رونق فرهنگ و هنر فارس در پرتو عدالت فرهنگی،تمرکززدایی و تقویت زیر ساخت ها

شیراز – ایرنا – عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از فرهنگ و هنر از رویکردهای فرهنگی دولت سیزدهم بود که پیگیری شد و نمودهایی از آن را در تقویت زیرساخت‌های این عرصه و برپایی رویدادهایی موثر در فارس هم می‌توان دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت شهید رئیسی از همان ابتدا تحقق عدالت فرهنگی را مهمترین هدف و رویکرد خود در تصمیم‌گیری‌ها قرار داد و در این مسیر دسترسی به امکانات و تمرکز زدایی از برپایی رویدادها و فعالیت‌های هنری را در دستور کار قرار داد؛ مصوبه‌های ایجاد زیرساخت‌های هنری در شهرستان‌های کوچک، بازگرداندن جشنواره‌های هنری منطقه‌ای و تقویت و احیای مراکز فرهنگی استان‌ها نمونه‌هایی از پیگیری این رویکرد است.

این نمونه‌ها در استان فارس نیز کم نیستند و می‌توان از ایجاد ده‌ها کتابخانه شهری و روستایی تا پلاتوهای دولتی و سالن‌های سینما را نام برد، و البته مصوبه‌ای مهم که اگر چه نخستین بار در سفر استانی به فارس مطرح شد، اما پای هنر هفتم را به بسیاری از شهرستان‌های کشور باز می‌کند.

نخستین هنرستان‌ هنرهای زیبا، هدیه دولت سیزدهم به دختران فارس

نبود هنرستان هنرهای زیبا دخترانه در شیراز، کمبودی بود که برای شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب و هنر کشور بیش از هر جای دیگر به چشم می‌آمد و به مطالبه دیرینه دختران این استان تبدیل شده بود.

مهر ماه ۱۴۰۲ بود که بالاخره پس از سال‌ها، ۲ هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در فارس آغاز به کار کرد؛ یکی در شیراز و یکی در لارستان هنرآموز پذیرفت و جلوه‌ای از دسترسی به امکانات هنری را برای فارس نشان داد. این در حالی است که فارس پیش از این تنها یک هنرستان هنرهای زیبا ویژه پسران در مرکز استان داشت.
راه‌اندازی ۲ هنرستان هنرهای زیبای دخترانه در فارس از اقدامات اساسی دولت سیزدهم در عرصه هنر است که در آینده هنر فارس و تربیت نیروی متخصص در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و هنر فارس به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به ظرفیت بالای هنری فارس، سالها بود که تقاضای بسیاری برای راه اندازی هنرستان هنرهای زیبای دخترانه در این استان وجود داشت اما متاسفانه محقق نشده بود.

سید رسول موسوی نژادیان بیان کرد: راه‌اندازی ۲ هنرستان هنرهای زیبای دخترانه در فارس از اقدامات اساسی دولت سیزدهم در عرصه هنر است که در آینده هنر فارس و تربیت نیروی متخصص در این زمینه بسیار تاثیر گذار است.

دختران هنر آموز در سه رشته نمایش، موسیقی و گرافیک در هنرستان هنرهای زیبای فارس مشغول به تحصیل شدند و این احتمال وجود دارد که رشته‌ها و میزان پذیرش در سال و سال‌های آتی افزایش یابد.

رونق فرهنگ و هنر فارس در پرتو عدالت فرهنگی،تمرکززدایی و تقویت زیر ساخت ها

مصوبه سفر استانی شهید رییسی به فارس؛ به کام شهرستان‌های پرجمعیت کشور

در سفر دوم رئیس جمهور شهید به فارس بود که مصوب شد در همه شهرستان‌های دارای جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر سالن سینما راه‌اندازی شوددر سفر دوم رئیس جمهور شهید به فارس مصوب شد در همه شهرستان‌های دارای جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر سالن سینما راه‌اندازی شود؛ این تصمیم که در مسیر تحقق عدالت فرهنگی مصوب شد به تقویت سینما و افزایش فروش گیشه و کمک به رونق هنر هفتم در کشور بسیار موثر خواهد بود.

آنطور که موسوی نژادیان گفت: این مصوبه شامل سه شهرستان فارس نیز شد و ساخت سه پردیس سینمایی با حمایت دولتی در این شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

رشد چشمگیر تقویت زیرساخت‌های سینمایی فارس

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: چنانکه در سراسر کشور نیز شاهد هستیم، ساخت و تجهیز سالن‌های سینمایی در فارس نیز رشد چشمگیری داشته است، ۲۰ سالن سینما در این استان آماده افتتاح است.

وی گفت:در یکسال گذشته پردیس‌های سینمایی زرقان و فسا بهره‌برداری و سالن‌های خرمبید، کوهچنار و بوانات نیز به امکانات سینمایی تجهیز شد تا امکان اکران فیلم در این شهرستان‌ها هم فراهم شود.

او اضافه کرد که دیگر نهادها و دستگاه‌ها نیز در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کرده‌اند و پردیس استاد تارخ شیراز که از سوی شهرداری ساخته شده، به زودی بهره‌برداری می‌شود.

رونق فرهنگ و هنر فارس در پرتو عدالت فرهنگی،تمرکززدایی و تقویت زیر ساخت ها

بازگشت تئاتر منطقه‌ای به استان‌ها پس از ۹ سال

برپایی جشنواره تئاتر منطقه‌ای پس از جشنواره فجر، اتفاقی بود که پس از ۹ سال توقف، سال ۱۴۰۱ با همت دستگاه فرهنگی و هنری دولت سیزدهم از سر گرفته شد؛ چنانکه هنرمندان حاضر در جشنواره‌های منطقه‌ای در استانهای مختلف کشور به خبرنگاران ایرنا گفتند، برپایی این رویداد فایده‌های بسیاری از جمله رونق و نشاط آفرینی در تئاتر، تبادل تجربه‌ها، افزایش انگیزه در هنرمندان و ایجاد مسیر رشد را برای هنرمندان فعال استانها و حتی شهرستان‌ها را فراهم کرد.

فارس نیز ۲ سال متوالی میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر بود و به گفته معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این استان با حضور تئاتریست‌های مطرح در جشنواره منطقه‌ای و ایجاد فضای رقابتی در این عرصه هنری، در رده نخست کشور قرار گرفت.

او گفت: ایجاد این فضای پویا در هنر تئاتر، سبب شد تا امسال شاهد رشد چندبرابری در تولیدات و اجراهای عمومی تئاتر در سراسر فارس باشیم، طوری که ظرفیت تماشاخانه‌های فارس در سه ماه نخست سال تکمیل بود و هنوز هم روزهای پررونق و پویایی دارد.

موسویان نژاد ادامه داد: پیش از این پلاتوهای فارس وضعیت نامناسبی داشتند که در دولت سیزدهم در ۲ مرحله بازسازی و ساماندهی شدند؛ تماشاخانه‌های دولتی استاد هودی و لایق بازسازی شدند و ساخت ۲ تماشاخانه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که مقدمات آن فراهم شده است.

هنرهای تجسمی فارس؛ بهره‌برداری از مدرنترین نگارخانه جنوب کشور

هنرهای تجسمی نیز طی سه سال فعالیت فرهنگی و هنری دولت سیزدهم، سال‌های پررونقی را گذراند و برپایی استانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، موجی از نشاط هنری را میان تجسمی‌کاران فارس برانگیخت.

علاوه بر این سال ۱۴۰۲، هنرمندان فارس موفق به دریافت ۲ طوبای زرین تجسم هنر و مستندهای هنری تجسمی شدند.

اما دستاورد هنری شهید جمهور برای هنرهای تجسمی فارس، تقویت زیرساخت‌های لازم نیز بود؛ چنانکه مدرنترین نگارخانه جنوب کشور در تالار حافظ شیراز به بهره‌برداری رسید. میراث هنری شهید جمهور برای هنرهای تجسمی فارس، تقویت زیرساخت‌های لازم نیز بود؛ چنانکه مدرنترین نگارخانه جنوب کشور در تالار حافظ شیراز به بهره‌برداری رسید.

رونق فرهنگ و هنر فارس در پرتو عدالت فرهنگی،تمرکززدایی و تقویت زیر ساخت ها

جریان موسیقی در فارس؛ از راه‌اندازی ارکستر سمفونیک تا برپایی کنسزت در تخت جمشید

فارس در فعالیت سه ساله دولت فارس روزهای پررونقی را گذراند چنانکه تنها در یک سال پایانی این دولت بیش از ۲۶۰ اجرای صحنه‌ای موسیقی در فارس برپا شده است و قابی متنوع از انواع مختلف از جمله موسیقی اقوام و فولکلور تا پاپ و کلاسیک و ارکستر سمفوونیک را به مخاطبان ارائه کرد.

یکی از اتفاقات مهم موسیقی استان طی سه سال گذشته راه‌اندازی ارکستر سمفونیک فارس با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به گفته معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اجراهای خوبی هم داشته و خوب هم دیده شده است.

موسوی نژادیان ادامه داد: این ارکستر سمفونیک طی ۲ سال گذشته اجراهای شاخصی با محوریت اشعار سعدی، حافظ، نظامی و فردوسی داشته و به خوبی مورد استقبال مخاطبان این گونه موسیقی قرار گرفته است.

او این خبر را هم داد که ارکستر سمفونیک فارس اکنون در حال تولید آثاری با محتوای عاشورایی است که پنجم مرداد ماه در سوگواره آواها و نواهای عاشورایی فارس ارائه می‌کند.

برای نخستین بار علیرضا قربانی در تختگاه تخت جمشید جهانی برای روی صحنه رفت و ۶ شب متوالی اجرا داشت؛ اجراهایی که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، بلیت‌های آن در همان ساعت نخست فروش فروخته شد و مردم از استان‌های مجاور و حتی دور از فارس برای تماشای این کنسرت خاطره‌انگیز راهی مرودشت شدند.

به نظر می‌رسد برپایی کنسرت در جوار سایت‌های شاخص گردشگری با پایه‌ای که دولت سیزدهم بنا نهاد، تبدیل به یک رویه خواهد شد، چرا که محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس به تازگی اعلام کرد که برپایی کنسرت پس از ماه‌های محرم و صفر در پاسارگاد و تخت جمشید ادامه خواهد داشت.

رشد در تخصیص اعتبارات فرهنگی و هنری به شهرستان‌های فارس

به عقیده معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، از مهمترین اتفاقات سه سال اخیر، که روبه رشد و بسیار هم موثر بوده، توجه به شهرستان‌ها در تخصیص اعتبارات آموزشی و برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری بوده است.

او گفت: در این زمینه، دولت سیزدهم بسیار متفاوت از گذشته عمل کرد و همه شهرستان‌های فارس نیز از این رشد در تخصیص اعتبارات هنری و فرهنگی برخوردار شدند.

تالار مرکزی شیراز؛ پیشرفتی که هنوز کافی نیست

تکمیل و بهره‌برداری از تالار مرکزی شیراز، از مهمترین مطالبه‌ها و نیازهای اهالی فرهنگ و هنرمندان پایتخت فرهنگ و ادب کشور است که با همه پیشرفتی که در دولت سیزدهم داشته اما هنوز تا تکمیل و بهره‌برداری فاصله بسیاری دارد.

تالار مرکزی شیراز سال ۱۳۹۰ در مساحت ۱۸هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر کلنگ‌زنی شد و تا پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، راکد مانده بود.

به گفته معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این پروژه که بسیار کند پیش رفته بود در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و رشد خوبی نیز داشت تا جایی که اکنون بیش از نیمی از کار انجام شده است.

در این مجموعه فرهنگی و هنری، سالن همایش ۲ هزار نفری با زیربنای چهار هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

موسوی‌نژادیان گفت: بازسازی و نوسازی تالار حافظ شیراز نیز که سال‌ها برزمین مانده بود، در دولت سیزدهم پیگیری شد و ادامه دارد.

رونق فرهنگ و هنر فارس در پرتو عدالت فرهنگی،تمرکززدایی و تقویت زیر ساخت ها

بهبود دسترسی فارسی‌ها به کتابخانه‌های عمومی در دولت مردمی شهید رییسی

کتابخانه‌های عمومی مراکزی فرهنگی و فرهنگساز هستند که دسترسی به آنها برای عموم مردم، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور به شمار می‌رود.

در رویکرد عدالت فرهنگی دولت سیزدهم این مهم نیز به خوبی دیده شد؛ چنانکه به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، در سه سال اخیر ۲۸ کتابخانه عمومی، مشارکتی و سالن مطالعه ساخته، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری شد.

در رویکرد عدالت فرهنگی دولت سیزدهم این مهم نیز به خوبی دیده شد؛ چنانکه به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، در سه سال اخیر ۲۸ کتابخانه عمومی، مشارکتی و سالن مطالعه ساخته، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری شد.

محمد حسین فیروزی به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت، فارس از نظر برخورداری از تعداد کتابخانه‌های عمومی رشد بیش از ۱۰.۶ درصدی را تجربه کرده و با ایجاد این زیرساخت‌ها، اعضای کتابخانه‌ها و مخاطبان آن رشد بیشتر از سه برابری داشته است.

به گفته او اکنون کتابخانه‌های عمومی فارس بیش از ۱۶۰ هزار عضو فعال دارد و در دسترسی به منابع کتابخانه‌ای نیز رشد ۱۲.۶ درصدی و در امانت ماهیانه کتاب نیز افزایش بیش از چهار برابری داشته است.

اما نقطه درخشان در خدمات رسانی فرهنگی دولت سیزدهم به مردم فارس، بهبود زیرساخت‌های کتابخانه‌ای روستایی و سیار است؛ چنانکه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: تعداد کتابخانه‌های روستایی و سیار فارس با رشد ۲۰ درصدی از ۴۶ به ۵۵ باب افزایش یافته است.

او اضافه کرد: طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم و ساماندهی سالن‌های مطالعه، شمار سالن‌های مطالعه دارای مجوز فارس نیز از ۲ به ۲۰ باب افزایش یافته است.

۲۱ پروژه کتابخانه‌ای فارس آماده بهره‌برداری

به گفته فیروزی ۲۱ پروژه کتابخانه‌ای فارس در مرحله تجهیز و بهره‌برداری قرار دارند که هشت مورد آن در حال تجهیز است و تا یک ماه آینده بهره‌برداری می‌شود؛ از این شمار ۶ کتابخانه در شهرستان شیراز و ۲ کتابخانه در شهرستان‌های داراب و فیروزآباد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بهره برداری از کتابخانه بازسازی شده شهید دستغیب از پروژه‌های شاخص کتابخانه‌ای مرکز فارس بود؛ این کتابخانه که لقب قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس و حتی جنوب کشور را نیز دارد، پیش از آغاز به کار دولت تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و مورد استقبال کم‌نظیر مردم کتاب دوست شیراز قرار گرفت.

بازطراحی کتابخانه‌های عمومی، رویه کارآمد دولت سیزدهم

باز طراحی کتابخانه های عمومی قدیمی به منظور ایجاد بستری برای ارائه خدمان نوین کتابخانه‌ای رویه‌ای بود که دولت سیزدهم در پیش گرفت.

امروز دیگر کتابخانه‌های عمومی تنها محلی برای امانت و مطالعه کتاب نیست، بلکه مرکزی فرهنگی است که با ارائه خدمات متعدد فرهنگی از جمله آموزش و عرضه کسب و کارهای کوچک و نشست‌های مختلف آموزشی و فرهنگی، به پایگاهی اجتماعی بدل شده است.

به اعتقاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، باز طراحی کتابخانه‌های عمومی برای خدمت رسانی نوین به عموم مردم از نیازهای اساسی است که در این دولت آغاز شد.

آغاز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، نیازمند تداوم همت دولتی

ساخت کتابخانه مرکزی در شیراز نیز از آن دست مطالبه‌های دیرینه‌ای بود که در شهری چون شیراز بسیار به چشم می‌آمد و سال‌ها بر زمین مانده بود.

ساخت این کتابخانه در جنوب میدان ولیعصر در سفر رئیس جمهور شهید به فارس مصوب شد و مقدمات آن کلید خورد.

اکنون به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، نقشه آن تهیه شده و مقدمات اولیه در استان فراهم شده است، برای ساخت به مجموعه راه و شهرسازی واگذار شده و قرار است خاک برداری انجام شود.

با توجه به اینکه، ساختت کتابخانه مرکزی شیراز مصوبه هیات دولت است، انتظار می‌رود دولت چهاردهم نیز در مسیر تحقق این مطالبه دیرنه و به حق مردم فارس همت کند.

با این حال به گفته فیروزی هنوز اعتبارات این پروژه ابلاغ نشده و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس به عنوان بهره‌بردار کتابخانه مرکزی، پیگیر این مساله است.

با توجه به اینکه، ساختت کتابخانه مرکزی شیراز مصوبه هیات دولت است، انتظار می‌رود دولت چهاردهم نیز در مسیر تحقق این مطالبه دیرنه و به حق مردم فارس همت کند.

فارس در زمان حاضر با برخورداری از ۲۶۸ کتابخانه عمومی فعال، بعد از پایتخت، از نظر برخورداری از این امکانات، دوم کشور است، با این حال هنوز ۲۰ شهر کوچک فارس از کتابخانه عمومی محرومند که نیازمند تداوم همت دولتی در ایجاد آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha