زارعی: فراتر از الزامات AFC پیش رفتیم/ با تلاش تاج تعلیق فوتبال ایران برداشته شد

تهران- ایرنا- مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال گفت: در سال ۲۰۲۲ تعلیق بودیم و به نحوی کار کردیم که در عرض یک سال کنفدراسیون فوتبال آسیا از ما تقدیر کرد. نه تنها الزامات را برآورده کردیم بلکه فراتر هم پیش رفتیم.

به گزارش ایرنا، مصطفی زارعی مدیر صدور مجوز حرفه‌ای امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: مجوز حرفه‌ای از ابتدا هزاره جدید در یوفا راه‌اندازی و با ۱۰ سال تاخیر در آسیا شروع شد. فدراسیون فوتبال اولین فدراسیونی بود که به این پروسه پیوست. متاسفانه هر سالی که گذشت الزامات بیشتر شد و ما نتوانستیم به آن برسیم. در سال ۲۰۲۱ کار به جایی رسید که حکم مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال تعلیق شد و از آنجایی که تعداد تیم‌هایی که مجوز گرفته بودند از سهمیه ما کمتر بود باعث شد تا سهمیه ما سوخت شود.

وی افزود: اما همچنان پروسه تعلیق فوتبال ایران ادامه داشت تا زمانی که مهدی تاج رئیس فدراسیون شد و با تلاش زیاد باعث شد تا تعلیق فوتبال ایران برداشته شود. برای سال آینده تلاش ما این بود که بتوانیم به اندازه سهمیه که داریم مجوز حرفه‌ای بگیریم. امسال معیارهای سخت‌تری داشتیم اما خوشبختانه چون زمان کافی داشتیم موفق شدیم این مجوزها را کسب کنیم، جزو فدراسیون‌هایی بودیم که در لیگ آزادگان و بانوان نیز مجوز حرفه‌ای داشتیم.

مدیر صدور مجوز حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۲ تعلیق بودیم و به نحوی کار کردیم که در عرض یک سال AFC از ما تقدیر کرد. نه تنها الزامات را برآورده کردیم بلکه فراتر هم رفتار کردیم. جز فدراسیون‌هایی بودیم که در لیگ یک هم مجوز گرفتیم از ۱۷ باشگاهی که در بخش بانوان مجوز گرفتند، ۲ باشگاه ایرانی بود. گرفتن مجوز دیگر دغدغه ما نیست و همه چیز روی روال است. برای دومین سال متوالی جریمه نشدیم و مورد تائید کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفتیم.

زارعی در واکنش به تیم‌داری باشگاه‌ها در بخش بانوان عنوان کرد: معیارهای حقوقی می‌گوید متقاضیان مجوز باید شخصیت مجزای فوتبالی داشته باشند و این پایه و اساس فیرپلی مالی است. اینکه یک باشگاه درآمد دارد برای ما مهم است که چقدر از درآمدهای آن از فوتبال است. اینکه یک باشگاه در چند رشته باشد، درآمدهایش قابل تفکیک نیست. آئین‌نامه‌ای را که دریافت کردیم، یکسری موانع داشت و در مذاکره با AFC امسال را فرجه گرفتیم ولی از سال آینده باید یک شرکت مجزا برای فوتبال داشته باشند. تیم‌داری در بخش بانوان جزو معیارهای اختیاری است اما با توجه به اینکه ورزش بانوان برای ورزش ایران مهم است به همین دلیل سال گذشته ما این مورد را جزو معیارهای B در نظر گرفتیم و امسال قرار است معیار A باشد.

زارعی در خصوص شرایط باشگاه پرسپولیس و کسب مجوز حرفه‌ای، تصریح کرد: مشکلی برای باشگاه پرسپولیس به وجود نمی‌آید، چرا که بانک شهر به عنوان نماینده کنسرسیوم در حال اداره باشگاه است.

مدیر صدور مجوز حرفه‌ای در خصوص مسائل مالی باشگاه‌ها، گفت: لیگ برتر ما زیان‌ده است و هشت باشگاه حقوق مالکانه منفی دارند. به طور میانگین عدد زیادی بدهکار هستیم. نسبت جاری باشگاه‌های لیگ برتری ما ۶۵ درصد است به این معنا که اگر همین الان باشگاه‌ها تصمیم به عدم تیم‌داری کنند، تنها ۶۵ درصد از طلب‌هایشان را می‌توانند بدهند. متاسفانه بعضی باشگاه‌های ما زیان روی زیان می‌گذارد. یکی از راهکارها سقف بودجه است. من از این دستورالعمل حمایت نمی‌کنم اما از باشگاه‌ها می‌پرسم چطور می‌خواهند بالاتر از این سقف هزینه کنند؟

زارعی در خصوص وضعیت آکادمی‌ها، بیان کرد: یکی از معیارها آکادمی است و به طور ممتد بر آن نظارت می‌کنیم. باشگاه استقلال آکادمی‌اش به اندازه‌ای که نیاز است رشد نکرده است اما از سمت دیگر اتفاقات بزرگی در باشگاه پرسپولیس رخ داده است و در تیم اصلی هستند. حتی دروازه‌بان دومش که به جای بیرانوند بازی کرد از آکادمی آمد. قرار است ۱۰ درصد از بودجه باشگاه‌ها به آکادمی‌ها تخصص یابد.

وی در مرود حق پخش نیز، گفت: تصور من این است که ظرف دو سه سال آینده این مشکل حل می‌شود. این که باشگاه‌ها از چه منبعی، درآمد خواهند داشت، برای حق پخش چالش ایجاد کند. همین الان در بحث حق پخش دچار مشکل هستیم. الان نقطه‌ای است که می‌توانیم راجع به حق پخش صحبت کنیم. برای اولین بار رئیس صدا و سیما حق پخش را به رسمیت شناخته و وزارت ورزش قول پیگیری داده است. فدراسیون فوتبال تلاشش را می‌کند اما تمام ارگان‌های دیگر باید کمک کنند. در برخی کشورهای آسیایی تا ۶۰ درصد از حق پخش درآمد، دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha