۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85533105
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سهم ۴۰ درصدی ملایر در کشت زعفران استان همدان

۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85533105
سهم ۴۰ درصدی ملایر در کشت زعفران استان همدان

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در حال حاضر ۳۱۳ هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت زعفران است که از این میزان ۱۲۵ هکتار در این شهرستان کشت شده و سهمی حدود ۳۹.۹ تا ۴۰ درصدی را در کشت این محصول به خود اختصاص داده است.

«علیرضا زنگنه» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از ۱۲۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در شهرستان، ۱۱۸ هکتار آن بارور و هفت هکتار غیر بارور است.

وی میانگین تولید زعفران در این شهرستان را در هر هکتار پنج کیلوگرم عنوان کرد و افزود: ملایر رتبه نخست استان همدان را در تولید و کشت زعفران دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به استقبال کشاورزان در کشت زعفران، بیان کرد: سالانه بیش از ۵۹۰ تُن زعفران در این شهرستان تولید می‌شود که متوسط عملکرد تولید در برخی مزارع به حدود ۱۰ تُن در هکتار نیز می‌رسد.

زنگنه اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کشاورزی با استفاده از محصولات کم‌آب‌بر را یکی از سیاست‌های مهم دولت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و کم آب‌بر بودن و ارزش افزوده بالا، توصیه ما به کشاورزان کشت زعفران به عنوان یک گیاه دارویی پرسود است.

۱۴۵ هکتار از اراضی ملایر در تناوب کشت گیاهان دارویی است

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی و روغنی در تناوب کشت غلات قرار گرفته‌اند، بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۵ هکتار از اراضی این شهرستان در تناوب کشت محصولات گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر قرار دارد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر میزان پیش‌بینی تولید گیاهان دارویی در این شهرستان را ۳۴۸ تُن در سال عنوان کرد و گفت: علاوه بر کشت زعفران به عنوان یک نوع گیاه دارویی و کم آب‌بر، گل محمدی نیز در سطح ۱۴۳ هکتار از اراضی شهرستان ملایر کشت شده که از این میزان ۱۳۵ هکتار بارور و هشت هکتار آن غیر بارور است.

زنگنه با بیان اینکه ملایر ۳۰ درصد از کشت گل محمدی استان را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست تولید این محصول ایستاده، افزود: میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است که سالانه حدود ۳۰۰ تُن گل محمدی از اراضی این شهرستان تولید می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این محصول کم آب‌بر کلزا نیز در تناوب کشت قرار گرفته و در حال حاضر ۲۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گیاه روغنی کلزا است.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

۱۲۵ هکتار از این میزان اراضی کشاورزی شهرستان ملایر زیر کشت زعفران است که رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha