چهار هزار طرح تحقیقاتی در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در حال اجراست

یزد - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از انجام چهار هزار طرح تحقیقاتی با یکهزار و ۸۷۰ عضو هیات علمی در این سازمان خبر داد و گفت: این طرح ها متناسب به نیاز امروز در بخش کشاورزی اجرا می شوند.

به گزارش ایرنا "کریم احمدی صومعه" روز پنجشنبه در جمع رییس و معاونان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد با اشاره به مشگلات و چالش های بخش کشاورزی افزود: همچنین طرح های تحقیقاتی با نگاه منطقه ای انجام می شوند زیرا ممکن است بذری در استان یزد تولید شود که نتیجه عکس دهد ،بنابرین متناسب با نیاز هر استان طرح ها بومی سازی می شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور وابستگی در زمینه محصولات اساسی به جز گندم است که کشور در این زمینه خودکفا شده و اگر وارداتی در این زمینه صورت می گیرد برای ذخایر استراتژیک است اما در زمینه نهاده های ذرت و کنجاله وابستگی وجود دارد و باید با انجام کارهای تحقیقاتی در جهت رفع این موضوع گام برداشت که شاهد افزایش بهره وری در این زمینه بود.

احمدی صومعه تعداد مراکز ملی و استانی تحقیقات کشاورزی در کشور را ۵۵ مورد بیان کرد و گفت: از این تعداد ۲۱ مرکز ملی و مابقی در استانها در راستای افزایش بهره وری و بهبود تولیدات بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: استان یزد یکی از استانهایی است که بخاطر نوع فعالیت آن در بخش کشاورزی و اقیلم استان ، مرکز ملی تحقیقات شوری در این آن راه اندازی شده است که تمام تحقیقات در کشور در زمینه شوری با مدیریت این مرکز صورت می گیرد.

احمدی صومعه با بیان اینکه مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور هم در بافق راه اندازی شده است افزود: استان یزد از جمله استان هایی است که ۲ مرکز ملی و یک مرکز استانی تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آن فعال است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: مراکز تحقیقات کشاورزی با هدف افزایش بهره روی بیشتر و طرح های اقتصادی برای رنگین تر شدن سفره ها و امنیت غذایی در کشور فعالیت می کنند.

وی با اشاره به مولد سازی ایستگاه ها و پایگاه های تحقیقاتی کشاورزی تصریح کرد: در مولد سازی این ایستگاهها اصلا بحث فروش نیست بلکه منظور افزایش بهره وری و ارزش افزوده بیشتر برای کشاورزان مد تظر است.

احمدی صومعه اضافه کرد: حفظ عرصه کشاورزی یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است زیرا کشور قابلیت اضافه کردن اراضی کشاورزی و یا منابع آب را ندارد بنابراین با افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر باید همین اراضی وافزایش بهره وری در واحد سطح اراضی را حفظ کرد.

وی گفت: یکی از بحث های که در حوزه تامین مواد غذایی و پروتئینی پیگیری می شود بحث پرورش آبزیان است در برخی مناطق کشور آب شور است و این فکر که آب شور برای کشاورزی قابل استفاده نیست، درست نیست بلکه با انجام کارهای تحقیقاتی می تواند از این آبها بهترین استفاده در بخش کشاورزی برد.

احمدی صومعه با اشاره به پنجاهمین سال تاسیس  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود:  این سازمان در  ۹  تیرماه ۱۳۵۳ تاسیس شده است ولی قدمت آن بیش از یکصد سال می باشد  زیرا برخی موسسات تحقیقاتی این سازمان از جمله موسسات تحقیقات شیلات در ۱۲۹۷  ، موسسسات تحقیقات سرم رازی و گیاه پزشکی در سال  ۱۳۰۲ ، موسسات تحقیقات اصلاح تهیه نهال و بذر سال ۱۳۰۴ راه اندازی شدند .

وی اضافه کرد: به همین ترتیب تا ۱۳۷۵ سایر موسسات تحقیقاتی  کشاورزی در کشور  شکل گرفتند و برای اینکه تحقیقات کشاورزی به شکل منسجم تر مدیریت شود در سال  ۱۳۵۳ سازمان تحقیقات کشاورزی آموزش و ترویج کشاورزی تاسیس شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم گفت: یکی بازوهای قوی و توانمند کشاورزی استان با توجه محدویت آب و خاک و اقلیم آن مراکز تحقیقات کشاورزی استان است که با انجام طرحهای مختلف در این بخش شاهد افزایش بهره وری در محصولات کشاورزی هستیم.

"محمدعلی حاتمی زاده" با اشاره به استفاده از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی افزود: مسائل و مشکلاتی که در زمینه کشاورزی در استان وجود دارد با حضور یاوران تولید و محققان در استان حل و فصل می شود و اگر مسئله ای هم در استان قابل رفع نباشد برای رفع در سطح ملی منعکس می شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد هم در این نشست گفت: اکنون ۷۳ طرح تحقیقاتی با ۱۲ عضو هیات علمی در این مرکز در حال اجرا است.

"اسمعیل زاده حسینی "تعداد ایستگاه ها و پایگاه های تحقیقاتی استان را پنج  مورد بیان کرد و افزود: این ایستگاهها و پایگاه ها در شهرستانهای یزد ، اردکان ، اشکذر  و مهریز ، بافق  فعال هستند.

وی همچنین از استقرار ۲۳ واحد فناور  در مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی  با هدف حمایت از ایده های نو در این بخش و ایجاد فرصت های مناسب برای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط  و شرکت های دانش بنیان خبر داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سفر به یزد از مراکز تحقیقات کشاورزی استان بازدید و در جریان  طرح های این مراکز قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha