سالانه ۱۰ هزار تن گیلاس از آذربایجان غربی صادر می شود

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: هشت تا ۱۰ هزار تن از گیلاس تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخلی همه ساله به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه صادر می ‌شود.

خسرو شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش‌بینی می شود که امسال ۲۸ هزار تن گیلاس از باغات آذربایجان‌غربی برداشت و روانه بازار های مصرف داخلی و خارجی شود.

وی اظهار کرد: این استان با دارا بودن بیش از ۱۲۶ هزار هکتار باغ از انواع درختان میوه هسته دار، دانه دار و دانه ریز و گلخانه ای با تولید بیش از۱.۹ میلیون تن انواع میوه علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز از انواع محصولات تولیدی صادر می کند.

وی با بیان اینکه این استان دارای سه هزار و ۹۰۰ هکتار باغ گیلاس است، اضافه کرد: از این مساحت سه هزار و ۷۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور بوده که پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۸ هزار تن گیلاس از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود.

سالانه ۱۰ هزار تن گیلاس از آذربایجان غربی صادر می شود

شهبازی ادامه داد: درخت گیلاس از جمله درختان میوه مناطق معتدله و سرد به شمار رفته و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

وی بیان کرد: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام سفید رضائیه و صورتی لواسان نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

شهبازی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کمی وکیفی محصول را رقم زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha