۱۶ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85530996
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ویژه برنامه‌های محرم در ۴۵ بقعه شاخص گلستان برگزار می‌شود

گرگان- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان از اجرای ویژه برنامه‌های محرم با عنوان «سوگواره بصیرت عاشورایی» در بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: این ویژه برنامه‌ها در ۴۵ بقعه شاخص استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان، حجت‌الاسلام حسین مهدیان روز شنبه اظهار کرد: سازمان اوقاف همانند سال‌های گذشته اقدام به برگزاری طرح ویژه «سوگواره بصیرت عاشورایی» و برنامه‌های مرتبط با آن در ماه محرم و صفر می‌کند.

وی اهداف مهم این طرح را استمرار و زنده نگه داشتن یاد و نام حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش‌، الگوگیری از نهضت عاشورا و تسری آن به آزادی‌خواهان عالم، اجرای صحیح نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای روز جامعه و استفاده حداکثری از ظرفیت هیئت‌ها و مجمع الذاکرین مستقر در بقاع متبرکه به ویژه هیئت نوجوانان و جوانان دانست.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان؛ برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از ۱۷ تیر تا ۱۴ شهریور مطابق با اول محرم تا آخر ماه صفر در امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

مهدیان با بیان‌ اینکه در گلستان بیش از ۷۰ درصد موقوفات با نیات مذهبی و سوگواری حسینی به ثبت رسیده است، افزود: بخش عمده‌ای از این موقوفات در زمان معاصر و رژیم استبدادی بوده که با بسیاری از مظاهر اسلامی از جمله حجاب و تعزیه‌خوانی مخالفت می‌کردند اما علمای زیادی مردم را برای وقف موقوفات خود در زمینه تقویت کاردهای معنوی و بصیرت‌افزایی در جهت نشر ارزش‌های عاشورایی تشویق و ترغیب می‌کردند.

وی به ویژه برنامه‌های پیش‌بینی شده در دهه اول محرم امسال اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مشترکی با عنوان بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی و جهادی، هیئت امنا و اصحاب وقف و بقاع متبرکه در ۴۵ بقعه متبرکه اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف گلستان به برگزاری همایش احلی من‌العسل ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان حسینی اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه به تأسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن(ع) و با هدف آشنایی نوجوانان با فرهنگ عاشورا برگزار می‌شود.

مهدیان گفت: همایش رهروان زینبی ویژه بانوان با هدف تبیین سیره و شخصیت حضرت زینب(س)، تشریح خطبه آن حضرت در کوفه از ویژه برنامه‌های تدوین شده دیگر است.

وی همچنین به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی، اقامه نماز جماعت به ویژه در عاشورا و تاسوعا در بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های اجرای در ماه محرم با ظرفیت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی برشمرد و گفت: بیش از ۶۰ مبلغ روحانی برای فعالیت‌های مذهبی و تبیین شعائر دینی در ماه محرم امسال به نقاط مختلف شهری و روستایی این استان اعزام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه افزود: میزبانی از عزداران و دسته‌جات عزاداری، راه‌اندازی کاروان عزاداری و هیئت نوجوانان عاشورایی، سخنرانی و عزاداری با همکاری هیئات در بقاع متبرکه برپایی خیمه‌های معرفت با حضور مبلغان اعزامی و پخش آنلاین مراسم‌های شاخص از رسانه ملی، استانی و مجازی از دیگر برنامه‌های این طرح است.

مهدیان خاطرنشان کرد: عاشورا یک جریان مستمر تاریخی و تمدن‌سازی است که در آن باورهای دینی، اهداف زندگی و جهان‌بینی توحیدی با بیان صحیح و دقیق وقایع نهضت حسینی تقویت شده و فرهنگ شهادت، روحیه استکبارستیزی و بصیرت‌افزایی و در نهایت تجدید بیعت دلدادگان و آزادگان جهان با سیره و سنت امام حسین(ع) شکل می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha