هوای سه شهرستان استان همدان آلوده است

۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۰۵
کد خبر: 85534053
هوای سه شهرستان استان همدان آلوده است

همدان- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: هوای شهرستان های همدان و نهاوند برای همه گروه ها ناسالم و در ملایر بسیار ناسالم است.

سید عادل عربی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: منشا گرد و غبار خارج از استان همدان است و شهرستان ها نزدیک به مرکز کشور با توده هوای آلوده بیشتری مواجه هستند.

وی اضافه کرد: هر چند منشا گرد و غبار همدان نیست اما ۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در این استان شناسایی شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: بیشترین میزان کانون های گرد و غبار در شهرهای فامنین، قهاوند و کبودرآهنگ قرار دارد.

عربی افزود: برنامه جامع و ۱۰ ساله مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار استان همدان تهیه شده و در این برنامه منابع طبیعی، محیط زیست. فرودگاه، هواشناسی و جهادکشاورزی تکالیفی بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا، ذرات معلق آلاینده به دو دسته تقسیم می شود که شامل ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) مانند ذرات معلقی که در مجاورت جاده‌ها یا صنایع مولد غبار یافت می‌شوند و قطرشان بزرگتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون است.

همچنین ذرات ریز (PM ۲.۵) مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌دود یافت می‌ شود و قطرشان ۲.۵ میکرون یا کمتر است. این ذرات یا به طور مستقیم از منابعی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی وارد هوا می‌شود یا در نتیجه واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

استان همدان دارای ۱۰ ایستگاه پایش کیفی هوا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha