حجم ذخیره سد سبلان به ۳۸ میلیون متر مکعب رسید

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم ذخیره سد سبلان به عنوان بزرگترین سد شهرستان مشگین‌شهر با وجود بارش‌های مناسب در سال زراعی جاری به ۳۸ میلیون متر مکعب رسید.

علی حیدری اناری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ضروری است بهره‌برداران و کشاورزان منطقه برای بهره برداری مناسب از آب این سد، با شرکت آب منطقه ای همکاری جدی را داشته باشند.

طرح شبکه آبیاری و زهکشی سبلان با کمبود اعتبار مواجه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: با وجود اینکه در ۲ سال گذشته با اندازه تمامی سال‌های گذشته در شبکه آبیاری و زهکشی سبلان کار شده است متاسفانه به دلیل تخصیص بسیار اندک اعتبارات، عملا در تکمیل این طرح با مشکل اعتباری مواجه هستیم.

وی مجموع اراضی شبکه آبیاری و زهکشی سبلان بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: با تکمیل عملیات احداث سیفون قره‌سو، آب اراضی شمال رودخانه قره‌سو در بخش ارشق شهرستان مشگین شهر نیز از این شبکه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بر لزوم تسریع اتمام عملیات اجرایی طرح احداث سیفون قره‌سو شبکه آبیاری و زهکشی سد سبلان جهت انتقال آب کشاورزی به اراضی کشاورزی روستاهای بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر تاکید کرد.

پیش بینی یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب کسری آب برای استان اردبیل

وی با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان پیش بینی شده است، افزود: برای تامین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

حیدری اناری اضافه کرد: با وجود افزایش ۸۰ درصدی میزان بارش در مشگین شهر، خشکسالی‌های پی در پی سالیان اخیر موجب شده تا کاهش ۵۰ درصدی رواناب‌ها را در سطح رودخانه‌های شهرستان شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به افت شدید منابع آب زیرزمینی در سطح استان اظهار کرد: افت شدید منابع آب زیرزمینی در سالیان اخیر به کیفیت خاک منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته و استفاده غیراصولی از منابع آب همه ساله به این موضوع دامن می‌زند.

شبکه آبیاری خداآفرین تا پایان امسال به پایان می‌رسد

حیدری اناری بیان کرد: با نگاه ویژه مقام معظم رهبری در ۲ سال اخیر بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های مرزی استان در بخش آب تخصیص یافته است و نمونه آن مر بوط به طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین بعنوان بزرگترین طرح آبی و خاکی شمالغرب کشور است که با سرعت در حال اجرا و تکمیل است.

وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل از بهمن ماه سال گذشته با برگزاری ۱۸ مناقصه و انتخاب پیمانکار در مسیرهای طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین مشغول فعالیت است و تلاش می‌کنیم این طرح بزرگ را تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha