مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند - ایرنا - فرآیند اخذ رای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح جمعه پانزدهم تیر ماه همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، ۷۷۲ شعبه اخذ رای برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سراسر استان خراسان جنوبی مستقر شده که به تعداد مرحله اول است و بیش از ۱۵ هزار نفر اعضای شعب استان هستند.

۴۰۴ شعبه ثابت و ۳۶۸ شعبه سیار پیش بینی شده همچنین ۳۵۲ شعبه در مناطق شهری و ۴۲۰ شعبه روستایی است و صندوق اخذ رای تا مناطق دورافتاده و سخت گذر نیز برای جمع آوری آرای مردم منتقل می‌شود.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رییس جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد در سراسر کشور برگزار شد اما هیچ یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با کسب بیشترین آرا به دور دوم انتخابات راه یافتند که از زمان اعلام نتایج رسمی و تایید صحت مرحله اول انتخابات توسط شورای نگهبان، تا ۲۴ ساعت قبل از رای گیری (ساعت هشت روز پنجشنبه ۱۴ تیر) فرصت تبلیغات داشتند.

مرحله دوم انتخابات نیز تا ساعت ۱۸ ادامه دارد و با دستور وزیر کشور قابل تمدید است.

همه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنان ۱۸ سال تمام باشد یعنی متولدین ۱۵ تیر سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند خود در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه کارت ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی الزامی است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و تعداد واجدین شرایط رای دادن در این استان بیش از ۶۱۰ هزار نفر اعلام شده است.

این استان در مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با ۶۴.۱۵ درصد مشارکت در بین استان‌های کشور رتبه نخست را کسب کرد و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری (۱۴۰۰) نیز اول شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha