هرمزگان در مسیر بومی‌سازی نرم‌تنان؛ تولید بچه‌ماهی «سوکلا» برای نخستین بار در کشور

بندرعباس - ایرنا - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: برای نخستین بار در کشور دستیابی به دانش فنی اهلی سازی، مولدسازی، تکثیر، پرورش لارو و تولید بچه ماهی سوکلا در هرمزگان توسط این پژوهشکده انجام شد.

محمد صدیق مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: دستیابی به این دانش فنی برای نخستین بار در ایران در ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرمتنان بندرلنگه، با بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، عملیات فنی مرتبط با زنجیره بسته دانش فنی از جمع آوری زنده، اهلی سازی، مولدسازی و تکثیر در شرایط اسارت تا پرورش لارو و تولید بچه ماهیان سوکلا توسط محققان این ایستگاه انجام شده است.

وی تاکید کرد: این دستاورد علمی بسیار ارزشمند و موفقیت بزرگ ملی "تولید بچه ماهیان سوکلا" پس از پنج سال تلاش مستمر و فشرده برای نخسین بار در کشور رخ داده است و گامی بسیار قابل ستایش در راستای رفع وابستگی صنعت شیلاتی پرورش ماهی در قفس از واردات بچه ماهی از خارج کشور است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، خاطرنشان کرد: رویداد دستیابی به دانش فنی تکثیر ماهی سوکلا یک اتفاق فرخنده ملی است و این فعالیت در راستای سلسله برنامه ها و فعالیت های ادامه داری است که منجر به خودکفایی کشور در تکثیر و تولید گونه های ماهی بومی کشور و رونق اقتصاد دریا محور و توسعه پایدار صنعت پرورش ماهی در قفس خواهد شد.

سوکلا ماهیان

مرتضوی افزود: یکی از ویژگی های رویداد علمی ایجاد شده، دستیابی به دانش فنی در همه حلقه های زنجیره بسته فنی از جمع آوری و اهلی سازی پیش مولدین وحشی سوکلا تا تولید بچه ماهی از ماهیان بالغ در شرایط اسارت است.

وی تاکید کرد: در قالب طرح کلان منعقد شده سه جانبه فی بین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور (پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان)، بخش خصوصی گروه صنعتی گرگیج و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی چهار سال آینده، تعداد ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی سوکلا با همکاری بخش خصوصی تولید گردد و بدین منظور زیرساخت های کارگاهی مرتبط می بایست ایجاد شود.

سوکلا در آب‌های جنوبی ایران در سراسر دریای عمان و بخش خاوری خلیج فارس تا بندر لنگه پراکنش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha