه و ارتقای زیرساخت های آب و فاضلاب با هدف تولید و توزیع عادلانه و کاهش هدر رفت آب در سطح استان انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون با نصب ٨٦ دستگاه شیر فشار شکن و تنظیم متناسب فشار شبکه توزیع، شاهد کاهش حدود ٤٣ درصدی حوادث آبرسانی استان نسبت به سال گذشته هستیم.

وضعیت منابع آب زیر زمینی البرز بحرانی است

مدیرعامل آبفای البرز : تصفیه خانه تامین آب کشاورزی این استان آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز نیز در این همایش با بیان این که میزان مصرف آب در این استان سه برابر استاندارد بین المللی است گفت : اکنون وضعیت منابع آب زیر زمینی استان به سبب برداشت بی رویه در بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی بحرانی است.

داوود نجفیان افزود: این امر سبب شده تا دشت های استان البرز دچار فرونشست زمین شود و در برخی نقاط استان میزان فرونشست زمین حدود ۹۰ سانتی متر ثبت شده است از این رو برای مهار این وضعیت طرح سازگاری با کم آبی با مشارکت دستگاههای اجرایی از سه سال پیش در این استان آغاز شده است.

وی ادامه داد : ۲ طرح تغذیه مصنوعی دشت ها به ظرفیت ذخیره سازی حدود ۱۰۲ میلیون متر مکعب آب طی ۲ سال گذشته در البرز تکمیل و افتتاح شده ضمن آن که هوشمند سازی شمارشگرهای آب کشاورزی و تعیین سهمیه برای کشاورزان و صنعتگران، جایگزینی آب شرب در کشاورزی و صنعت با پساب تصفیه شده سالم و ترویج الگوی کشت به عنوان برنامه های مهم و کلیدی به اجرا درآمده است.

مدیرعامل آبفای البرز : تصفیه خانه تامین آب کشاورزی این استان آماده بهره برداری است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: برای برون رفت از تنش آبی، صرفه جویی در مصرف آب و به کارگیری فناوری نوین برای آبیاری کشاورزی ضروری است.

نجفیان افزود:هم اکنون آبهای سطحی استان البرز در سه استان البرز، تهران و قزوین به مصرف می رسد که فشار زیادی در این بخش بر منابع آبی البرز وارد می شود.

وی حجم آبهای سطحی و زیر زمینی البرز را حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: بخش عمده این آبها در طول سال به مصرف می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha