کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید/همنشینی موسیقی و میراث کهن + فیلم و عکس

شیراز - ایرنا - علیرضا قربانی برای نخستین بار یک دوره کنسرت را از شنبه نهم تیرماه در تخت جمشید به روی صحنه برد که تا پنجشنبه چهاردهم تیرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بلیت کنسرت‌های علیرضا قربانی در تخت جمشید در همان ساعت‌های اولیه در سایت رسمی فروش به پایان رسید و حتی فروش این بلیت‌ها به سایت دیوار و شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شد که معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به مردم هشدار داد که اقدام به خرید بلیت از مسیری غیر از سامانه اصلی پیش بینی شده نکنند، چرا که به دلیل امکان تخلف و تقلب در فروش بلیت های ارائه شده در سامانه های متفرقه، تنها بلیت های صادر شده از سامانه رسمی مورد قبول است.

در ابتدا بحث‌هایی مبنی بر آسیب احتمالی ارتعاشات صوت به این میراث جهانی ایران در پی برگزاری ۶ شب کنسرت مطرح شد، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه کنسرت در تختگاه برگزار نمی‌شود و همه ملاحظات کارشناسی نیز به صورت علمی انجام شده، در این باره به دوستداران میراث کهن ایرانی اطمینان داد و گفت: حتی اگر در میانه کنسرت‌ها نیز مشخص شود که بنا آسیبی می‌بیند، در لحظه کنسرت را متوقف می‌کنیم.

در نهایت، این کنسرت در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح تختگاه در نظر گرفته شد و اسپیکرها نیز به سمت جنگل و فضای باز انتقال یافت و کنسرت آغاز شد.

دوشنبه شب نیز علیرضا قربانی موفق شد جمعیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفری مخاطبانش را با خود همراه کند و این همراهی در همخوانی برخی از قطعه‌ها مانند «روزگار غریب» به اوج رسید 

پاسداری از تخت جمشید، دغدغه همه فرزندان ایران

علیرضا قربانی در این اجرا به مخاطبانش گفت: حضور شما را به گهواره‌ تمدن بشریت و این جای بسیار ارزشمند خوش‌آمد می‌گویم و بسیار خوشحالیم که اینجا در خدمت شما هستیم و می‌توانیم برنامه موسیقی اجرا کنیم.

قربانی ادامه داد: یادمان باشد اینجا (تخت جمشید) جایی است که دومین اثر ثبت‌شده تاریخی، بسیار کهن و ارزشمند در میراث جهانی یونسکو است و به‌ عنوان یکی از ارزشمندترین ابنیه تاریخی در دنیا به‌حساب می‌آید.

عکس | گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید

او افزود: وظیفه و دغدغه همه ما فرزندان این سرزمین است که به فکر حفاظت و پاسداری از تخت جمشید و ایمنی آن باشیم.

قربانی گفت: اجرا هیچ نزدیکی با سایت و بنا ندارد و تمام سیستم صوتی و پخش صدا پشت به این ابنیه تاریخی قرار گرفته است. از ابتدا که تصمیم گرفتیم این برنامه را اجرا کنیم با بسیاری از کارشناسان خبره میراث فرهنگی و کسانی که در این حوزه مستقل فعالیت می‌کنند مشورت کردیم تا با هماهنگی‌های لازم، حتی سرسوزنی اثر منفی روی این یادگار دیرینه که از نیاکان ما ارث رسیده است، نگذاریم.

به رخ کشیدن فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله

او اظهار کرد: به همت بسیاری از بزرگان و عزیزان و کسانی که قلب و دلشان برای فرهنگ و هنر این سرزمین می‌تپد، توانستیم در این اجرا در بین شما باشیم.

این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: به نظر می‌رسد، اگر این حرکت ادامه‌دار باشد با نوع رفتار، کردار و عملکرد ما این احساس به وجود آیدکه دل و قلبمان برای اینجا می‌تپد و می‌توانیم فرهنگ و تمدن هفت‌هزارساله خود را به رخ جهانیان بکشیم. 

او ابراز امیدواری کرد: بتوانیم بعدها در نقاط مختلف کشور از مکان‌های تاریخی مختلف دیگر با نظر کارشناسان و حفظ مسائل ایمنی چنین برنامه‌هایی را برپا کنیم.

علیرضا قربانی تا پنج‌شنبه شب در تخت جمشید کنسرت دارد و البته شنیده می‌شود امکان افزایش نوبت‌های اجرا نیز وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha