اعلام مسیر ساخت آزادراه حرم تا حرم در سمنان تا ایمن‌سازی حریم یوزپلنگ‌ها

سمنان - ایرنا - اعلام مسیر احداث آزاد راه حرم تا حرم از سمنان تا آهوان، برنامه‌ریزی برای برقراری پرواز به عتبات عالیات در اربعین، اقدام‌ها در زمینه ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ‌آسیایی، آخرین پیگیری‌ها در رفع مشکل تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در گرمسار و تامین آب برای توسعه شهر جدید ایوانکی، از جمله موارد مطرح شده در نشست خبری دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در سمنان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست خبری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سمنان روز سه شنبه به منظور تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل و مسکن با حضور مدیران کل مجموعه راه و شهرسازی استان سمنان(راه و شهرسازی استان سمنان، راه و شهرسازی شرق استان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون مدیر فرودگاه سمنان، مدیر فرودگاه شاهرود، معاون راه آهن شمالشرق، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید ایوانکی، هواشناسی استان، آزمایشگاه فنی مکانیک و خاک، روز سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان برگزار شد و برخی از مدیران حاضر در نشست گزارشی از عملکرد حوزه کاری خود ارایه دادند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

مسیرهای پیشنهادی در تکمیل آزادراه حرم تا حرم

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان گفت: مسیر احداث آزاد راه حرم تا حرم از گرمسار تا لاسجرد نهایی شد و تعریض بزرگراه از سمنان تا آهوان برای ادامه مسیر این آزاد راه پیشنهاد شده است.

سیدمحمد حسینی طباطبایی در نشست مشترک دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با اصحاب رسانه افزود: برای ساخت ادامه آزادراه حرم تا حرم از لاسجرد به سمت شرق اعتباراتی تخصیص نیافته و قرارداد بسته نشده و مطالعاتی نیز انجام نشده است، ولی مبنا بر چهاربانده شدن بزرگراه فعلی برای ادامه مسیر آزادراه حرم تا حرم است.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم از طرف مشهد نیز تا نیشابور در حال ساخت است.

وی با اشاره به نامطلوب بودن خاک منطقه جنوب سمنان، ادامه داد: به همین دلیل، احداث جاده نظامی سمنان تا معلمان مجوز ندارد و باید برای اجرای طرح راهسازی در گام نخست مجوز ماده ۲۳ اخذ شود تا در ردیف بودجه قرار بگیرد.

به گفته وی، تکمیل طرح راهسازی سمنان - فیروزکوه و دامغان - معلمان در اولویت اجرای طرح‌هاست و طبق گزارش‌ها ساخت راه اصلی در سمنان در دولت سیزدهم افزایش ۸۴۰ درصدی داشت.

ساخت ۲۱ هزار خانه در قالب نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان با بیان اینکه ساخت ۲۱ هزار خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در دست اجراست، گفت: بیش از ۴۰ هزار و ۷۰۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در سمنان بودند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان سهمیه ساخت ۶۰ هزار واحدی از نهضت ملی مسکن طی چهارسال دارد که ۳۰ هزار واحد در شهر جدید ایوانکی و ۳۰ هزار واحد توسط راه و شهرسازی در ۲۰ شهر استان سمنان هدف‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: ساخت ۲ مدرسه و یک مسجد در سایت‌های اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان درنظر گرفته شده و مدنظر است.

حسینی طباطبایی افزود: احداث جاده دامغان معلمان به طول ۱۰۵ کیلومتر برنامه‌ریزی شد که اکنون ۱۱ کیلومتر اجرای طرح در مرحله پایانی قرار دارد و تا شهریور امسال افتتاح می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان با اشاره به مساله نبود زمین برای اجرای طرح های ملی مسکن در گرمسار گفت: بیشتر زمین‌ها در گرمسار جزو مستثنیات و شخصی است و توافق‌هایی برای تامین زمین انجام شد و در مسیر طی مراحل قانونی است و به زودی مشکلات در زمینه واگذاری زمین رفع می‌شود.

اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، گرمسار، آرادان، دامغان را زیر پوشش دارد.

افزایش ۵۲ درصدی ساخت راه روستایی در شاهرود و میامی

مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان گفت: ۷۳۵ قطعه زمین ۲۰۰ متری در طرح جوانی جمعیت به واجدان شرایط واگذار شد و همچنین شاهرود و میامی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است.

امیر عمیدی در این نشست افزود: ساخت راه‌های روستایی در مناطق تحت پوشش اداره‌کل راه و شهرسازی شرق سمنان در دولت سیزدهم افزایش ۵۲ و هفت دهم درصدی داشت. در راستای رفع موانع تولید، یکهزار و ۳۰۰ پرونده در اداره‌کل راه و شهرسازی شرق سمنان بررسی و ۸۲ طرح سرمایه‌گذاری تصویب و ابلاغ شد.

تکمیل طرح تامین روشنایی در محدوده قلمرو یوزپلنگ تا ۲ ماه آینده

مدیرکل راه و شهرسازی شرق سمنان با بیان اینکه تعهد راه و شهرسازی تامین روشنایی ۱۰ کیلومتر از قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده عباس آباد - میاندشت میامی است، افزود: از این میزان ۶ کیلومتر طرح اجرایی شد و تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی اظهار کرد: ۶ دوربین کنترل سرعت در قلمرو یوزپلنگ آسیایی در محدوده عباس آباد- میاندشت میامی نصب شد و الزام محدودیت سرعت تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده ۴۵ کیلومتری رفت و برگشت این منطقه در حال اجراست.

به گفته وی، برای حصارکشی راهداری ۵۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شد که اکنون در انتظار ارسال و ارایه طرح مدنظر حفاظت محیط زیست استان برای اجرای حصارکشی هستیم و بعد از ارایه طرح، پیمانکار انتخاب و اجرای طرح آغاز می‌شود و البته مقرر شد نگهداری پس از اجرای طرح با حفاظت محیط زیست باشد.

به گزارش ایرنا، اداره کل راه و شهرسازی شرق سمنان محورهای شهرستان‌های شاهرود و میامی را زیر پوشش دارد.

اعلام مسیر ساخت آزادراه حرم تا حرم تا ایمن‌سازی حریم یوزپلنگ‌ها

رفع نقص ۲۲ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های سمنان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سمنان گفت: از ۳۲ نقطه حادثه‌خیز مصوب سال ۱۴۰۱ در این استان ۲۲ نقطه اصلاح و رفع نقص شد و دولت سیزدهم در زمینه ایمن‌سازی راه‌های شریانی به طول ۴۴۰ کیلومتر افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است.

احسان منصورکیایی در این نشست افزود: واژگونی عامل اصلی حوادث رانندگی در محورهای مواصلاتی سمنان است که احداث مجتمع رفاهی و توقف و افزایش ماندگاری مسافر نقشی مهم در کاهش حوادث دارد.

وی ادامه داد: پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم ۶۳ موافقت اصولی احداث مجتمع بین راهی شد و در دولت سیزدهم به ۱۲۴ موافقت اصولی افزایش یافت که نشان از افزایش ۹۷ درصدی در دولت سیزدهم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سمنان گفت: از لحاظ افزایش مجوز حمل بار این استان با احیای واحدهای راکد و افزایش تولید رتبه دوم کشور را در ۳۰ ماه گذشته از آن خود کرده است.

توسعه شهر جدید ایوانکی منوط به تامین آب است

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید ایوانکی نیز در این نشست گفت: توسعه شهر ایوانکی منوط به تامین آب است و اکنون مجوز حفر چاه اخذ و قرارداد امضا و مقرر شد آب و فاضلاب پیمانکار انتخاب کند تا با اجرای این طرح تامین آب محقق شود.

ابراهیم مبارک‌قدم افزود: چهار هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن با پیشیرفت فیزیکی قابل توجه در دست ساخت است.

ایوانکی با نام تاریخی ایوانِ کِی بخشی از شهرستان گرمسار و غربی‌ترین بخش استان سمنان مجاور به استان تهران محسوب می‌شود. این بخش با سه شهرک صنعتی فعال ایوانکی، جنت‌آباد و پایتخت، باعث سکونت جمعیتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزارنفر در این منطقه شده و مستعد سرریز جمعیت جویای اشتغال از پایتخت کشور است.

استان سمنان سهمیه ساخت ۶۰ هزار واحدی از نهضت ملی مسکن طی چهارسال دارد که ۳۰ هزار واحد در شهر جدید ایوانکی و ۳۰ هزار واحد توسط راه و شهرسازی در ۲۰ شهر استان سمنان هدف‌گذاری شده است.

ایوانکی در ۵۵ کیلومتری شرق تهران قرار دارد و شهر جدید ایوانکی در فاصله یک کیلومتری اتوبان تهران- مشهد در شمال شرقی بافت قدیم شهر واقع است.

برنامه‌ریزی برقراری پرواز به عتبات عالیات از فرودگاه سمنان و شاهرود

معاون فرودگاه سمنان نیز در این نشست گفت: پیگیری برقراری پرواز از فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان در اربعین ۱۴۰۳ در دستور کار است.

مدیرعامل فرودگاه شاهرود نیز در این نشست گفت: برقراری پرواز به مقصد تهران، کیش و عتبات عالیات از فرودگاه شاهرود در دست پیگیری است.

ولی قنبری اضافه کرد: وحدت و همدلی بیش از پیش لازمه برقرای پرواز از فرودگاه‌های سمنان و شاهرود است و در این میان فرهنگسازی استفاده از هواپیما برای مسافرت‌ها در بین مردم باید مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: تامین هواپیماهای دارای ظرفیت کم بین ۴۵ تا ۱۰۰ نفره و تامین ایرتاکسی در رونق فرودگاه‌های سمنان و شاهرود موثر است. همراهی بخش خصوصی در تهیه هواپیماهای دارای ظرفیت بین ۴۵ تا ۱۰۰ نفره می‌تواند در رونق فرودگاه‌های استان سمنان موثر باشد.

صدور ۳۷ هشدار هواشناسی سمنان در بهار ۱۴۰۳

مدیرکل هواشناسی سمنان نیز در این نشست گفت: چهار طرح عمرانی شامل ایستگاه‌های هواشناسی خودکار به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی با اعتبار هشت میلیارد ریال سال گذشته افتتاح شد.

ایرج مصطفوی افزود: ۱۵۲ هشدار هواشناسی و کشاورزی سال ۱۴۰۲ و ۳۷ هشدار در سال ۱۴۰۳ برای آگاهی کشاورزان، مردم و مسوولان صادر شد.

همراهی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سمنان در اجرای طرح‌های عمرانی

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سمنان در این نشست گفت: این آزمایشگاه بیش از ۲۰ هزار مورد آزمایش در زمینه مقاومت مصالح در دولت سیزدهم انجام داده است.

عبدالحسین فریدی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سمنان هشت هزار آزمایش در زمینه سنجش کیفیت آب، خاک، گچ، سیمان و قیر و هفت هزار آزمایش در زمینه بررسی کیفیت خاک انجام داده است.

وی ادامه داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سمنان با شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله آب و فاضلاب و شهرداری‌ها قرار داد همکاری دارد و طرح آزادراه حرم تا حرم و ۵۵ هکتاری نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌هایی این آزمایشگاه در انجام آزمایش‌ها همراهی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha