۲۰ تیر ۱۴۰۳، ۷:۳۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85534159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تسهیلات پرداختی به واحدهای فناور ملایر ۲ برابر شده است

همدان- ایرنا- مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر گفت: ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با حمایت‌های بنیاد علوی و بنیاد برکت به واحدهای فناور این شهرستان پرداخت شده که این میزان در دولت سیزدهم دو برابر شده است.

"مظفر عسگری" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این میزان تسهیلات پرداختی سال گذشته به حدود ۲۱ واحد فناور این شهرستان پرداخت شده است.

وی افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد علوی و برکت و پارک‌های علم و فناوری توانستیم از حمایت‌های این ۲ بنیاد برای واحدهای فناور استفاده کنیم و بیشتر واحدها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توانستند این اعتبارات را دریافت کنند.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر با اشاره به آغاز فعالیت رسمی این مرکز رشد از سال ۱۳۸۹، بیان کرد: واحدهای فعال مرکز رشد ملایر تاکنون در حوزه‌های کشاورزی، IT، پزشکی، داروسازی، صنایع مختلف، مکانیک، طراحی صنعتی، گیاهان دارویی، تجهیزات هایتک و صنایع اتمی بوده است.

عسگری ادامه داد: از ابتدای فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد فناور در این مرکز پذیرش و حمایت شدند و برخی از این واحدها به مرحله‌ای رسیدند که به‌طور مستقل آزمایشگاه و مؤسسه خود را راه‌اندازی کردند.

فعالیت ۳۴ واحد فناور در مرکز رشد ملایر

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۳۴ واحد فناور شامل چهار مؤسسه و ۳۰ واحد در مرکز فعال هستند که از این تعداد ۹ واحد در مرکز مستقرند و کارگاه دارند.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، گفت: به واسطه خدمات دولت و منویات رهبر معظم انقلاب از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، حمایت از این مراکز همه‌جانبه و ملموس‌تر است.

عسگری همچنین به خلاقیت، ایده‌های نو و بکر واحدهای فناور در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: یک واحد تولید کروز کنترل خودرو در مرکز رشد ملایر فعال است که در حال حاضر ۴۵ نمایندگی در سطح کشور دارد و به تولید انبوه رسیده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود فضا برای استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد ملایر، افزود: نداشتن مکانی مستقل در مرکز شهر، بزرگترین و عمده‌ترین مشکل مرکز رشد ملایر است و بارها نیازمان را به یک مرکز مستقل مطرح کردیم، اما پاسخی نشنیده‌ایم.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر بیان کرد: طی‌ سال‌های گذشته در دانشگاه پیام نور مرکز ملایر مستقر بودیم که از نظر فضای کارگاهی و استقرار واحدهای فناور، جوابگوی نیاز ما نبود و به واسطه حمایت مدیران دانشگاه ملی ملایر، از ابتدای سال گذشته در پژوهشکده انگور و کشمش این دانشگاه مستقر شدیم.

تسهیلات پرداختی به واحدهای فناور ملایر ۲ برابر شده است

نیازمند فضایی مستقل در مرکز شهر هستیم

به گفته عسگری؛ بُعد مسافت و هزینه‌های رفت‌و آمد از جمله مشکلات پیش‌روی واحدها به‌ویژه واحدهای نوپا است و بسیاری از واحدهای نوپا امکان رفت و آمد به دانشگاه را ندارند؛ همچنین در ایام تعطیل دانشگاه مانند تعطیلات تابستان یا ایام فرجه امتحانی و پنجشنبه‌ها امکان حضور در دانشگاه سخت است.

وی تاکید کرد: اگر با حمایت مسئولان، ساختمانی در مرکز شهر به ما اختصاص دهند، این مشکل برطرف می‌شود، در حالی‌که فضایی که به مرکز اختصاص داده شده، فضای دفتری است، اما واحدهای فناور ما به واحد کارگاهی نیاز دارند.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر با بیان اینکه اعتبارات ارائه شده جوابگوی نیاز واحدها نیست، استفاده از اساتید دانشگاه به‌عنوان مشاور، استفاده از فضای علمی دانشگاه و افزایش تعامل با دانشگاه و دانشجویان را از جمله مزایای حضور مرکز در دانشگاه ملایر برشمرد.

عسگری خاطرنشان کرد: این در حالیست که تا پیش از این، حدود ۷۰ درصد طرح‌های پذیرش شده در مرکز رشد ملایر، از بخش صنعت و ۳۰ درصد دانشجویی بود، اما پس از حضور در دانشگاه عمده متقاضیان بخش صنعت را از دست دادیم و آنها از مرکز دور شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دفتر ارتباط با صنعت باید در دل صنعت باشد نه در دانشگاه، تاکید کرد: در حال حاضر با راه‌اندازی نظام ایده‌ها و نیازها(نان) توسط وزارت علوم، بخش‌های مختلف صنعتی نیازمندی‌های خود را اعلام می‌کنند و ما نیز واحدهای متقاضی را حمایت می‌کنیم.

تولید کرم‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور در ملایر

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر ادامه داد: یکی از واحدهای فناور این مرکز با موضوع «تولید صنایع تبدیلی انگور» فعالیت می‌کند که زمینه فعالیت آن تولید محصولی همچون پودر تیزاب برای خشک کردن انگور است و با بنیاد برکت رایزنی کردیم و قراردادهای لازم بسته شد و در حال حاضر این واحد در شهرک صنعتی شوشاب مستقر و به تولید رسیده و از حمایت مرکز خارج شده است.

عسگری همچنین به ایده ساخت دستگاه گردو تکانی و تجاری‌سازی شدن آن اشاره کرد و افزود: یکی از ایده‌های این مرکز ساخت پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر بود که هم اکنون به تولید انبوه رسید و با کشورهایی همچون ترکیه و عمان قرارداد منعقد می‌کند.

وی تولید کرم‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور به منظور جلوگیری از پیری پوست را یکی از طرح‌های دیگر این مرکز عنوان کرد که نمونه‌های آزمایشی آن تولید و مجوز تایید علمیات تولید را اخذ کرده است.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر از تولید داروهای خاص توسط یکی دیگر از واحدهای فناور مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر این واحد به تولید انبوه رسیده و صادرات انجام می‌دهند.

تولید سفال و سرامیک با فناوری جدید در ملایر

عسگری با بیان اینکه یکی از واحدهای ما در جوکار ربات‌های صنعتی تولید می‌کند که یک کارگاه نیز در همدان دارد، ادامه داد: این شرکت در شهرک صنعتی شوشاب یک سوله خریداری کرده و در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی همچنین تولید سفال و سرامیک با تکنولوژی جدید، تولید صفحات کلاژ خودروهای سنگین، تولید تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ریاضی و سامانه چند زبانه فروش انگور و کشمش ملایر را از جمله طرح‌های مستقر در مرکز رشد ملایر برشمرد که به تولید رسیدند.

به گزارش ایرنا؛ مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر با اخذ مجوز اصولی از معاونت علمی و فناوری از سال ۱۳۸۸، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و تا به امروز بیش از ۲۵۰ واحد فناور را پدیرش و مورد حمایت خود قرار داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha