۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85533302
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سینه‌زنی کمر به کمر؛ گنجینه عاشورایی قزلباش‌های گلستان
سینه زنی کمر به کمر مردم رامیان

گنبدکاووس- ایرنا- آیین سینه‌زنی سنتی «کمر به کمر»، عزاداری قزلباش‌های رامیان استان گلستان است که در ایام سوگواری سیدالشهدا و یارانش اجرا می‌شود و با وحدت و همدلی، گوشه‌ای از فرهنگ عاشورایی این قوم ترک زبان را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین سینه زنی کمر به کمر سال‌هاست که در دهه اول محرم باحضور جمع زیادی از مردم و طوایف مختلف قزلباس این شهرستان برگزار می‌شود.

یکی از پیر غلامان و فعالان فرهنگی رامیانی درباره آیین سینه زنی سنتی کمربه کمر گفت: این شیوه عزاداری سنتی که از بزرگان قوم قزلباش، نسل به نسل به امروز رسیده، قدمت بالایی دارد و مردم این قوم با اجرای آن در واقع عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به نمایش می‌گذارند.

محمدرضا بای افزود: سینه زنی کمر به کمر با حضور کفن‌پوشانی در سه رنگ سفید، سبز و سیاه اجرا می‌شود که لباس سفید نماد جبهه و شهادت، لباس سبز نماد خط هدایتی ائمه اطهار به‌ویژه امام حسین (ع) و لباس سیاه نماد عامه مردم و پشتیبانی است.

وی افزود: در این شیوه عزاداری، گرفتن کمر یکدیگر نشان دهنده جواب به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) است که پشت یکدیگر با وحدت و همدلی محکم ایستاده و از آرمان های آن امام شهید حمایت می‌کنند.

علی اصغر محبوبی یکی از پیرغلامان دیگر شهرستان رامیان هم گفت: آیین کمر به کمر صدها سال قدمت دارد و تجلی عشق به اباعبدالله (ع) است.

این مداح هفتاد ساله بیان کرد: در گذشته این آیین به صورت سینه زنی تک ضرب اجرا می شد اما اکنون در تمام دسته‌های عزاداری به سه ضرب تبدیل شده است.

سینه‌زنی کمر به کمر؛ گنجینه عاشورایی قزلباش‌های گلستان

محبوبی خاطرنشان کرد: سینه زنی کمر به کمر انسجام و منسجم بودن قوم و طوایف قزلباش را نشان می‌دهد و سال به سال استقبال از این آیین از نقاط مختلف کشور بیشتر شده و علاقمندان به اهل بیت و فرهنگ عاشورا در دهه اول محرم خود را به رامیان می‌رسانند تا در این مراسم شرکت کنند.

وی تاکید کرد: این آیین ابتدا از مساجد، هیات‌ها و حسینیه محلات آغاز می‌شود و عزاداران به صورت کمر به کمر در خیابان به راه افتاده و خود را به میدان امام علی (ع) می‌رسانند و آن‌جا با تشکیل حلقه‌های بزگ‌تر با گرفتن کمر یکدیگر به عزاداری می‌پردازند.

این پیرغلام رامیانی افزود: در ظهر عاشورا هم گروه‌های مجری آیین کمر به کمر می گویند «از ما سلام یک سر، این مجلس عزا را، لب تشنه سربریدند، سلطان کربلا را» و در زمان برگشت از میدان هم می گویند «ای اهل عزا خدانگهدار، ای صاحب عزا خدانگهدار.»

کارشناس ثبت آثار میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: قزلباشان طوایف مختلفی دارند که در دهه اول محرم هر طایفه در مسجد خود این مراسم را با لباس محلی و شال ابریشمی بسته بر کمر اجرا می‌کنند.

مریم منصوری اظهار کرد: هر طایفه قزلباش در گذشته رنگ شال ابریشمی مختص خود را به کمر می‌بست و در روز عاشورا اتحاد این طوایف مختلف با اجرای آیین کمر به کمر نشان داده می شد.

وی افزود: تاکنون میراث عاشورایی بسیاری از جمله چهل منبر، دسته چوبی، طوق بندان، طوق شوران، نخل پای بالا جاده، حسن- حسین، مراسم قوم بنی اسد و سینه زنی کمر به کمر استان گلستان به ثبت ملی رسیده است.

منصوری خاطر نشان کرد: در حال پیگیری برای ثبت یکی دیگر از میراث عاشورایی مردم این منطقه با نام «صبح روسیاه» در قلی تپه گالیکش هستیم که در این آیین قبل از اذان صبح عاشورا مردم بیرون آمده و مرثیه می خوانند و خورشید را برای طلوع شماتت می کنند که خجالت بکش و در این روز طلوع نکن.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین (ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد (ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت، هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین (ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha