سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری استفاده می‌شود/ مدرن شدن زندگی عشایر پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه زندگی عشایری در مراتع با توجه به تحولات گسترده در جامعه در چندین سال اخیر به نوعی مدرن شده است، گفت: اکنون از سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری این استان استفاده می‌شود.

فرشید ذبیحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای مردم عشایر که در مراتع و به ویژه در مناطق ییلاقی (سردسیر) در زیر سیاه چادرهای عشایری زندگی می‌کنند، توسعه سامانه‌های خورشیدی انجام شده در همین راستا عشایر برای پخت غذا از روشن کردن آتش خودداری کرده و با بهره‌گیری از این گونه سامانه‌ها زندگی روزمره خود را سپری می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که این سامانه‌های خورشیدی مجهز به چراغ روشنایی است، دیگر مردم مناطق عشایر در مراتع برای فعالیت‌های روزمره زندگی خود از آتش استفاده نمی‌کنند و زندگی عشایری در استان تهران همانند دیگر مناطق کشور در راستای حفظ محیط زیست دچار تحولات گسترده‌ای شده است.

مدیرکل امور عشایر استان تهران همچنین به این موضوع اشاره کرد و گفت: اکنون دیگر زندگی این گروه از مردم عشایری در مراتع، خطرآفرین نیست.

سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری استفاده می‌شود/ مدرن شدن زندگی عشایر پایتخت

ورود بی‌ضابطه گردشگران مشکل عشایر است

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه ورود بی‌ضابطه گردشگران در مراتع همچنان ادامه دارد گفت: یکی از مشکلاتی که مورد اعتراض عشایر است ورود بی‌ضابطه گردشگران به مراتع محل زندگی این مردم به شمار می‌رود چرا که برخی از این افراد با روشن کردن آتش و سایر اقدامات موجب تخریب محیط زیست می‌شوند.

به گفته وی، در جلسات شورای عشایری بارها تاکید شده که از ورود بی‌ضابطه گردشگران برای ممانعت از برخی مشکلات در زندگی مردم عشایری و تخریب محیط زیست در مکان‌هایی نزدیک محل زندگی این مردم جلوگیری شود که این اقدام امسال با دقت بیشتری در حال انجام است.

ذبیحی تاکید کرد: عشایر استان تهران تا نیمه شهریورماه در ییلاقات حضور دارند و پس از آن کوچ پاییزه خود را آغاز می کنند و در روزهای آینده نیز جلسه شورای عشایری استان به ریاست استاندار تهران در مراتع ییلاقی برگزار خواهد شد.

سامانه‌های خورشیدی در مناطق عشایری استفاده می‌شود/ مدرن شدن زندگی عشایر پایتخت

زندگی بیش از ۱۴ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران

براساس جدیدترین آمارهای موجود اکنون ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و طبق گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن جوابگو نبودن ظرفیت مراتع برای جمعیت عشایری است.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌ شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند. جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

جامعه عشایری به واسطه داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تُن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی را تولید کردند. البته عشایر استان تهران از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha