۱۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85528901
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

سن «گیسو» توله یوزپلنگ جدید توران شاهرود زیر یکسال است + فیلم

شاهرود - ایرنا - رییس پارک ملی توران شاهرود گفت: توله ماده یوزپلنگ آسیایی جدید این منطقه که در حوالی روستای فرومد میامی زنده‌گیری و «گیسو» نامگذاری شد، زیر یکسال سن دارد.

علی اکبر قربانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محیط بانان پارک ملی توران در پایش منطقه طی روزهای پایانی خردادماه توله ماده یوزی سرگردان به دور از مادرش را پیدا کردند که صداهای ناله گونه سر می‌داد.

وی با اشاره به پایش منطقه طی چند روز برای پیداکردن مادر این توله یوزپلنگ گفت: پس از چند روز رصد و بررسی میدانی کارشناسان و نیافتن مادر، این توله یوز با روش‌های مجاز و استفاده از تجهیزات مخصوص، زنده‌گیری شد.

رییس پارک ملی توران شاهرود اظهار کرد: توله یوزها تا ۲ سالگی و زمان بلوغ همراه مادر در طبیعت شکار، کمین و بقاء را تجربه می کنند، از این رو، ادامه حیات برای این توله یوز دارای کمتر از یکسال سن در طبیعت به تنهایی و دور از مادر امکان‌پذیر نبود.

قربانلو افزود: پس از بررسی‌های لازم در منطقه، کارشناسان به این باور رسیدند که مادر این توله یوز آسیایی توسط انسان یا دیگر شکارچیان بالای هرم زیستی کشته شده است.

وی با بیان اینکه تیمار و بررسی وضعیت جسمانی توله ماده یوز، پس از زنده گیری به سرعت در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: برای آسایش و امنیت بیشتر این حیوان نادر حیات وحش به کنار همنوعان خود در منطقه خارتوران منتقل شد.

رییس پارک ملی توران شاهرود اضافه کرد: تغذیه با گوشت قرمز و طعمه خرگوش از جمله برنامه غذایی این توله یوزپلنگ آسیایی است.

وضعیت جسمانی توله یوز جدید رضایت بخش است

قربانلو با اشاره به اینکه حال عمومی «گیسو» ماده یوز منطقه توران رضایت بخش است، ابراز کرد: وضعیت جسمانی این حیوان با مراقبت و تغذیه مناسب طی این مدت بهتر از روزهای نخستین پس از زنده‌گیری است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این حیوان از یوزهای شناسنامه دار منطقه خارتوران نیست، افزود: خال‌های روی پوست یوزپلنگ‌ها به نوعی معرف هویتی آنها محسوب می‌شود.

رییس پارک ملی توران شاهرود اظهار کرد: برای حفظ و حمایت اززندگی این حیوان نادر حیات وحش، چهار ماده یوز پلنگ آسیایی با نام‌های آذر، توران، ایران و دلبر و یک نر بالغ به نام فیروز در این منطقه حفاظت شده نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه به دنبال اضافه شدن توله یوز «گیسو» به همنوعانش در توران، تعداد ماده یوزپلنگ‌ها به پنج عدد افزایش یافت، اظهار امیدواری کرد که پس از بلوغ کامل این توله ماده یوزپلنگ آسیایی، ازدیاد نسل بیشتری را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای «در خطر انقراض» است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون یوزپلنگ آسیایی، ایران و

بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته است و اکنون مسوولان و متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

بخشی از این منطقه حفاظت شده حدفاصل میاندشت - میامی در محور مواصلاتی تهران - مشهد در محدوده استان سمنان قرار دارد که بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شود.

ششم فروردین ۱۴۰۲ خبر تصادف و از دست رفتن «ماجراد» یوزپلنگ ماده‌ای با سه جنین در شکم منتشر شد و این حادثه تلخ ۹۳ روز بعد، در ششم تیر تکرار و اعلام شد و یوزپلنگ دیگری در قتلگاه محور ترانزیتی میامی- سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد بر

اثر تصادف از بین رفت و علاوه بر این، تابستان ۱۴۰۱ یک قلاده یوزپلنگ ماده و در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت - عباس آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

گفته می‌شود اکنون کمتر از ۲۰ قلاده یوزپلنگ در طبیعت ایران زندگی می‌کنند و تصادف با خودروهای عبوری در شرق استان سمنان به مهمترین عامل مرگ‌ومیر یوزپلنگ تبدیل شده است؛ مصوبه‌هایی برای ایمن‌سازی حریم زیست این گونه درنظر گرفته شد که انتظار می‌رود اجرای آن سرعت یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha